• "Un directiu sense passió és insuportable"

"Un directiu sense passió és insuportable"

Fomentar l'emprenedoria corporativa pot ser la millor estratègia per garantir un projecte empresarial a llarg termini, innovador i generador de llocs de treball

    Albert Riba i Marc Bonavia, dos emprenedors que no volen perdre l'espurna
    Albert Riba i Marc Bonavia, dos emprenedors que no volen perdre l'espurna
    20 de Maig de 2015 - 05:30
    "Els emprenedors ens posem a treballar 80 hores per deixar de treballar-ne 40 en una altra empresa", així ironitzava aquest dimarts Marc Bonavia, fundador de SITMobile, en la darrera sessió de les jornades Reinventa't de Foment del Treball. Bonavia explica que "una espurna inicial ens fa engegar un projecte, que poc a poc va creixent i generant estructura". Ara bé, en algun moment "aquesta estructura asfixia la guspira i passes a formar part del mecanisme de la teva empresa", adverteix.

    En aquest moment, el d'aconseguir que aquesta guspira no es perdi i que no s'apagui la flama, és quan apareix Albert Riba. Emprenedor, escriptor i docent, a través d'Inpreneur s'ha especialitzat a ajudar les empreses a fomentar l'esperit i l'actitud emprenedora entre els seus treballadors.

    "L'estabilitat és falsa"
    "Ens passem la vida buscant l'estabilitat. Però l'estabilitat és falsa perquè és un encefalograma pla, que vol dir la mort", dispara Riba d'entrada. "Ens passa a les persones i a les empreses. Hem d'aprendre a conviure amb pujades i baixades, fugint de la continuïtat", deixa clar.

    Recollint la idea de Bonavia, Albert Riba relata que com a emprenedor "crees una empresa i va creixent, però arribes al límit sense percebre els símptomes i caus de cop". En aquest sentit, destaca que "l'actitud emprenedora ens fa créixer, no la podem perdre i l'hem de fer perdurar".

    De fet, indica que "totes les organitzacions poden aplicar aquesta actitud per créixer. Les empreses que han sabut fer créixer l'esperit emprenedor s'han pogut transformar i tirar endavant". Perdre aquesta actitud positiva de ganes de crear i fer coses noves comporta el risc d'estancar l'organització i sentenciar-la. "Cal recuperar aquest esperit abans de ser 'a la caixa'. El futur és innovació i emprenedoria corporativa", sentencia Albert Riba.

    "Hem de fer ouija i invocar l'esperit fundacional de la companyia"
    I és que qui no s'ha trobat ofegat pel dia a dia? "L'estratègia acaba quedant en un segon terme. Et passes el dia fent tanta feina que oblides on vols anar i acabes vés a saber on", reflexiona Riba. Una desorientació que també afecta el tracte personal amb els treballadors, que també acaba descuidat. "La sobre activitat s'acaba apoderant del dia a dia i deixes de fer el que t'agrada. Un 40% de persones que treballen s'estan plantejant marxar de la feina, això és molt greu perquè no rendiran igual", avisa.

    Per revertir aquesta tendència, Riba ho té clar: "Hem de fer ouija i invocar l'esperit fundacional de la companyia, el que ens feia créixer i ens ho feia passar bé". Es tracta, doncs, de recuperar l'actitud emprenedora, l'aposta pel 'go for it' i "pensar en transformació i no en gestió del canvi".

    "Si no fomentes l'emprenedoria et quedaràs amb els pitjors"
    A l'hora de promoure l'emprenedoria dins l'empresa, Riba explica que "molts directors de Recursos Humans tenen por de l'emprenedoria perquè temen que si formen emprenedors aquests marxaran. Però és al revés, si no ho fan es quedaran els pitjors treballadors".

    Aquesta actitud emprenedora la fonamenta en quatre conceptes bàsics: visió, passió, acció i solució. "Tenir una bona visió costa molt i el dia a dia ens la fa perdre. Per això cal trobar moments per aturar-nos a pensar", adverteix. La passió, assenyala, "és el que determina que una idea comenci a córrer, i els emprenedors comencem a patir quan la perdem. Un directiu sense passió és insuportable".

    L'acció és la conseqüència natural de la passió i s'ha de traduir en solucions. "Una empresa necessita solucions, demana uns retorns que s'han de complir", recorda.

    "L'empresa ha d'incentivar les persones perquè es moguin"
    "L'empresa ha de parlar de fracàs, de risc, fer sortir la gent de la zona de confort movent-los de de departament", explica Riba. "S'ha d'incentivar les persones perquè es moguin i moguin idees. I això només es podrà fer amb líders permissius", afegeix.

    Al capdavall, destaca, "un intraprenedor és algú que té la llibertat i els recursos dins d'una empresa per crear noves idees". I és que, segons Albert Riba, per emprendre cal treball i actitud, però el determinant és la inquietud. "És el que fa que la persona se'n vagi al cap i li digui que vol emprendre".

    Elements com reflexionar sobre qui som, qüestionar la zona de confort, la por, la diferència o el canvi són vitals per detectar el talent. Combinats amb un bon treball de la comunicació, el tempo, la conciliació, el risc i el fracàs; es pot posar en marxa.
    "Has de conciliar el que t'agrada fer amb el que no"

    Albert Riba ressalta que "no has de conciliar la teva vida amb la teva feina, has de conciliar el que t'agrada fer amb el que no". I per aconseguir-ho, diu, "l'empresa ha de fer fluir aquest esperit perquè la gent pugui fer sortir aquesta actitud. Moltes companyies fan formació, però s'obliden de la part de la motivació".

    Amb tot plegat, l'emprenedoria corporativa ha de servir per "transformar companyies, fer nous models i productes". Una transformació que es pot traduir en millores incrementals en una fase més inicial; i en innovacions més disruptives que aporten noves solucions en fases més avançades i quan s'hi destinen més recursos. De fet, Riba pronostica que "el futur és el corporate venturing, on les empreses mitjanes i grans poden invertir en emprenedors i diversificar el negoci".

    Els beneficis per a la companyia són "la supervivència a llarg termini, l'atracció i desenvolupament de talent, la innovació i la flexibilitat", destaca Riba. Mentre que pel treballador suposa "més motivació, assegurar el lloc de treball, desenvolupar talent amb el qual millorar les seves perspectives de plans de carrera i una formació intensiva". L'intraprenedor, assegura, "es convertirà en un referent dins l'empresa".