Uriach factura 235 MEUR i preveu doblar els ingressos el 2025

La firma anuncia una nova adquisició a Romania i aspira a liderar el mercat europeu de Natural CHC

El CEO d'Uriach, Oriol Segarra | Cedida El CEO d'Uriach, Oriol Segarra | Cedida

Oriol Segarra és un directiu optimista. El CEO de la històrica farmacèutica Uriach, centrada ara en la vertical dels productes de Natural Consumer Healthcare i amb una perspectiva holística de la cura de la salut, opina que davant les condicions econòmiques que pateix la Unió Europea, el pitjor que pot fer el consumidor és recloure's i fer de la crisi una profecia autocomplerta. Després de set anys de creixements estables i d'una acceleració especialment significativa a partir del 2020, la companyia amb seu a Palau-solità i Plegamans argumenta que ha pres les decisions correctes. Tot i que reconeix que els indicadors dibuixen un exercici ombrívol, el conseller delegat planteja "el 2023 com un any que acabarà sent bo", tot comptant amb què Uriach es troba "en el sector adequat en el moment adequat".

Els resultats de la companyia no fan sinó oferir a Segarra més motius per a aquestes projeccions positives. L'empresa ha anunciat una facturació de 235 milions d'euros, que s'elevaria als 303 MEUR si es tingués en compte el que va generar el negoci B2B que van vendre a principis d'any –el CEO raona que ha deixat aquestes xifres fora del càlcul total per fer-lo commensurable amb exercicis futurs–. El negoci d'Uriach, així, tanca el 2021 amb un creixement superior al 40%, després d'un 2020 ja prou exitós en què van arribar als 165 milions d'euros. L'ebitda de la companyia segueix la mateixa tendència, amb una alça del 41% en termes interanuals, fins als 38 milions d'euros. Tot i que l'empresa no ha volgut publicar el benefici net –"depèn de massa factors", opina Segarra– els comptes confirmen "l'alt creixement i rendibilitat" al que aspira la direcció; i sobre el que projecten uns grans resultats per al 2025. Uriach, així, espera facturar en tres exercicis fins a 500 milions d'euros, més que el doble del 2021.

Segarra: "La nostra visió és convertir-nos en el lider europeu del Natural Consumer Healtchare en els pròxims anys"

Tot i que, com confirmen des de la companyia, el creixement orgànic del propi negoci del consumer healthcare d'Uriach supera per sí mateix les dues xifres, l'escalat que els porta als 235 MEUR respon en bona part a l'adquisició de la companyia Sidroga a principis del 2021, una firma de salut amb més de segle i mig d'activitat i amb presència a Alemanya, Suïssa i Àustria especialitzada en tractaments de patologies d'hivern –aigües termals, sals o tes medicinals, entre altres productes–. Segons les dades facilitades per la catalana, el negoci de Sidroga va aportar als seus comptes uns ingressos de 50 milions d'euros. La part orgànica dels resultats, però, segueix "en franca expansió", segons el CEO, amb bons muntants "en tots els països i categories" del seu portfolio. Amb una visió a llarg, aquest exercici culmina lustre i mig amb un creixement CAGR del 24%.

La gran aportació de Sidroga a la xifra de negoci, unida al fet que la base sobre què es compara el creixement del darrer exercici és un 2020 extremadament marcat pels efectes de la pandèmia, fan que les expectatives de facturació per al 2022 es moderin dintre de l'optimisme. Així, d'acord amb un 21 més productiu i sense la previsió d'una altra operació del nivell de l'alemanya, la companyia espera augmentar els seus ingressos un 15% a finals d'any. Segarra, així, reitera que les previsions són "excel·lents" tenint en compte les limitacions que suposen qüestions com la inflació, l'escassetat de subministrament o l'impacte del conflicte a Ucraïna. Amb aquestes expectatives, Uriach no es marca límits. "La nostra visió és convertir-nos en el lider europeu del Natural Consumer Healtchare en els pròxims anys", elabora el conseller delegat.

Expansió internacional

Tot i que durant el 2022 no s'espera la incorporació al grup de cap empresa de la mida de Sidroga, Uriach ha anunciat una adquisició més modesta que permet l'aterratge en un mercat on ja tenia productes, però sense operativa en el terreny. La compra de la romanesa Medimow, de la que Segarra no ha volgut detallar el muntant total, suposa la consolidació del que ja era una joint venture al país pel qual la firma local distribuïa a Romania molts dels productes d'Uriach. Amb una facturació anual d'uns 5 milions d'euros, les expectatives de Segarra és que, amb el nou control català, la firma arribi a aportar entre 7 i 10 MEUR el 2025. "El mercat a Romania no és tan gran, però hi ha molta demanda per les solucions naturals per les quals aposta Uriach", argumenta el CEO, que considera aquesta una "oportunitat molt atractiva".

L'ambició internacional d'Uriach passa per liderar el mercat Natural CHC als quatre grans ecosistemes europeus: Espanya, Alemanya, Itàlia i França

Tot i que el conseller delegat reconeix que hi ha possibilitats de més operacions corporatives en el futur, algunes de més abast que les d'aquest passat exercici, encara no hi ha res tancat. Acords similars al de Medimow, com el que la catalana té a Grècia, no es concretaran en adquisicions de nínxol; mentre que algunes de les opcions de finançament per a compres amb més ressò, com la sortida a borsa o l'entrada de capital extern a Uriach, estan descartades. "Uriach té la intenció de romandre una companyia independent i autònoma que prengui les seves pròpies decisions", declara Segarra, que reconeix que l'empresa "està oberta a diferents opcions corporatives per estar preparats quan arribi el moment".

Amb aquesta ambició global, Uriach ha arribat a operar ja en set països, tots ells europeus. La diversificació de mercats ha fet que el negoci de Natural CHC de la catalana a l'Estat espanyol suposi només un 25% del total. L'acceleració de la seva activitat fora d'Espanya apunta cap a una consolidació en mercats com l'alemany o l'italià, on ja estan molt presents; però també cap a possibles expansions a nous territoris, amb França com a gran meta. Segons Segarra, la firma pretén "ocupar els quatre grans mercats europeus –França, Espanya, Alemanya i Itàlia– per comptar amb una presència sòlida al continent". Un projecte d'abast regional que es complementaria amb aterratges a territoris com els països nòrdics o determinats mercats de l'Europa de l'Est.

Uriach a Sant Cugat

A més de la venda del negoci B2B durant el 2021, la companyia va anunciar la seva intenció de traslladar-se fora de les seves instal·lacions de Palau-Solità i Plegamans. Segarra ha confirmat la mudança, i ha anunciat que la destinació de la companyia serà Sant Cugat del Vallès. A l'espera de confirmar els darrers detalls, l'empresa encara no ha concretat la localització exacta de les noves instal·lacions al municipi vallesà, tot i que espera que el trasllat estigui tancat per al pròxim mes de setembre.

Més informació
Uriach es ven el negoci B2B
Uriach: la penúltima queixalada
Uriach: Del mite a Cannabix
Avui et destaquem
El més llegit