
YouTube ja té 10 anys, una xifra més que important i que la seva filial britànica ha celebrat aquests dies amb la presentació del documental The Creators. Els protagonistes són Zoella, Tomska i Niki & Sammy, els tres grans youtubers del Regne Unit. Tres joves amb els quals el film vol mostrar que la plataforma no és només un canal de difusió de continguts audiovisuals, sinó que és el trampolí per a talents amagats.
I el futur? Seguiran tenint aquesta fama i bona acollida? Aquesta és la qüestió que tanca el documental. No queda massa clar, és la resposta que tenen en comú els diferents entrevistats, però sembla que aquest és part de l'atractiu del fenomen.
Els 'bloggers' del vídeo
Si anys enrere eren els blogs i els bloggers els principals influencers de la xarxa, avui són els creadors de YouTube els qui han adquirit aquest rol. El seu canal és un blog i hi pengen periòdicament vídeos de diferents formats i continguts. Si el producte és bo, obtenen seguidors i, en conseqüència, creen una marca al voltant del seu nom.
Però el més impactant del fenomen, i que aborden els participants al documental, és veure com aquestes noves estrelles han aconseguit traslladar l'audiència de la televisió a Internet. Com ho han aconseguit? Naturalitat, sinceritat, històries reals... Són molts factors els que intervenen, però sobretot prima el saber que no volen vendre res.
Un nou recurs per a les marques
Les marques han trobat en els joves creadors una nova font d'ingressos. Treuen partit dels seus vídeos i dels seus casos reals i personals, i a partir d'aquí generen estratègies de màrqueting que atrauen clients potencials.
De fet, això ha fet adonar-se als empresaris i directius més tradicionals que el futur està a Internet, i més concretament en els youtubers. I ho reconeix la publicista Oli Beale a The Creators, qui assegura que l'èxit rau en "tractar els clients com persones, que és el que fan els youtubers".
Emprenedors a YouTube
Zoelle és un dels casos que es presenta al vídeo. El seu punt fort era el maquillatge i va decidir explotar-ho amb tutorials a Youtube. Porta en actiu des del 2005, però fa només 3 anys que publica periòdicament consells sobre bellesa i moda. En aquest curt termini de temps, compta amb 10 llistes de reproducció temàtica que fa créixer diàriament i més de 7 milions i mig de seguidors al seu canal .
Té prou poder per a jugar amb les marques. Rep a casa seva mostres de productes i és ella qui selecciona quines tindran el privilegi de fer sortir als seus vídeos i quines no.
L'altre exemple és TomSka, qui va endinsar-se a YouTube per la seva timidesa i per trobar amics al món online. Ja fa 12 anys d'això, ara es podria dir que una comunitat d'amics de gairebé 3 milions i mig de subscriptors i tres canals on puja vídeos creats per ell mateix i per un equip de professionals que treballen per a ell.
NikyNSammy són els novells. No tenen la trajectòria dels dos anteriors, però aquests dos bessons tenen prop de 111.000 subscriptors i han aconseguit fer virals els seus vídeos humorístics.