L'escola s'apunta a l'emprenedoria

Les assignatures i projectes relacionats amb l'economia i l'empresa proliferen a les escoles enmig del debat per adaptar el model educatiu a un mercat laboral en plena evolució

"El concepte d'escola que crea especialistes és un error. Era bo en l'època industrial, però no en la de la innovació", assegura a VIA Empresa Xavier Sala i Martín, catedràtic de la Universitat de Columbia, després de realitzar una xerrada als alumnes de l'Escola Thau de Sant Cugat. Uns alumnes que cursen l'assignatura d'Emprenedoria, una tendència cada cop més estesa que també troba el seu lloc al Saló de l'Ensenyament que ha obert les portes aquest dimecres.

Dirigint-se als alumnes, Sala i Martín els recorda que "us heu de preparar per professions del futur que encara no existeixen. Per fer-ho cal tenir curiositat, heu de preguntar constantment. I heu d'observar, les grans idees un cop descobertes sempre semblaven òbvies. El que té la idea és el que s'hi fixa". Precisament les idees centren el discurs del reconegut economista, que reflexiona amb VIA Empresa sobre la creixent presència de l'economia i l'empresa als plans educatius.

Fomentar la creativitat
"És important que a les escoles es parli d'economia i empresa, però sovint està desenfocat", adverteix. Ens dirigim cap a un món on les noves tecnologies "fan que les empreses necessitin menys gent: es robotitzen moltes feines i es redueixen costos d'intermediació. S'està uberitzant l'economia", diu Sala i Martín. En aquest context, vaticina, "els treballadors seran cada cop més autònoms, marques personals que hauran de vendre els seus serveis. Per tant, hauran de ser emprenedors i la relació laboral estable desapareixerà". L'economista constata que hem de preparar els joves per aquest món, i "més que emfasitzar l'emprenedoria, crec que s'ha d'emfasitzar la creativitat".

Per vendre la seva marca, els joves "s'hauran de distingir dels altres, ser creatius i fer coses que no facin els robots. El que els robots no tenen (de moment) és la creativitat i l'esperit crític", diu Sala i Martín. "Educar els infants en la capacitat de tenir idees és important. A l'emprenedoria t'ensenyen a implementar-les, però abans has de tenir-les. Aquí anem una mica coixos", constata.

Els alumnes de l'Escola Thau Sant Cugat treballen la innovació i l'emprenedoria. Cedida

Per tal de corregir aquesta coixesa, cada cop són més les escoles que inclouen en els seus plans educatius assignatures o projectes que fomentin aquesta creativitat. A la mateixa Escola Thau de Sant Cugat, els alumnes que escolten Sala i Martín són els que cursen l'assignatura d'Emprenedoria, i ells mateixos van convidar el catedràtic a l'escola a través de les xarxes socials.

El professor d'aquesta assignatura que realitzen a 4t d'ESO és Maur Gascó. "Intentem veure quines coses li agraden més a cada alumne i quines se li donen millor per tal de fer maquetes de diferents projectes individuals o col·lectius", explica a VIA Empresa. Durant tres hores a la setmana treballen les "intel·ligències múltiples" per anar més enllà de la "idea tradicional d'intel·ligència".

"No hi estan acostumats, els fa mirar cap endins i veure com són ells en diferents camps més enllà del contingut acadèmic tradicional", reflexiona Gascó. Als alumnes, diu, "els agrada, però al principi és complicat perquè estan acostumats a donar un altre tipus de respostes".

Un model en qüestió
Ja fa temps que moltes veus en l'àmbit educatiu, i més enllà d'aquest, qüestionen el model tradicional de professor que alliçona i alumnes que memoritzen i responen als exàmens. Gascó celebra que "es faci aquesta reflexió" i anima a compartir amb la resta d'assignatures la intenció d'ajudar els alumnes a "trobar les seves capacitats i habilitats".

 
Sala i Martín anima els estudiants a tenir idees. Artur Ribera

Sala i Martín afegeix que "hem de canviar la manera d'educar", i insisteix que "amb l'ultra especialització anem cap al camí equivocat". Recorda que "la gent creativa té curiositats que van molt més enllà del seu camp. La creativitat és l'amplitud de mires". A parer seu, "quan els obligues a especialitzar-se des de ben petits escollint camins, estàs limitant la seva creativitat".

Muntar una cooperativa als 10 anys
La creativitat també la treballen els alumnes de 5è de primària de tres escoles de Martorell. El projecte Cultura Emprenedora a l'Escola, impulsat per la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament, permet a 175 infants de 10 anys implicar-se en la constitució d'una cooperativa. "Ells hi posen el nom, fan els estatuts, decideixen el producte, etc. Fan un procés real com qualsevol altre emprenedor o empresa", explica Carme Moles, cap del Departament de Promoció Econòmica de Martorell.

"Hi ha un cronograma amb uns tallers que van avançant fins que s'arriba a vendre al mercat d'artesans, amb gent real al seu costat venent els seus productes. No és una fira al pati de l'escola", insisteix Moles. Durant tot el curs els alumnes compaginen les classes amb el seu projecte emprenedor, que també inclou, per exemple, anar a l'Ajuntament a donar d'alta la cooperativa per obtenir el seu propi NIF.

La cooperativa dels alumnes no s'escapa de la burocràcia. Cedida

"Se'ls presenta un padrí, que acostuma a ser un emprenedor del nostre viver d'empreses i els fa de mentor durant el projecte", afegeix Carme Moles. El seu departament municipal facilita a les escoles els diversos tallers que realitzen els alumnes al llarg del curs, com el de dinàmiques de venda o el d'estudis de mercat. "Són actuacions encaminades a què el projecte sigui viable i puguin vendre el producte", indica Moles.

Una cooperativa real que obté uns beneficis que els alumnes destinen, en part, a l'entitat social del poble que ells decideixin. La resta dels guanys serveixen per realitzar una activitat tots junts. "És un projecte molt satisfactori. A la cooperativa tothom hi té un paper i ningú se sent menys protagonista", assegura la responsable municipal.

Durant el curs alumnes es formen en diversos aspectes com el màrqueting. Cedida

Merche Brioso, tutora de l'Escola Lola Anglada, una de les que participa en el projecte, explica que d'aquesta manera "els alumnes entenen què és una empresa i què és una cooperativa, així com el que cal per constituir-les".

Assegura que al principi "els feia molta il·lusió però alhora els neguitejava veure com ho tirarien endavant". A poc a poc, però, han anat avançant amb il·lusió seguint tots els passos fins a arribar a demanar el permís municipal per a la venda ambulant. "Veure que els reben a l'Ajuntament per fer tots aquests tràmits els fa sentir una responsabilitat", recorda Brioso.

L'objectiu és arribar a vendre els seus productes. Cedida

La mestra explica amb orgull com els seus alumnes van arribar a fer uns 30 prototips, de tan engrescats com estaven. "Era molt interessant veure com es convencien entre ells sobre quin prototip era millor. L'estudi de mercat també els ha agradat molt; i com a grup ha estat molt enriquidor perquè aprenguin a valorar, entendre i acceptar".

En el cas de l'escola Lola Anglada, els alumnes van apostar per fer productes a partir d'objectes reciclats. Productes amb els quals estan vivint en primera persona el que suposa ser emprenedors. "Per ells això era un món desconegut que ara veuen molt més proper. Pel seu bagatge, haver estat en contacte amb una realitat així és important", indica la seva tutora.

Brioso valora especialment que estiguin vivint "la importància de treballar en equip. Tot plegat permet portar els nens a nous contextos que són molt propers al que serà la seva vida en un futur".
Avui et destaquem
El més llegit