Si aquest llibre és de franc, el producte ets tu

Ana Vásquez explica a 'Quiero decidir yo' com els gegants de Silicon Valley influeixen en les nostres decisions

Llibre 'Quiero decidir yo' d'Ana Vásquez
Llibre 'Quiero decidir yo' d'Ana Vásquez

Si ets dels que es dóna d'alta en un servei premium com el que ofereix Spotify o Amazon Prime i acaba pagant perquè no s'ha donat de baixa després del temps de prova gratuït; si vas pel nivell 1.514 del Candy Crush i penses que és un passatemps com qualsevol altre; si portes més d'un mes veient només sèries i pel·lícules que et recomana Netflix o si et costa estalviar per aconseguir tranquil·litat financera a l'hora de la teva jubilació, Quiero decidir yo és un llibre molt útil per a tu. Una lectura per entendre la màxima que diu que "si quelcom és de franc, el producte ets tu". Comprem i consumim el que volem? O el que volen grans empreses tecnològiques com Amazon, Netflix o Spotify? Com ho fan? Ens hi podem resistir?

Participa: Sortegem el llibre 'Quiero decidir yo'

En aquestes pàgines descobriràs, a través d'exemples i històries personals, com prenem les nostres decisions, com a vegades actuem en contra de tota lògica i fins i tot en contra dels nostres propis interessos i com aprofiten les empreses aquests "paranys mentals" del cervell per influir en les nostres decisions. En altres paraules, descobriràs l'economia conductual, una de les armes secretes de l'economia digital.

quiero decidir yo ana vasquez maya

Per a això, Ana Vásquez, ha organitzat aquest llibre en onze breus lectures que no et treuran més de 25 minuts cadascuna. Escrit amb la idea que fos interessant i entretingut, però sobretot perquè en ell trobis les eines necessàries per recuperar el domini de les teves decisions en l'economia digital. A més, els seus ensenyaments et serviran de dues formes:

  • Com a individu, quan prenguis una decisió, seràs conscient de la influència que exerceix el context en la teva elecció i del fet que sempre algú vol prendre la decisió per tu.
  • Com a professional, entendràs algunes de les pràctiques usades en Silicon Valley per a dissenyar contextos aprofitant les dreceres de la teva ment.

La paraula de franc ha exercit, exerceix i exercirà un efecte hipnòtic en tots nosaltres. Per corroborar aquesta necessitat irracional de saltar quan ens donen alguna cosa de manera gratuïta, Donen Ariely va dur a terme un experiment amb estudiants al MIT, que després seria replicat amb els mateixos resultats en un dels programes del programa Redes de la Televisió Espanyola. Consistia en el següent: en un lloc es venen dos tipus de xocolates: una tòfona de la marca suïssa Lindt coneguda per la qualitat de la seva xocolata i uns altres molt populars als Estats Units coneguts com Hershey’s Kisses dels quals es produeixen 80 milions al dia.

Cada persona només pot comprar, o bé una tòfona Lindt per quinze cèntims, o bé un Kisses per un cèntim. En aquest context, el 73% de les persones van triar la tòfona. Van comparar el preu i la qualitat de totes dues xocolates i van fer una elecció que podria considerar-se racional.

En la segona part de l'experiment, van rebaixar el preu de totes dues xocolates un cèntim. És a dir, ara venien la tòfona de Lindt a 14 cèntims i els Kisses els donaven de franc. Què creus que va passar? L'enorme poder de la paraula gratis es va activar, i va fer que de sobte els Kisses es conviertieran en els favorits amb un 69% dels clients triant-los renunciant a l'oportunitat de comprar una tòfona de xocolata suïssa a un molt bon preu.

"Cada vegada que sabem que alguna cosa és de franc, tendim a obviar les altres alternatives"

L'experiment va demostrar que cada vegada que sabem que alguna cosa és de franc, tendim a obviar les altres alternatives. En molts casos, el poder de la coses gratuïtes pot exercir una influència negativa en les decisions que prenem. Per exemple, en comprar un rellotge que no necessites pagant només les despeses d'enviament que costen més que el rellotge. Amazon també és un expert a utilitzar el poder del gratuït. A Espanya actualment no cobren l'enviament si ets usuari de Prime o si la compra és superior a 29 euros. Això significa que, o et subscrius al servei Prime, o el més segur és que en lloc de comprar el llibre que buscaves que val 15 euros més 3.95 euros de costos d'enviament, acabes comprant dos llibres, un dels quals, possiblement es queda en la teva tauleta de nit esperant que el llegeixis.

Més Informació
Quin turisme volem, el de Menorca o el d’Eivissa?
'¿Cuándo?' la ciència darrera l'organització del temps
Llibres d’empresa per començar amb èxit el 2019
Avui et destaquem
Comentaris