Hi ha instruments que permeten a les empreses millorar els seus resultats, i el turisme empresarial es dibuixa com una d'aquestes eines. Aquesta pràctica en alça ajuda a les companyies a cohesionar les seves plantilles, incrementar la implicació dels treballadors i en definitiva obtenir majors beneficis. Les propostes són diverses i s'adapten a les necessitats de tota mena de companyies, ja siguin grans multinacionals ubicades a casa nostra o petites i mitjanes empreses amb pressupostos més limitats i per les quals es dibuixen propostes assequibles a partir de 2.000 euros.
Tot i que el turisme empresarial és un concepte que està a l'ordre del dia en el món dels negocis, sovint es presenta com un gran desconegut. Segons Bernat Picornell, director executiu de l'empresa Viarany, especialitzada en aquests serveis, actualment hi ha dues corrents diferenciades: el turisme de negocis, més convencional i vinculat als viatges dels executius, congressos i convencions, i la branca que engloba el turisme d'incentius, les activitats de lleure o de teambuilding. Potenciar l'anglès entre els executius de l'empresa "per obrir-se a nous mercats" és una altra de les apostes, segons Maria Goretti Rourell, propietària de La Rectoria de Sant Miquel de Pineda, una casa rural on s'ofereixen cursos intensius d'anglès per a empreses.
Personalitzar les propostes
Tot i que el turisme d'incentius té molt bona acollida entre la plantilla, sovint presenta un cost més elevat que d'altres activitats com les propostes de lleure en equip o les de teambuilding. L'oferta actual és molt diversa i inclou propostes imaginatives que varien depenent del perfil de l'empresa.
"El que busquem és que l'activitat aporti una experiència inoblidable, que sigui una vivència impactant per als treballadors", comenta el responsable de Viarany. Indica que, precisament per això, abans d'organitzar una jornada s'analitza el perfil de la companyia, la seva ubicació i les seves necessitats. Tot plegat prenent com a línies mestres el territori, la cultura popular catalana i la sostenibilitat.
Turisme d'incentius
Moltes companyies funcionen per objectius i una forma de satisfer els treballadors és premiant-los amb viatges o escapades de cap de setmana. Aquest és el cas de grans multinacionals ubicades a casa nostra que, adoptant el model americà, aposten per aquesta via en lloc "de la típica copa de cava i els horaris laborals estrictes i rígids", detalla Picornell.
Fer equip
Una bona proposta per potenciar la companyonia consisteix en fer participar els membres d'un equip en una jornada castellera. "Tothom pot formar part de la pinya, és una forma excel·lent d'incrementar la confiança i el treball en equip", comenta Picornell.
Això sí, Picornell aconsella cohesionar per departaments, abans que apostar per fer un acte multitudinari amb tots els empleats de la companyia. "El que està clar és que es treballa millor amb grups reduïts, per això sempre recomanem anar per departaments, per estadis i pujar poc a poc, si és fa així s'aconsegueix un bon resultat i s'incrementa la rendibilitat del treballadors que se s'implica més i es troba més a gust".
Gastronomia
Una altra tendència és organitzar activitats gastronòmiques o experiències culinàries amb directius o empleats. "Una proposa que té molt èxit consisteix en visitar unes vinyes i passejar-hi o participar en el procés d'elaboració del vi", explica Picornell, que assenyala que aquesta opció és idònia per a empreses vinculades al sector de la restauració o ubicades per exemple a la zona del Penedès.
Fer un tast de productes típics de la zona on està ubicada la companyia seria una altra opció: "Al Vallès col·laborem amb col·lectius que treballen per recuperar aliments que ja no es conreen com la mongeta del ganxet", explica.
Natura
"A moltes empreses els interessen propostes enfocades en aquest sentit com podria ser una caminada per la muntanya a Caldes de Montbui i combinar la jornada amb una visita a les termes romanes", explica Picornell. L'empresa vallesana Ricoh n'és un exemple. Recentment ha organitzat una jornada de portes obertes per als treballadors i les seves famílies, que va incloure el condicionament de l'Estany de la Guinardera i la plantació d'arbres juntament amb la instal·lació d'una taula de pícnic.
Obrir-se a l'exterior
L'anglès obre portes als mercats internacionals i les empreses ho saben. És en aquest sentit que Maria Goretti Rourell i els seu marit, Robert Lawson, ofereixen cursos intensius d'anglès molt particulars a la seva casa rural, La Rectoria de Sant Miquel de Pineda, situada a La Garrotxa.
"Tenen una durada de tres a cinc dies i estan dirigits a executius", explica Goreti que afegeix que les sessions de gramàtica es combinen amb rutes turístiques per la comarca, com visites als volcans o a la Vall d'Hostoles.
La propietària d'aquesta masia explica que la idea va sorgir fa un parell d'anys aprofitant que el seu marit és d'origen escocès. "Les empreses que participen poden ser grans o petites companyies de casa nostra que volen obrir-se al mercat estranger", assegura.
Turisme empresarial per millorar la rendibilitat
Les activitats lluny de l'oficina són una aposta creixent per cohesionar la plantilla i incrementar així resultats
22
de Juliol
de
2013 - 08:06
Act.
02
d'Agost
de
2013 - 12:16