Yuri Quintana: "Ja hi ha metges que recomanen apps als seus pacients"

Segons el professor de Harvard, actualment existeixen més de 160.000 aplicacions mòbils relacionades amb l'àmbit de la salut

El doctor en enginyeria i professor de la Harvard Medical SchoolYuri Quintana (@yuriquintana) és especialista en Mobile Health i els anomenats Serious Games of Health, uns "jocs seriosos" que, a través de dispositius mòbils, ens ajudaran a vetllar per la nostra salut i, de pas, fer més sostenible el sistema sanitari. Segons Quintana, actualment existeixen més de 160.000 aplicacions mòbils relacionades amb l'àmbit de la salut; un mercat que generarà més de 16 mil milions d'euros l'any 2016.

El professor de Harvard ha estat a Barcelona per presentar el primer curs sobre Serious Games of Health que es farà l'any vinent conjuntament entre l'Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI), la Universitat de Barcelona (UB) i la Harvard Medical Faculty Physicians. Ara bé, no cal esperar el 2016 per parlar de les aplicacions de salut per a mòbils, una de les tendències d'aquesta setmana de l'Eurecat Mobile Forum, el congrés especialitzat en aplicacions mòbils que se celebra a Barcelona.

De què parlem quan parlem de Mobile Health?
El nombre de professionals de la salut creix de forma limitada però la demanda de serveis creix perquè augmenta el nombre de gent gran amb problemes de salut. Necessitem tecnologia per donar més serveis comptant amb menys recursos. La tecnologia ens permet atendre a més gent i fer que el sistema sigui més sostenible.

El metge ens farà la recepta per whatsapp?
No, però podem impulsar la telemedicina. En lloc de fer venir a la gent a la consulta, es pot seleccionar quins pacients han de venir i quins es poden atendre per teleconferència, o fins i tot algun només cal que faci servir una aplicació de mòbil.

Estem parlant només de gestionar l'atenció als pacients?
Hi ha més àrees a desenvolupar. Una és la de les cures per a malalties específiques o cròniques com per exemple la diabetis. L'altre àmbit és la prevenció, perquè si podem prevenir malalties, podrem estalviar diners, i amb les apps i els jocs podem promoure un millor estil de vida. Aquesta és la meta dels Serious Games of Health, educar i canviar el comportament del pacient.

El sector sanitari està preparat per aquesta revolució tecnològica?
L'àrea de tecnologia aplicada a la salut fa vint anys que treballa, però avui la tecnologia és més ràpida, més flexible i portàtil, i els sectors sanitaris l'accepten millor. Hi ha moltes oportunitats d'expandir l'impacte de la salut, millorar la cura del pacient i reduir els costos del sistema. El sector està creixent de forma molt ràpida. Als Estats Units s'està invertint un bilió de dòlars en nous productes i serveis, i es pujarà a vint bilions en els pròxims deu anys. El sector està entrant en un període de maduresa que permet recollir dades que demostren que en àmbits com els de les malalties cròniques, amb els jocs s'han pogut reduir costos. Que un malalt no es prengui la medicació li costa a Europa més de 100 milions d'euros, i als Estats Units 200 milions. Quan veus aquestes xifres, està clar que s'ha de fer alguna cosa.

Quantes aplicacions de salut hi ha actualment?
Estudis recents diuen que hi ha més de 160.000 apps, dins les quals les més enfocades a la salut són 40.000. El problema és que moltes aplicacions la gent només les utilitza una o dues setmanes, més del 90% de les apps no tenen un ús continuat.

Quan costen aquestes aplicacions?
Els costos poden variar, de 10 o 20 mil dòlars a un milió de dòlars si és un sistema complex per un servei específic.

Com es desenvolupen aquest tipus d'aplicacions?
Hi ha diversos mètodes, el més popular actualment és el Design Thinking, que ve del sector del disseny de sistemes en enginyeria, i també de la psicologia. Per desenvolupar els jocs cal seguir un procés interdisciplinari, cal que hi hagi metges i infermeres juntament amb els experts en tecnologia i especialistes en comunicació, i també cal tenir algú que tingui visió empresarial.

Quin tipus d'empresa estan treballant en aquestes aplicacions?
Des d'start-ups molt innovadores a grans companyies d'assegurances i farmacèutiques, i també hospitals que han creat centres d'innovació dins el mateix hospital.

Grans empreses com Apple o Google aposten per aquest sector?
Sí, Apple i Google han introduït tecnologies molt poderoses. Una permet recollir dades segons el moviment d'una persona, i detectar símptomes, per exemple, d'una depressió. L'altra tecnologia important és el ResearchKit, una tecnologia d'Apple que permet recollir dades clíniques dels pacients. La tecnologia està aquí. Ara el més important és oferir garanties de seguretat i privacitat en l'ús de les dades personals.

Com es finança aquest sector?
Hi ha inversions en prototips que provenen de governs i administracions. També inversors privats i companyies que han invertit molts milions de dòlars pel seu Serious Game. Justament el finançament i també la implantació i sostenibilitat d'aquests productes són les principals barreres de creixement. Cal entendre bé els sistemes de salut, que no són iguals a Barcelona que a Canadà.

Arribarà el dia en què el metge ens recepti una app?
Hem de veure com avaluem aquestes aplicacions, establir els criteris perquè els resultats siguin més fiables, i aquí els professionals mèdics tenen molt a dir. Però sí, ja hi ha metges que recomanen apps i també pacients que es recomanen apps entre ells.

Com farem entendre a la gent que el mòbil no és un substitut del metge?
No es tracta de reemplaçar a cap metge o infermera sinó veure quines coses podem fer amb la tecnologia i així poder dedicar el temps valuós del metge a atendre a la consulta els problemes més seriosos.

La Generalitat ha impulsat un Pla de Mobilitat mHealth.cat. Quin paper juguen les administracions en el desenvolupament del sector?
Tenen un paper molt important per promoure la tecnologia i educar el sector mèdic, i també per controlar que la gestió de dades es fa amb transparència.
Avui et destaquem
El més llegit