La dona que lidera els supermercats Sorli i la “moda circular”

Anna Sorli inaugura aquesta setmana la primera botiga a Barcelona de la seva marca de roba Somia

Anna Sorli està al capdavant del grup de distribució Sorli i de la firma de moda Somia | Cedida Anna Sorli està al capdavant del grup de distribució Sorli i de la firma de moda Somia | Cedida

Anna Sorli lidera des de fa set anys el grup familiar de distribució alimentària Sorli però també impulsa, a títol personal, una peculiar firma de moda femenina amb la marca Somia. Comercialitzen roba que presenten com a “ètica”, “ecològica”, “natural”, “sostenible”, “de preu just”, ... i que es confecciona en tallers de proximitat. Descarten la producció massiva basada en mà d’obra barata. Anna Sorli ho defineix com a “moda circular”.

Aquesta setmana, Somia inaugurarà la seva primera botiga a Barcelona, en zona prime, al carrer Rosselló, entre Rambla Catalunya i Passeig de Gràcia, que serà la tercera de la marca després de les Sant Cugat i Vilassar. En una superfície de 200 metres quadrats, Anna Sorli explica que oferiran una “experiència diferent” al client perquè, a banda de les col·leccions de roba i complements, també tindrà espais de joieria i perfumeria, amb marques d’autor, així com una selecció de llibres i una exposició de ceràmica.

Anna Sorli precisa que és una línia de moda pensada per a dones de 30 anys en endavant. No és low cost, si bé la fundadora recalca que tampoc és de luxe sinó per a dones d’un poder adquisitiu mitjà. S’hi pot trobar samarretes de cotó de qualitat per 50 euros, jerseis per 100 o jaquetes per menys de 150.

La filosofia de l’empresa és “créixer a poc a poc” amb una producció “de proximitat”

Al darrere hi ha l’empresa Somiadores SL, que opera totalment al marge del grup Sorli i que es va constituir el maig de 2020, en plena pandèmia. Anna Sorli n’és l’administradora única. Explica que la filosofia de l’empresa és “créixer a poc a poc” amb una producció “de proximitat”. Un cop que la botiga de Barcelona entri en funcionament, el següent objectiu és potenciar la venda online. No hi ha la intenció de crear una cadena, tot i que no descarten obrir més botigues si surt una bona oportunitat.

Anna Sorli buscava un taller de confecció que facilités sortides professionals a dones en situacions de vulnerabilitat. Va començar a donar veus fins que va trobar exactament el que buscava, la Fundació Ared, del Poblenou, en el taller de la qual es confecciona part les peces de roba. Després va arribar la Fundació Nou Xamfrà, d’inserció de persones amb discapacitat intel·lectual, que elabora les bosses i complements. Aquestes bosses estan confeccionades a partir de texans fora d’ús. Les dues fundacions han incrementat el personal per afrontar aquesta nova demanda.

A l'inrevés que Desigual, que converteix texans vells en caçadores, Somia transforma caçadores en noves peces

També col·laboren amb Humana, que subministra matèria primera (roba usada) amb la qual, del seu reciclatge, s’obtenen bosses i altres peces de roba. Anna Sorli explica que “transformen” caçadores que s’havien llençat en el contenidor en noves peces de vestir o bosses de la col·lecció Ave Fènix. Aquest procés és l’invers que va portar a la fama a Thomas Mayer, fundador de Desigual, que a partir de texans vells va confeccionar les seves cèlebres caçadores.

És un exemple d’economia circular o, en paraules d’Anna Sorli, de “moda circular”: “fem la recollida de roba, la transformem i li donem una altra sortida”. A banda de les dues fundacions a les quals encarreguen producció, també treballen amb dos petits tallers, d’Igualada i Mataró. Somia ha generat una seixantena de llocs de treball entre directes  i indirectes: deu de la pròpia xarxa de la marca, 25 entre les fundacions i 25 més entre les dues empreses privades proveïdores. A banda de la col·lecció Ave Fènix, en tenen d’altres, amb característiques diferents, i de cara a l’estiu trauran una línia de bany. La fundadora destaca que tota la producció és de proximitat.

En l’actualitat, Anna Sorli està al capdavant de Somia, de la Fundació Sorli –creada el 2020 per lluitar contra la violència masclista i fomentar la igualtat de gènere– i del grup familiar Sorli. Aquest últim està integrat per 107 establiments, sis botigues de menjar per emportar (Sorlinyam), 14 cafeteries, dos restaurants, tres benzineres, tres gimnasos (Sorlisport, a Sant Vicenç de Montalt, Vilassar de Dalt i Sitges), un hotel i el complex Emocions de Vilassar de Dalt (hoteler, esportiu i comercial). Tots aquests negocis estan situats a Catalunya. El grup Sorli va facturar l’any passat 255 milions d’euros i va ocupar prop de 1.900 persones, de les quals el 63% són dones.

Tercera generació d’una empresa gairebé centenària, nascuda el 1923 en una botiga de queviures del Poblenou

Anna Sorli pertany a la tercera generació de l’empresa que va fundar el seu avi, Francesc Sorli, quan el 1923 va obrir la primera botiga de queviures al carrer Pere IV, al barri del Poblenou. Precisament, l’any vinent celebraran el centenari. El seu fill petit, Jordi Sorli Arall, va posar en marxa el primer supermercat el 1970 en el carrer Bonaventura Muñoz, de Barcelona. El 2002 van donar un salt amb la plataforma logística de Granollers-Montmeló, de 20.000 metres quadrats.

El 2015, Anna Sorli va deixar la direcció de màrqueting per situar-se al capdavant d’aquest grup de distribució alimentaria. A partir d’aleshores, s’han succeït els canvis, no només en la marca -de Sorli Discount va passar a anomenar-se Sorli– sinó també comercials. Han aplicat un pla estratègic per reformar totes les superfícies comercials -que estan a punt de completar– i per potenciar la qualitat del producte. En pocs mesos anunciaran la inauguració d’una grans superfície, un projecte que mantenen en secret fins que obtinguin les llicències administratives.

Més informació
Sorli inverteix 3 milions d'euros en un nou supermercat a Sabadell
Sorli inverteix 12 milions d'euros i crea 60 llocs de feina a Sitges
Avui et destaquem
El més llegit