El 25% dels professionals digitals ja treballa com a freelance

De mitjana es triga 6 dies a contractar un professional independent davant dels 72 d'un empleat fix

El 25% dels professionals digitals ja treballa com a freelance | Cedida El 25% dels professionals digitals ja treballa com a freelance | Cedida

Durant aquests dos anys de pandèmia global, el món del treball ha patit un canvi profund: des de la instauració, cada vegada més, de les metodologies Agile fins al treball híbrid. Aquest procés no només ha provocat un canvi en les habilitats i característiques dels professionals que busquen les empreses, sinó que també ha canviat la manera com els mateixos treballadors afronten el seu futur laboral. En aquest sentit, l'acceleració evident de la transformació digital ha provocat una expansió del mercat freelance.
 
Això es desprèn de l'informe 'Panorama Freelance a Europa 2022', elaborat per Malt, marketplace que connecta experts freelance amb empreses, en col·laboració amb Boston Consulting Group (BCG), que analitza aquesta nova força laboral en l'àmbit europeu a través de les opinions de més de 3.300 freelances d'Espanya, França i Alemanya. Motivats per la recerca d'independència (92%), la flexibilitat (84%) i l'elecció dels clients i projectes (76%), el freelancing es posiciona com una elecció per a una part dels professionals en actiu.

D'acord amb Eurostats, el 25% dels 13 milions de professionals digitals d'Europa treballen de manera independent. Aquesta tendència en expansió fa que aquesta forma laboral, fortament lligada amb algunes de les noves tendències del futur del treball –com ara l'agilitat, la constant formació i el treball híbrid–, cobri una rellevància especial per a les empreses. Les companyies del vell continent es troben en constant pugna pel millor talent digital, demanant habilitats cada cop més específiques, flexibilitat i professionals en constant aprenentatge, els experts independents se situen a l'avantguarda del New Work Order.

Aquestes característiques pròpies del freelancing, unit que el temps mitjà a contractar un empleat fix ha crescut anualment fins a assolir els 72 dies de mitjana el 2018 (Gartner, 2019) en comparació als 6 dies que es triga a contractar un professional independent, fan que aquesta força laboral sigui una oportunitat per a la captació de talent per part de les empreses i un far guia de les noves tendències al mercat laboral.

La importància dels valors i la comunicació de l'empresa

Per atraure els millors freelance, les empreses han de ser capaços de comunicar els valors empresarials i el context en què es desenvolupa el projecte, un aspecte que, com mostra l'estudi, és dues vegades més important per a un professional freelance que el nivell de remuneració. Tant és així que més d'un de cada dos experts independents estaria disposat a rebutjar un projecte que no estigui alineat amb els principis en temes de diversitat i inclusió.

L'informe també destaca que la comunicació és un dels principals aspectes que les empreses han de cuidar a l'hora de captar els millors professionals. La majoria dels experts freelance que treballen amb grans empreses consideren que un bon briefing (50% a França i Espanya, i 41% a Alemanya), a més d'una comunicació regular i oberta amb l'equip (49% a França, 61% a Espanya i 55% per a Alemanya) estan entre els factors més rellevants per a una col·laboració reeixida.

Més informació
Ajornament de la quota d’autònoms, el prec dels ‘freelance’
El fenomen 'freelance' guanya terreny
Avui et destaquem
El més llegit