Els catalans que tinguin mascotes sensibles al soroll estan d'enhorabona per la revetlla de Sant Joan 2023. Després de reiterades peticions, sembla que l'aposta per la pirotècnia sostenible i respectuosa ha arribat a les empreses encarregades de vendre tot el material per la festivitat. I, fins i tot, es parla de productes completament insonoritzats. També es té en compte la sequera dels últims mesos i la campanya de prevenció d'incendis serà impecable per totes les parts. A continuació, totes les novetats empresarials de la revetlla d'enguany.
1. La primera caseta de petards silenciosos d'Espanya obre a Barcelona
Obre a la plaça Molina de Barcelona la primera caseta de petards silenciosos per aquest Sant Joan, després d'una prova l'any passat a Terrassa. Es tracta de la coneguda empresa La Traca que, en aquesta ocasió, ha volgut tenir en compte els ciutadans i mascotes més sensibles al soroll. De fet, la Traca ha aconseguit que el 55% dels productes estiguin tipificats com elements de "baixa sonoritat". També assenyalen que el perfil de la revetlla ha canviat en els darrers anys i han evolucionat cap a una festa més familiar i infantil. “Fa temps hi havia brètols que feien malbé les papereres amb els petards i avui en dia això passa molt menys, és una festa familiar on els elements de color i adreçats al públic infantil han guanyat molt pes”, apunta el CEO de la companyia, Jordi Brau.
2. Petardos CM llança una campanya amb 'El bosc és vida, el seu futur depen de tu'
La companyia familiar Petardos CM, que té la seu a Palau-Solità i Plegamans, absorveix el 48% del negoci del sector a Catalunya i ha llançat una campanya de conscienciació per tal que la pirotècnia es llanci lluny de les zones forestals per no causar incendis. Una aliança entre tots els participants de la festa. En aquesta ocasió es té en compte la preocupant sequera que ha tingut Catalunya durant els últims mesos. També aconsellen l'ús de la pirotècnia de classe F3 en llocs oberts i separats d'hospitals, residències i llocs amb aglomeracions que puguin causar molèsties a tercers i persones vulnerables i disparar sempre els petards a zones pavimentades per evitar accidents amb sorra i pedres que poden sortir disparades en explotar el petard.
3. L'aposta pel producte local després de la dependència de la Xina
Companyies com Petardos CM han contractat temporalment a 850 persones per la campanya de la revetlla de Sant Joan i esperen facturar uns 12 milions d'euros, un 20% més respecte al 2022. Fins i tot han incrementat un 65% la pirotècnia comercialitzada i han exportat productes a la resta d'Espanya, sobretot a Catalunya, València i el País Basc. El propietari de Petardos CM, Josep Maria Vilardell, explica que ha potenciat la compra local de traques i trons i ha reduït del 95% al 35% els productes que venien d'Àsia. "El més important per a nosaltres és l'aposta per aconseguir tot el cicle de producció local de pirotècnia amb l'adquisició de tallers locals a Espanya en els pròxims anys". Pel que fa a la plantilla estable ha passat dels 45 als 60 reballadors.
El sector pirotècnic preveu incrementar les vendes per a aquest Sant Joan en un 10% respecte a l'any 2022 i arribar als 20 milions d'euros de facturació
4. La inflació també afecta als petards
La Traca i Petardos CM apunten que una de les novetats d'enguany serà que els petards seran molt més cars que els altre anys, malgrat que l'any passat ja es va notar l'increment. Per exemple, Vilardell destaca que "el sector té molta despesa, des d'un magatzem, a un venedor, la gasolina, les taxes, el transport i el mateix petard, fet que provoca un gran augment en el preu final". Tal com explica l'expert, "els contenidors de transport marítim de pirotècnia costaven fa uns anys entre 8.000 euros i 10.000 euros, mentre que han assolit els 40.000 euros". Tanmateix, una de les claus té a veure amb un sector en el que "hi ha molta gent comprant poc" i pot acabar compensant en les xifres de facturació finals.
5. De comprar als últims minuts a l'aposta online
Quan els encarregats de les empreses de pirotècnia fan previsions, fins als últims minuts no saben si ho aconseguiran. De fet, expliquen que tres quartes parts de la facturació la tenen durant els dos últims dies i que la meteorologia pot influir molt. És un sector que es compra d'impuls, però que fins i tot, des de la pandèmia, un 10% d'ells compren online i recullen el producte a les caixetes especialitzades.