Les 50 primeres vegades

El vuitè i novè episodi d'EmprènCat posen el focus en el llançament dels productes i serveis i en el moment d’aconseguir el primer client

El màrqueting permet crear una marca al voltant d'un projecte
El màrqueting permet crear una marca al voltant d'un projecte
Redacción VIA Empresa
Barcelona
04 de Juliol de 2023

Tot i que els projectes empresarials són sovint un camí de llarg recorregut i ple d’obstacles, pocs moments són tan transcendentals com la presentació d’un producte o l’assoliment del primer client. En aquesta tasca, hi juga un paper essencial el màrqueting, del qual tothom hi parla, però molt pocs són experts. Un d’ells és l’Oriol Brutau, consultor de màrqueting per a pimes industrials i de serveis. Brutau analitza el procés de llançament i la promoció del producte o servei al vuitè episodi del pòdcast  d'EmprènCat, una producció de la Generalitat de Catalunya, que es pot escoltar a les principals plataformes o directament a Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts.

 

En aquest episodi, es comenta  la importància de construir una marca al voltant del projecte. A més, es trenquen alguns apriorismes sobre un dels reptes més difícils d'una startup: que el producte sigui conegut i la gent hi tingui interès. “El repte de pensar el producte és el 50% de la feina, però el 50% restant és fer el pla de màrqueting per presentar-lo amb garanties al mercat”, explica Brutau.

Tot i la dificultat, Brutau defineix el màrqueting com una “eina que serveix per fer la connexió entre mercat, oferta i demanda”. Més enllà d’aquest aspecte, afegeix que configura “la relació entre els productes i els usuaris”. Com a la vida, no tot s’hi val. “No  hi ha cap estratègia de màrqueting que aguanti un mal producte”. Com a consell inicial, Brutau recorda que “un client no és el que compra, sinó el que repeteix”.

 

Oriol Brutau: "El màrqueting és una eina que serveix per fer la connexió entre mercat, oferta i demanda”

El consultor de màrqueting recorda que l’emprenedor ha de començar amb una visió del projecte, acompanyada del propòsit que es marca per saber on vol arribar. “L’emocionalitat que li donem a un objecte pot connectar amb una aspiració del mercat objectiu del client”. En cas que no funcioni l’estratègia, Brutau recomana modificar-la, és el que s’anomena pivotar, però sent fidel al concepte de marca i sense oblidar el que es vol aconseguir.

Celebrar el primer client

Arriba un dia en què alguna persona compra el teu producte o servei: serà el teu primer client i el recordaràs sempre perquè et va ajudar a entendre allò que demana el mercat i com pots complir les expectatives generades. Aquest és l’interrogant que planteja el novè capítol del pòdcast d'EmprènCat, anomenat ‘El primer client’.

En el capítol, Fede Martrat, soci director de la consultora ActitudPro, confessa un secret: Va tenir emmarcada a casa la primera comanda que va rebre del que va ser el seu primer client. De fet, afirma que el somni d’un emprenedor, el que defineix com a un moment màgic, és comprovar com hi ha clients interessats en una idea o projecte inicial. 

Martrat advoca per veure el primer client com el primer ‘partner’, però també com “el pas del projecte al producte, construint el ‘projucte’, amb el qual necessites un plus de paciència”. Aquest perfil és el que interessa que sigui el primer prescriptor. “Escoltar el que demana el client no és només entendre el que vol, sinó el que realment necessita”. Abans d’aterrar el producte, el consultor precisa que s’ha de testejar el producte davant del mercat.

Fede Martrat: "Escoltar el que demana el client no és només entendre el que vol, sinó el que realment necessita”

En relació amb les tasques de l’emprenedor, Martrat assenyala la importància d’inventar el producte i desenvolupar-lo, però també ser capaç de vendre’l. En aquest exercici de posar-se les dues gorres, la seva aspiració ha de ser “entendre el que vol i entregar-li allò que t’està demanant”. Respecte a les dificultats de la trajectòria dels empresaris, demana no “dramatitzar els pals de cec que pateixes al començament mentre cerques el retrat robot del teu client”. 

Com a consells per mantenir una cartera de clients, després d’haver aconseguit el primer, aconsella sol·licitar feedback, entendre, aprofitar el moment en què està satisfet per oferir-li nous productes, anticipant-se així a les noves necessitats que li puguin sorgir.

Pots escoltar el pòdcast sencer a la pàgina web de Xarxa Emprèn: https://xarxaempren.gencat.cat/ca/podcast-emprencat/