Emprendre a la velocitat correcta

El sisè i setè episodi d'EmprènCat donen consells per afrontar els entorns tecnològics i com seguir el camí de la innovació

Les acceleradores ajuden a validar els projectes empresarials | Cedida Les acceleradores ajuden a validar els projectes empresarials | Cedida

Gestionar l’equip o el negoci amb una eina tan immediata com whatsapp. És possible o aconsellable? Val la pena? Clara Navarro, cofundadora de l'acceleradora Ship2b, analitza el fenomen de la utilització de les noves tecnologies en el món emprenedor que sovint ha de confrontar la seva rapidesa amb la lentitud dels processos burocràtics de l’Administració. Navarro ho analitza al sisè episodi del pòdcast  d'EmprènCat, una producció de la Generalitat de Catalunya, que es pot escoltar a les principals plataformes o directament a Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts.

Navarro ofereix consells per conviure en un món de diferents velocitats: un entorn on tot es fa més de pressa i de forma urgent, però que a la vegada està marcat per  la burocràcia, els temps de decisió i els processos de validació tècnica i formal. L’empresària admet que gestiona molt més per whatsapp que per correu electrònic. “Un dels  factors essencials per utilitzar el whatsapp com a eina de treball és que es pràctica per conciliar la vida familiar i la laboral”.

Clara Navarro (Ship2b): "El risc d’anar massa lent és potser pitjor que el d’anar massa ràpid”

En relació amb els ritmes o la velocitat correcta per emprendre, la cofundadora de Ship2b aconsella primer fer un pas enrere. “A vegades se’ns oblida que cal validar, preguntar-nos si allò que es vol tirar endavant té sentit”. En aquest procés, Navarro recomana tenir la capacitat de canviar i de pivotar el projecte. “La primera idea que llences segur que no és la bona”. En aquest escenari és on entra el joc el rol de les acceleradores empresarials, que donen una metodologia per validar-los. Aquestes aporten una visió objectiva, a més dels contactes de persones i institucions que validen i contrasten. Tot, a una velocitat accelerada. “El risc d’anar massa lent és potser pitjor que el d’anar massa ràpid”, recorda Clara Navarro.

A l’inici de l’aventura empresarial, s’ha de tenir en compte el temps que l’emprenedor pot suportar sense facturar, tenir un sou o rebre beneficis. Navarro matisa que “tot costa més del que creus. Si penses en un procés que pot trigar tres mesos, multiplica’l per tres o quatre”. Aquest supòsit s’ha de valorar en l’àmbit de les organitzacions ja establertes, on les estructures disposen de comitès, burocràcia, molta gent a comentar... Des de Ship2b, tenen clar que el món real no funciona igual que una startup. I la innovació?

El teu producte és innovador? 

Aquest és l’interrogant que planteja el setè capítol del pòdcast d'EmprènCat. La idea a desterrar és que innovar és qüestió de sort o de màgia. El professor d'Operacions, Innovació i Data Sciences de l’escola de negocis Esade, Xavier Ferràs, ho vincula a un procés molt més laboriós i basat en un mètode científic.

Abans de res, caldrà saber si el producte tracciona. Darrere d’aquesta paraula, Ferràs situa la seva capacitat d’engrescar un col·lectiu. “D’una petita idea que va creixent i va captant l’atenció de clients, proveïdors i es fa gran al mercat”. És el que el professor anomena prototip. Una fase inicial que no necessàriament ha de coincidir amb el producte final que es posa a la venda.

Xavier Ferràs (Esade): "La innovació és un procés organitzatiu. No és art, és ciència fruit d’un treball disciplinat"

Ferràs explica que la innovació és un procés organitzatiu. “No és art, és ciència fruit d’un treball disciplinat”. El prototip, la idea mínima que pots ensenyar, és el que obre el camí. Ara, la innovació és un projecte en el qual s’interactua, es mostra, es discuteix, es valida. La clau no és ni tan sols tenir la idea, sinó ordenar les peces per desenvolupar un procés exitós d’innovació.

Per Ferràs, el triangle fonamental de la innovació el formen: el prototip, un usuari líder per interactuar i testar el producte i el pensament de disseny, que consisteix a posar-te les sabates de l’usuari i pensar com un dissenyador. Al final, es tracta de maximitzar el valor que li atorgo a l’usuari, que ha d’estar al centre de la decisió.

Pots escoltar el pòdcast sencer a la pàgina web de Xarxa Emprèn: https://xarxaempren.gencat.cat/ca/podcast-emprencat/

Més informació
Segur que la meva idea és bona? I ara com l’aterro?
Podries explicar-ho en un minut?
Avui et destaquem
El més llegit