Segur que la meva idea és bona? I ara com l’aterro?

El segon i tercer episodi d'EmprènCat giren al voltant de la idea: quins són els indicadors clau per convertir una idea en un negoci d'èxit?

Quins són els indicadors clau per detectar si una idea és bona? | iStock Quins són els indicadors clau per detectar si una idea és bona? | iStock

D'idees en tenim tots. Però no totes són bones, ni totes són executables. Com saber si la nostra idea és bona per emprendre? El pòdcast d'EmprènCat, una producció de la Generalitat de Catalunya, aprofundeix en aquesta qüestió, de la mà de la consultora Cristina Masachs (Softlanding) en el seu segon episodi, que es pot escoltar a les principals plataformes o directament a Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts. A través d'un recorregut per diferents històries d'emprenedoria, l'especialista en màrqueting i estratègia repassa aquells indicadors clau per detectar les bones idees.

De fet, Masachs creu que no totes les idees són bones i que una cosa és somniar amb un projecte emprenedor i una altra tenir una bona proposta sobre la taula sobre la qual crear una startup. Les preguntes a fer-se, a l'hora d'emprendre, són senzilles: "T'has de plantejar si tu en saps d'aquella temàtica, si en saps d'aquell producte", indica. També destaca com a importants els contactes: "Quin ecosistema tens?"; I els recursos, no només els financers. "La dedicació també és important. Quant li dedicaràs al projecte?" Si la startup és tractada com un hobby, segons l'experta, no funcionarà.

Masachs: "La dedicació és important. Quant li dedicaràs al projecte?"

Un altre cas és el de tenir un esperit emprenedor, però no tenir la idea clara. La proposta de Masachs? Sortir de casa i observar. "Molts emprenedors troben bones idees amb coses que els colpegen, que els irriten, i això també es pot saber observant, amb els cinc sentits". Abans de recórrer a formacions, "mira allò que et pica, allò que t'agrada, allò que et fa vibrar".

Més info: Tothom pot ser emprenedor?

Per buscar aquesta inspiració recomana, a més, sortir de l'entorn habitual, per no caure en les conclusions de sempre.

Aterrar la idea: la viabilitat econòmica

La idea continua com a fil conductor del tercer episodi dels pòdcasts EmprènCat. En aquest cas, i amb l'acompanyament de Natalia Olson, directora de Plug and Play i exassessora del govern d'Obama en promoció de l'emprenedoria, posen el focus en "aterrar la idea i fer-la viable econòmicament. "Com convertir el que sembla un projecte emprenedor, original i diferencial, en un projecte econòmicament viable i realista?", pregunta l'entrevistadora donant pas a la història de l'Aleix Puig, qui va ser guanyador de la setena edició de Masterchef i va saber traslladar l'èxit en Vicio, una ja reconeguda marca d'hamburgueses per menjar principalment a domicili.

L'Aleix va tenir una idea i la va saber aterrar amb èxit. Però, com? "La part més difícil és moure la idea a operacions, perquè moltes vegades les idees es queden en idees. És summament important tenir cor, paciència i visió de continuar", indica Olson.

Olson: "Veig el fracàs com una manera d'aprendre"

Ara bé, no tot són les ganes. També "el mercat és essencial", indica. I afegeix: "Entendre qui és el teu target, quines zones demogràfiques estaran interessades en el teu producte".

El fracàs: una manera d'aprendre

A la trajectòria de qualsevol emprenedor, no hi falta mai el fracàs. "Jo veig el fracàs com una manera d'aprendre. A vegades quan tens un fracàs, el fas millor la segona vegada. No s'ha de tenir vergonya, pena o el que sigui, cal tornar a aixecar-se", afirma Olson, qui convida a l'oient a entendre el fracàs com una lliçó.

Pots escoltar el pòdcast sencer al web de Xarxa Emprènhttps://xarxaempren.gencat.cat/ca/podcast-emprencat/

 

Més informació
Les primeres 18 startups del Logistics 4.0 Incubator
3 startups que han canviat la vida dels més menuts
L’èxtasi de la tecnologia dels cinc sentits, a l’empresa
Hi ha un preu psicològic per emprendre?
Avui et destaquem
El més llegit