
Aena preveu un "procés llarg" per ampliar l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat i admet que el "gruix" de les inversions aniran més enllà del Document de Regulació Aeroportuària III (DORA III) del 2027-2031. El president espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest dijous que Aena invertirà uns 13.000 milions d'euros en aquest període, tot i que per ara es desconeix la quantitat exacta que es destinarà a Barcelona. De fet, des d'Aena confirmen que part dels més de 3.000 milions de l'ampliació s'hauran d'incloure en el DORA IV, entre el 2032-36. En el període actual, caldrà aprovar el Pla Director i adquirir els terrenys necessaris per fer les mesures compensatòries previstes per a l'ampliació, així com per tancar els expedients oberts a Brussel·les.
"Representa la inversió més gran a la xarxa de les darreres dècades. Això és modernització, competitivitat, empresa i molta feina, que és una de les nostres principals obsessions", ha proclamat Sánchez, en exposar el pla des d'Alacant. Així mateix, ha remarcat que les inversions arribaran a tots els aeroports de l'Estat i permetran que les terminals estatals tinguin zero emissions el 2030. L'executiu preveu acabar tot procés per elaborar el pla durant els pròxims dotze mesos.
Aena admet que el "gruix" de les inversions aniran més enllà del 'Document de Regulació Aeroportuària III (DORA III)' del 2027-2031
Segons ha indicat el ministre de Transports, Óscar Puente, durant els darrers deu anys, quan l'actual marc regulador estava vigent, la llei limitava el volum màxim d'inversions als aeroports, de manera que Aena no ha fet "grans inversions d'expansió de capacitat". "Sí que ha invertit constantment en la millora de la seguretat, la qualitat o la tecnologia dels aeroports", ha apuntat tot destacant el gir que suposa el nou pla en un moment marcat pel creixement constant dels aeroports espanyols d'ençà de la pandèmia.
Segons Puente, Espanya ofereix actualment uns serveis "òptims" i amb les tarifes "més competitives d'Europa", preus que no canviaran malgrat el pla inversor anunciat aquest matí. "L'obligació és no morir d'èxit", ha alertat el ministre abans d'anunciar que el 2025 podria acabar amb un nou "record històric" de 320 milions de passatgers als aeroports espanyols.