L'aeroport de la Seu d'Urgell, un intent d'obrir una porta d'entrada al Pirineu

La Generalitat i Andorra intenten visibilitzar l'aviació comercial i, a la vegada, consolidar una indústria auxiliar

Imatge de l'aeroport de la Seu d'Urgell | Generalitat Imatge de l'aeroport de la Seu d'Urgell | Generalitat

Al juny de l’any 2019, la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra va publicar un estudi que garanteix la viabilitat d’un futur aeroport dins del país. Segons les dades de l’organització empresarial, aquestes instal·lacions s’haurien d’ubicar a la zona de Grau Roig i el cost aproximat del projecte seria d’uns 500 milions d’euros.  

Pel que fa a l’ús de l’aeroport andorrà, els informes calculen un moviment de 200.000 passatgers anuals i un trànsit de cinc vols diaris, gran part dels quals correspondrien a vols comercials i privats. Des de fa dècades, l’empresariat busca una connexió aèria pròpia que superi els obstacles de l’accés per carretera i faci Andorra més gran dins del mapa mundial. 

iStock 1007363792
Imatge de la zona de Grau Roig | iStock

Més enllà del turisme de muntanya i l’atractiu de l’àmbit comercial, la Cambra de Comerç veu imprescindible un equipament d’aquestes característiques per obrir l’economia a noves oportunitats com empreses o projectes tecnològics. La febre dels youtubers i l’aterratge de nombrosos pilots de motociclisme són clars exemples. Malgrat les dades exposades, el projecte d’un aeroport a l’interior d’Andorra encara es troba en una fase molt preliminar i no desperta el mateix grau d'interès en totes les parts implicades. Davant d’aquest escenari, i sense fer gaire soroll, la Seu d’Urgell apareix com l’alternativa existent. 

L’aposta de la Generalitat

L’activitat comercial de l’actual aeroport de la Seu d’Urgell es va inaugurar el 1982. Ara bé, pocs anys després i per raons de seguretat, els vols van deixar d’aterrar a la comarca de l’Alt Urgell. Entre els anys 2009 i 2010, la Generalitat va adquirir els terrenys per dur a terme obres de millora. 

Fruit d’aquesta aposta, des de l’any 2015, la Seu té la condició d'aeroport internacional. En els darrers vuit anys, l’administració catalana ha realitzat una inversió d’1,7 milions d’euros per actualitzar els edificis, millores a la pista pels vols nocturns o instal·lació de sistemes GPS per minimitzar els efectes dels fenòmens meteorològics.

En els darrers vuit anys, la Generalitat ha realitzat una inversió d'1,7 MEUR per actualitzar les instal·lacions

“Parlem d’una instal·lació, on gran part de la seva operativa està lligada als pics de turisme de l’hivern i l’estiu”, apunta Jordi Candela, director d’Aeroports de Catalunya. Actualment, Air Nostrum és l’única companyia que opera, d’una forma regular, a la Seu d’Urgell amb un vol cap a Madrid. 

Més info: Andorra, un aeroport petit pel luxe del Pirineu

El full de ruta per al futur 

Més enllà de la consolidació de l’activitat comercial i els vols privats , l’objectiu de la Generalitat per la Seu d’Urgell és crear una indústria auxiliar i “generar llocs de treball al territori”, recalca Candela. Al costat de la pista, l’aeroport compta amb una quinzena d’hangars amb capacitat per acollir escoles d’aviació, zones de manteniment pels avions, aerotaxis, operativa d'helicòpters i serveis de bombers. 

L’any 2014, amb la tornada de les operacions, els càlculs de la Generalitat eren que, fins al 2030, l’aeroport generaria un impacte d'uns 120 milions d’euros, dels quals 25 serien benefici directe per la part catalana. A més, aquestes mateixes previsions contemplaven una ocupació, directa i indirecta, de 140 treballadors. “Abans, els vols comercials els teníem concentrats en dos dies i ara ja tenim 4-5 dies de la setmana ocupats”, afirma el màxim responsable de l’empresa gestora de l’aeroport. 

laseuvistes 1964645391
lmatge d'un avió a l'aeroport de la Seu d'Urgell | Aeroports de Catalunya

L’aportació d’Andorra

Malgrat que l’operador de l’aeroport de la Seu és la Generalitat, des de la nova etapa, l’administració catalana i el govern d’Andorra han signat dos protocols per dur a terme una gestió conjunta de l’espai. De fet, una de les raons principals de la connexió d’Air Nostrum amb Madrid és l’aportació de 400.000 euros per part de l’executiu del Principat. 

En paral·lel al conveni bilateral, tot el que envolta l’aeroport també es decideix a la Taula Estratègica. Un organisme format per representants de la Generalitat, Diputació de Lleida, Consell Comarcal de l’Alt Urgell, organitzacions empresarials, ajuntaments del territori i govern d’Andorra. 

La Generalitat i el govern d’Andorra han signat dos protocols per dur a terme una gestió conjunta de l’espai

Els vols a la Seu d’Urgell no són l’única porta d’entrada als Pirineus que Andorra, Catalunya i la resta d’agents del territori volen obrir. Les actuacions per visibilitzar l’aeroport es complementen amb una declaració d’intencions, actualment en fase d’estudi, sobre una futura connexió ferroviària

Més informació
Connectar Barcelona amb Andorra per tren costaria 600 milions
'Wind of Andorra'
Avui et destaquem
El més llegit