• Economia
  • Els aliments frescos de Nadal 2025: què s’encareix i què s’abarateix?

Els aliments frescos de Nadal 2025: què s’encareix i què s’abarateix?

Els preus aniran un any més a l'alça, afectats pel canvi climàtic, les restriccions de pesca i els nous aranzels

El mercat municipal d'Igualada | Mar Martí (ACN)
El mercat municipal d'Igualada | Mar Martí (ACN)
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
11 de Desembre de 2025 - 04:02

Amb l’arribada de Nadal, Mercabarna estima distribuir aquest mes de desembre 100.000 tones de productes, principalment fruites i hortalisses, peix i marisc, carn i aviram, amb una petita part de productes congelats. Així ho ha destacat Pere Prats, president de l’Associació d’Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona (AGEM), en la tradicional roda de premsa de presentació de la campanya de Nadal aquest dijous. En aquest context, Prats ha obert el debat sobre quines són les tendències i les previsions de comercialització dels productes més característics de les festes.

 

Els majoristes preveuen increments en la distribució que oscil·len entre el 2% en el cas del peix fresc i de les fruites i hortalisses i fins al 5% i el 8% en el marisc, la carn i l’aviram selecte. Segons expliquen, el fet que les festes coincideixin en dijous i divendres i s’enllacin amb el cap de setmana afavorirà la celebració de més àpats de Nadal, tant a les llars com als restaurants.

Prats: “continuem en un context d’alta inflació acumulada que afecta tots els segments del producte fresc”

Prats ha recordat que “continuem en un context d’alta inflació acumulada que afecta tots els segments del producte fresc”, i ha assenyalat altres factors que incideixen en el sector, com el canvi climàtic, les restriccions pesqueres o les tensions comercials internacionals. També ha destacat l’impacte dels nous hàbits de consum, especialment el creixement dels plats preparats. Per això, ha reivindicat “el valor identitari del producte fresc a la cuina i la gastronomia catalanes”.

 

A la roda de premsa, a més de Prats, també hi han intervingut Jaume Flores, president de l’Associació d’Empreses Majoristes de Mercabarna (Assocome); Àngel Máñez, president del Gremi de Majoristes del Mercat del Peix (GMP); Lorenzo Carrasco, vicepresident d’AGEM; així com els experts d’Assocome dels sectors de la carn i l’aviram, Martí Colomer i Josep Capdevila, respectivament, i Llum Ortega, en representació del GMP.

El peix s’encarirà al voltant d'un 6%

El peix s’encarirà de l’entorn d’un 6% i la fruita un 8% | ACN
El peix s’encarirà de l’entorn d’un 6% i la fruita un 8% | ACN

Máñez ha assenyalat que s’espera un lleuger augment de l’1% al 2% en la comercialització de peix, mentre que en el cas del marisc les previsions apunten a un increment d’entre el 5% i el 7%. Ha recordat que el preu del peix ha experimentat al llarg de l’any un augment aproximat del 6%, un context que ha avançat de manera notable les compres de peix fresc, que ja comencen a l’octubre.

El president del Gremi de Majoristes del Mercat del Peix també ha destacat baixades en productes com l’angula, l’escamarlà, el llagostí i el llagostí cuit. També ha recomanat “fer mercat i combinar producte fresc salvatge amb productes d’aqüicultura i congelats per poder gaudir de les festes amb qualitat i equilibrant la despesa”.

Máñez ha celebrat que els pescadors catalans hagin pogut disposar de jornades extra, un fet que, permetrà al sector “mantenir una comercialització amb normalitat"

Máñez també ha volgut destacar la importància que el passat mes de novembre el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació donés llum verda a ampliar en 13 dies addicionals l’activitat pesquera de cada embarcació de la flota d’arrossegament del Mediterrani abans d’acabar l’any. Ha celebrat que els pescadors catalans hagin pogut disposar d’aquestes jornades extra, un fet que, a parer seu, permetrà al sector “mantenir una comercialització amb normalitat”.

En la mateixa línia, Ortega ha expressat l’esperança que “les negociacions que s’estan duent a terme avui i demà a Brussel·les permetin establir condicions més favorables de cara a l’any vinent”.

El raïm blanc sense envàs, més barat aquest Nadal

Els preus al mercat majorista hortofructícola s’han incrementat aquest any un 8% pel que fa a les fruites
Els preus al mercat majorista hortofructícola s’han incrementat aquest any un 8% pel que fa a les fruites | ACN

Segons Carrasco, vicepresident d’AGEM, “malauradament encarem Nadal en un context de preus elevats. Enguany, els preus al mercat majorista hortofructícola s’han incrementat aquest any un 8% pel que fa a les fruites i al voltant d’un 5% per a les hortalisses”. Tot i aquesta volatilitat, la llotja ha registrat al llarg del 2025 un increment del 6% en la comercialització. De cara a la campanya actual, la previsió és distribuir 88.000 tones de fruites i hortalisses des del mercat central, un 2% més que l’any passat.

Pel que fa a les fruites, Carrasco ha remarcat l’encariment dels cítrics, especialment taronges i llimones, arran de les pluges de la passada primavera que van reduir l’oferta. En canvi, el raïm blanc presenta una baixada de preu, especialment en la varietat no envassada.

El sector carni incrementa fins al 10% en les vendes de Nadal

Des del sector carni de Mercabarna es preveu una molt bona campanya de Nadal. Les estimacions apunten a un increment de vendes d’entre el 8% i el 10% respecte del 2024, amb una distribució prevista de 2.200 tones durant les festes.

Colomer ha explicat que, tot i les fortes pujades de preus dels últims anys, “ara es mantenen estables”, i ha remarcat que els consumidors avancen les compres des de mitjan de novembre. També ha assenyalat que “la restauració, ja des de finals d’octubre, fa estoc de filets i mitjanes de vedella, i de cabrit”.

El cabrit, tot i ser un producte selecte i de preu elevat, continua sent un clàssic de les taules nadalenques

Pel que fa a les tendències gastronòmiques, Colomer ha destacat que el cabrit, tot i ser un producte selecte i de preu elevat, continua sent un clàssic de les taules nadalenques, i ha apuntat alternatives més assequibles com la cuixa i l’espatlla de xai.

A més, ha afegit que no s’espera que el brot de pesta porcina africana (PPA) afecti les vendes, tot recordant que a Mercabarna no es comercialitza carn de porc. Ha volgut transmetre un missatge de tranquil·litat afirmant que “les coses s’estan fent bé” i que el producte mantindrà “la màxima qualitat”.

Per la seva part, l’aviram continua experimentant “la seva particular renaixença”, com ha destacat Capdevila, expert en el sector d’Assocome. Des de Mercabarna, les empreses especialitzades preveuen un increment d’un 8% en les vendes, amb la pularda del Penedès i de províncies franceses com a producte estrella, tancant així una campanya nadalenca marcada per la qualitat i la varietat en els aliments frescos.