"A mi mai no em passa res": Espanya, a la cua de les assegurances de viatge

Tot i estar a anys llum de països com el Regne Unit, el mercat espanyol de les assegurances creixerà aquest estiu un 32%

L'Estat espanyol es troba a la cua de la contractació d'assegurances a l'hora de viatjar | iStock
L'Estat espanyol es troba a la cua de la contractació d'assegurances a l'hora de viatjar | iStock

Cada cop volem viatjar més segurs, però encara som els més despreocupats d'Europa. Així ho indica un estudi de la companyia especialista en assegurances InterMundial, que ha vaticinat que, quan acabem l'any 2019, la contractació de pòlisses d'assegurances haurà crescut tan sols un 32%. Pot semblar un percentatge molt elevat, però en comparació amb els països que ens envolten, els índexs espanyols encara són extremadament baixos. "Encara ens mou la cultura de per què he de contractar una assegurança de viatge si a mi mai em passa res", explica Catiana Tur, gerent de l'Associació Corporativa d'Agències de Viatge Especialitzades (ACAVe). Sense anar més lluny, al Regne Unit, tres de cada quatre britànics no viatgen mai sense una pòlissa sota el braç, segons ABTA, la principal associació d'agències i turoperadors del país anglosaxó.

"La gent no hi pensa massa, però als Estats Units, si et poses malalt, pràcticament no t'atenen fins que no saben qui pagarà la factura del que et faran, que acostuma a tenir un cost astronòmic"

Malgrat que les xifres a Espanya siguin encara notablement inferiors, d'uns anys ençà el mercat ha avançat a passes gegantines. "Ara cobreixen una infinitat de conceptes, fins i tot coses que no saps què són fins que ho necessites", explica la gerent. A l'Estat, durant tot l'any passat, els espanyols van viatjar 197,5 milions de cops i, tot i la creixent oferta de les asseguradores, la gran majoria de vegades ho van fer sense estar ben assegurats. "Avui en dia hi ha des d'assegurances que ens cobreixen la repatriació, la cancel·lació i els retards de vols, el retorn dels diners si ens posem malalts o la pèrdua de maletes, entre d'altres", exemplifica Tur.

Pagar el metge a l'estranger

Precisament, l'informe elaborat per InterMundial indica que sis de cada deu incidències per les quals s'activa l'assegurança és per cancel·lacions del vol. Tanmateix, la principal preocupació dels viatgers no és aquesta: és el cost de l'assistència mèdica fora de territori europeu. "La gent no hi pensa massa, però als Estats Units, si et poses malalt, pràcticament no t'atenen fins que no saben qui pagarà la factura del que et faran, que acostuma a tenir un cost astronòmic", assegura la gerent d'ACAVe. De fet, igual que ja va passar l'any passat, aquest 2019, els viatges als Estats Units seran els que es faran amb més assegurances contractades per culpa de l'elevat cost de l'assistència sanitària al país. Però a banda d'això, els espanyols també s'asseguraran especialment per anar al Japó i al Canadà, pel mateix motiu. "Actualment, nou de cada cent persones fan servir de mitjana la pòlissa contractada, sigui per cancel·lar el vol o bé per recórrer a assistència mèdica", segons l'estudi.

Més info: Les asseguradores fan 'reset' de la mà de les 'insurtech'

Però el criteri mèdic no és l'únic que fa decantar els viatgers. L'informe també reflecteix que el 41% dels viatgers decideixen contractar una assegurança per poder recuperar els diners en cas d'anul·lar la reserva per problemes de salut, per un nou lloc de feina o per la convocatòria d'exàmens d'oposicions.

El 41% dels viatgers decideixen contractar una assegurança per poder recuperar els diners en cas d'anul·lar la reserva per problemes de salut, per un nou lloc de feina o per la convocatòria d'exàmens d'oposicions

Més enllà d'això, i rànquings a banda, hi ha països on la pòlissa és imprescindible per poder-hi entrar, com Cuba, Rússia, Iran o Algèria. "A Espanya, contractar una assegurança per fer un viatge hauria de ser obligatori", opina Tur. En aquesta línia, ACAVe va fer front comú l'any passat amb la resta d'actors del sector per tal de pressionar el govern espanyol perquè mogués fitxa en aquest sentit. "Al desembre es va aprovar la nova directiva europea de viatges combinats i serveis de viatge vinculat -recorda Tur-. Des d'ACAVe vam demanar que, per protegir encara més el viatger, s'inclogués la necessitat de tenir contractat una assegurança per viatjar, i el govern no hi va accedir", rememora.

Sigui com sigui, les dades demostren que el mercat està madurant a bon ritme, especialment els darrers anys. "La tendència va clarament a l'alça -assegura la gerent-. Cada vegada el viatger està més conscienciat de la necessitat de contractar-la i les agències dediquen molts esforços a explicar-ne els beneficis", explica. Tanmateix, si el percentatge no és més alt i costa d'incrementar-lo és bàsicament per dues qüestions: el cost i la sensació de poder-s'ho estalviar. "Hi ha gent que, fins que no li passa res, mai la contracta", evidencia l'experta. Però, realment, el cost de les assegurances és ínfim. L'anàlisi d'InterMundial apunta que tan sols significa menys del 3% del preu d'un viatge de vuit dies a destinacions com Nova York, París o Cancun. "Contractin o no assegurança, almenys que el viatge el comprin a una agència -recomana Tur-. D'aquesta manera tens algú que saps que vetllarà per tu si et sorgeix algun problema", conclou.

Més Informació
La mediació d’assegurances genera 827,34 milions d’euros a Catalunya
Blink, la nova aposta del Banc Sabadell per vendre assegurances digitals
Avui et destaquem
Comentaris (1)
Serafi Bandarra i Grataconys
¿Que es pot esperar de una gent que mira mes el preu de una assegurança de pis ,que de coche?