• Economia
  • L'aeroport del Prat registra 4,5 milions de passatgers (-10,9%)

L'aeroport del Prat registra 4,5 milions de passatgers (-10,9%)

Durant el mes de setembre, els vols internacionals han augmentat un 11,1%

L'aeroport del Prat frega els 50 milions de viatgers | iStock
L'aeroport del Prat frega els 50 milions de viatgers | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
13 d'Octubre de 2023
Act. 28 de Desembre de 2023

L'aeroport del Prat va registrar 4.591.094 viatgers al setembre, xifra que encara queda un 10,1% per sota el mateix mes del 2019, segons dades facilitades per Aena. Si es compara amb el setembre de l'any passat, però, va representar un increment del 9,1%. L'aeroport amb més moviment de passatgers va ser l'Adolfo Suárez Madrid-Barajas, amb 5.385.824 persones, un 12,5% més que el 2022 i un 3,3% menys que al 2019. D'altra banda, el Prat va operar 28.455 vols, és a dir, un 4,8% més que el setembre del 2022, però encara un 11,4% per sota el 2019, mentre que el transport de mercaderies va caure un 2,1%, fins a les 13.504 tones. De la xifra total de viatgers al setembre, 4.582.945 van correspondre a passatgers comercials. D'aquests, 3.369.984 van viatjar en vols internacionals, el que suposa un 11,1% més que durant el mateix període de 2022. D’altra banda, 1.212.961 passatgers ho van fer en vols domèstics, xifra que representa un 3,8% més que al setembre de l'any passat.

 

Si es tenen en compte les dades de principis d'any, entre gener i setembre es van registrar 37.618.632 passatgers a l'aeroport del Prat, és a dir, un 21,7% més que el 2022 però encara un 7,6% menys que l'any 2019. En el cas de l'aeroport de Madrid, van ser 44.977.515 passatgers, un 22,1% més que fa un any i un 3,5% menys que al 2019. Pel que fa al nombre d'operacions, se'n van gestionar 28.455, un 4,8% més que el 2022, mentre que en període acumulat, van ser 238.699 vols, un 12,7% més que fa un any però un 9,5% menys que el 2019. Finalment, en el trànsit de mercaderies, l'aeroport del Prat es va situar per darrere els de Saragossa i Madrid-Barajas, amb 13.504 tones, un 2,1% menys que fa un any i un 15,2% per sota la xifra del 2019. En el període acumulat des del gener, l'aeroport català es manté, en segon lloc, amb 114.389 tones, un 1,7% menys que l'any 2022 i un 10,7% menys que al 2019, per davant de Saragossa.

En clau més territorial, recentment, l'aeroport de Lleida-Alguaire ha estrenat un centre de proves de motors de coet amb el qual vol posicionar-se dins del sector aeroespacial. La infraestructura, que s'emmarca en l'estratègia NewSpace de Catalunya que impulsa el Govern, testejarà en una primera fase motors de coets per a satèl·lits petits i subcomponents, mentre que la segona fase preveu també incloure coets de gran empenta. Adrià Argemí, CEO de Pangea Aerospace, l'empresa adjudicatària del contracte, ha afirmat que el centre vol revertir el "dèficit d'infraestructures de proves de motor" que viu aquest sector que està en ple creixement.

 

La construcció del centre de proves està prevista en tres etapes. Per una banda, la primera etapa preveu un petit banc de proves sense foc i foc de baixa potència que permetrà fer proves de subcomponents (ignitors, injectors o materials.) a startups i pimes del sector i universitats. En una segona fase es preveu fer un banc de proves de petits motors i sistemes secundaris de propulsió, que permetrà testejar motors de coet de fins a 500 kN de potència i fer proves de qualificació individuals i, per tant, donar serveis a startups, pimes i empreses de gran capacitat econòmica. La darrera fase servirà per testejar sistemes de propulsió d'alta potència. Aquestes instal·lacions permetran fer els tests de gairebé la totalitat dels motors europeus i posicionaran el centre de proves d'Alguaire com un dels més avançats d’Europa. El contracte signat suposa el tret de sortida de dos projectes que es faran en paral·lel i que completaran la primera etapa de la construcció del centre de proves de motors coet a Lleida-Alguaire.