Barcelona brindarà a la BWW per un sector vinícola més digital

La quarta edició de la Barcelona Wine Week preveu reunir 20.000 visitants, dels quals un 20% seran internacionals i representaran més de 80 països diferents

La quarta edició de la BWW preveu reunir 20.000 assistents | Cedida La quarta edició de la BWW preveu reunir 20.000 assistents | Cedida

L’ecosistema vinícola espanyol es prepara per brillar a Barcelona, la província que lidera el rànquing estatal d’exportacions en el sector. Ho farà acollint la quarta edició de la Barcelona Wine Week (BWW), la cita ineludible per als millors cellers del país en què la tradició vinícola i la innovació s’uneixen per exhibir el vi més exclusiu de l’Estat. Així, 952 cellers de 73 DO es reuniran entre el 5 i el 7 de febrer en una edició rècord que tindrà lloc entre el 5 i el 7 de febrer al recinte de Montjuïc de la Fira de Barcelona, on un centenar de prestigiosos experts debatran sobre els reptes del sector i revelaran el vi que està per venir.

“El sector del vi es troba en un moment crucial, i aquesta fira contribuirà de manera decisiva perquè el vi espanyol faci un pas de gegant cap a la seva consolidació”, ha apuntat María Naranjo, directora d’Indústria Alimentària d’ICEX Espanya en la presentació de la fira, que ha tingut lloc aquest matí a l’espai WITO Euroselecció. En aquesta mateixa línia, la directora de la Barcelona Wine Week, Céline Pérez, afirma que “hem sabut construir una proposta de valor molt diferencial al sector, que ens reconeix com un esdeveniment de referència, gràcies al viatge que oferim a través del territori vitivinícola estatal”.

Naranjo: “El sector del vi es troba en un moment crucial, i aquesta fira contribuirà de manera decisiva perquè el vi espanyol faci un pas de gegant cap a la seva consolidació”

Pérez, que ha explicat que l’esdeveniment s’origina el 2018 en la direcció de la fira Alimentària per tal que el sector vinícola “tingui una identitat pròpia en un esdeveniment independent”, ha detallat que l’Estat va tancar el 2022 amb 930.080 hectàrees de vinyes, que suposa un 13% del total mundial i que van produir 36,4 milions d’hectolitres. “Amb la Barcelona Wine Week volem destacar el potencial del territori, que és el tercer productor i el primer exportador en volum a escala mundial”, ha afegit la directora de la fira, qui ha detallat que l’Estat disposa de més de 3.400 cellers, 97 figures de qualitat reconegudes i prop de 150 varietats autòctones de raïm plantat.

Representants de 80 països diferents

Així, per a l’edició d’enguany, la BWW comptarà amb més de 7.200 m2, un 15% més d’espai que en l’edició del 2023 per reunir els més de 20.000 visitants previstos, dels quals un 20% seran internacionals i representaran més de 80 països diferents, i les 70 ponències i tastos que hi tindran lloc, en les quals més de 160 prestigiosos experts analitzaran els imminents desafiaments d’un sector clau per a l’economia espanyola. La fira, a més, ha programat entorn d’11.400 trobades de negoci i, malgrat que encara queda una setmana per al tret de sortida d’aquesta edició, l’organització ja pensa en el 2025 amb l’ambició de continuar ampliant l’espai expositor.

D’entre els visitants previstos la setmana vinent, el recinte firal de Montjuïc reunirà 650 grans compradors clau de països estratègics per a l’exportació, entre els quals destaquen Alemanya, els Estats Units i Regne Unit com a principals exportadors, juntament amb el Canadà, Països Baixos o la Xina, que seran representats per grans cadenes de supermercats, com ara Tesco (Regne Unit), City Super (Xina) i distribuïdors com American Northwest Distributors o Handcraftedwines (EUA). En relació amb les 299 empreses catalanes que participaran -un 10% que el 2023-, els noms més coneguts seran Juvé & Camps, Jané Ventura, Freixenet o Vallformosa i representaran les 11 D.O. de Catalunya.

Una BWW més sostenible

La BWW, que és un dels esdeveniments pioners en sostenibilitat, reutilitzarà el 70% del material concentrat a la fira i estarà estructurat en tres grans àrees: la BWW Lands, amb els cellers organitzats per D.O. i altres segells de qualitat, la BWW Brands i BWW Complements&Tech, amb les marques més reconegudes del mercat, i BWW Collectives i BWW Impulse, que suposaran un espai de trobada per als petits projectes i microcellers.

El 72% del vino se comercializa envasado | Cedida
El 72% del vi es comercialitza envasat | Cedida

Aquests tres espais de trobada preveuen un programa d’activitats que la project manager de la Barcelona Wine Week, Marta Macías, ha detallat que girarà entorn de quatre eixos: les macrotendències, l’enogastroturisme i consum, els tasts, entre les quals destacaran els tasts històrics així com les de vins únics o singulars, i l’eix tècnic, que segons ha avançat Macías “serà l’eix temàtic central, aprofundirà en la tendència a utilitzar recipients singulars per a elaborar el vi, des d’àmfores a antigues almàsseres de pedra”. En aquest sentit, tenint en compte que el 72% del vi es comercialitza envasat, el sommelier Xavi Nolla ha posat èmfasi en aquesta tendència, en què “d’una banda, veurem casos completament innovadors i, de l’altra, es recuperaran elements antics”.

Naranjo vaticina un 2024 optimista en què “es consolidaran grans mercats, hi haurà un millor comportament en valor que en volum en relació amb el producte vinícola així com un bon comportament en mercats d’oportunitat”. Així i tot, la directora d’Indústria Alimentària d’ICEX Espanya ha destacat els reptes per als cellers espanyols, entre els quals es troben la diversificació de mercats, la diferenciació de productes i, especialment, la digitalització: la taxa de digitalització del sector del vi és d’un 15%, davant el 30,4% de la indústria o el 36,9% del sector dels serveis. “Queda molt a fer en el sector del vi”, ha conclòs.

Més informació
La Barcelona Wine Week tanca amb un impacte de 12 MEUR
Què veure, menjar i beure en All Those Food Market, InnBrew, B-Travel, Wine Week i Alimentaria
Barcelona Wine Week, una gran anyada per a la ciutat
Avui et destaquem
El més llegit