Barcelona, capital mundial del sector de la piscina

Fins dijous, el recinte firal de l'Hospitalet de Llobregat reunirà 360 expositors d'arreu del món i uns 14.000 visitants

El saló Piscina & Wellness Barcelona ha comptat amb 368 expositors de 30 països diferents | Cedida El saló Piscina & Wellness Barcelona ha comptat amb 368 expositors de 30 països diferents | Cedida

Amb l’objectiu de generar noves oportunitats de negoci i analitzar el paper de la sostenibilitat, fins al pròxim dijous 30 de novembre, Fira de Barcelona i l’Associació Espanyola de Professionals del Sector Piscina (ASOFAP) organitzen una nova edició del saló Piscina & Wellness Barcelona. Enguany, l’esdeveniment comptarà amb 368 expositors de 30 països diferents i una previsió d’assistència de 14.000 persones. “Volem posar en valor el sector de la piscina i allunyar la percepció que es tracta d’un producte de luxe”, ha expressat Eloi Planes, president executiu de Fluidra i màxim dirigent del saló. Les marques s’han distribuït en una superfície de 40.000 metres quadrats, una xifra que representa un increment d’un 54% en comparació amb la darrera edició, celebrada l’any 2021. 

L’ús residencial i públic, el wellness, l’spa, el fitness, la decoració d’exteriors són algunes de les principals àrees de negoci presents a l’esdeveniment. Amb 1,3 milions de piscines, l’Estat és la quarta zona del món i la segona d’Europa amb més equipaments d’aquestes característiques. Les zones geogràfiques amb major representació a l'esdeveniment són Xina, França, Turquia, Itàlia, Holanda, Estats Units, Itàlia, Regne Unit, Portugal, Bèlgica i Alemanya. Durant quatre dies, la plataforma del saló Piscina & Wellness Barcelona també s’utilitzarà per donar visibilitat a les firmes constructores de piscines, accessoris, il·luminació, seguretat, programari, neteja, climatització i complements de zones exteriors. 

“Una de les novetats d’aquesta edició són les experiències immersives”, apunta Ángel Celorrio, director del certamen. La programació d’actes també reserva un espai per la sostenibilitat i l’ús responsable de les tècniques paisatgístiques. “Donem veu a les oportunitats existents a l’entorn del benestar de les persones i el respecte pel medi ambient”, exposa Celorrio. A Barcelona, s’hi veuran representades més de 600 marques. Segons l’organització, la sostenibilitat ja és un factor decisiu pel 70% dels clients del sector de les piscines. 

Eloi Planes, presidente ejecutivo de Fluidra | ACN - Josep Molina
Eloi Planes, president executiu de Fluidra | ACN - Josep Molina

El sud d’Europa esquiva el retrocés del sector 

A l’hora de fer balanç de l’estat del sector, a escala global, Eloi Planes descriu un retrocés de l’activitat d’aproximadament un 15% respecte dels resultats de l’any 2022. “El centre i el nord d’Europa han patit d’una forma més directa l’impacte de la guerra d’Ucraïna i el sud és la zona que esquiva la baixada”, explica el dirigent de Fluidra. En aquest sentit, des del saló s’ha recordat com “venim d’una etapa de fort creixement des de l’any 2019”.

El mercat estatal preveu tancar l'any amb una facturació de 1.500 milions d'euros

Sota el criteri de Planes, la sostenibilitat i la digitalització han de ser els elements claus per impulsar la transformació del sector i, a la vegada, explorar nous camins innovadors. A partir de les dades del baròmetre d’ASOFAP, el mercat espanyol preveu arribar al desembre amb una facturació de 1.500 milions d’euros. Un ecosistema format per més de 2.000 empreses, en gran part petites i mitjanes empreses, que generen entre 40.000 i 70.000 llocs de treball. “El sector ha normalitzat el creixement i posa l’ull, d’una forma molt directa, cap a la sostenibilitat”, manifesta Pedro Arrebola

El president del col·lectiu professional afegeix que la majoria d’empreses tenen feina assegurada pels pròxims quatre mesos i la missió fins al tancament de l’any és assolir la xifra de 28.000 noves piscines. En clau de sequera, Arrebola puntualitza que s’està experimentant un augment de la demanda pels equips i accessoris que ajuden a incrementar l’estalvi d’aigua. Com si fos un valor afegit, ASOFAP recorda que la condició de país turístic i l’ús de la piscina com a refugi climàtic injecta activitat a l’univers empresarial de les piscines. 

Més info: A ciutat no hi ha sequera

La sequera i l’exposició mediàtica

El president executiu de Fluidra ha aprofitat l’altaveu dels mitjans de comunicació per rebutjar l’associació de la piscina amb el gran consum d’aigua. “No és així, a Espanya som el 0,11% del consum global”, defensa Eloi Planes. Sense tancar la carpeta, el dirigent firal ha posat deures a les administracions amb tres desitjos. 

Planes (Fluidra): "Les piscines som el 0,11% del consum global d'aigua a Espanya"

Un primer seria la fixació d’un pla d’infraestructures real que “ataqui el problema de l’aigua” i una segona acció que passi per una regulació promotora de les tecnologies d’estalvi d’aigua i energia. La darrera acció implicaria promocionar o incentivar aquestes tecnologies. “Així i tot, el sector també ha de fer un esforç per explicar-se”, reconeix el president del Piscina & Wellness Barcelona. “Som un sector resilient que aguanta bé les incidències i té una estructura de mercat sana”, exposa Arrebola. Segons dades facilitades per Aigües de Barcelona, el 95% dels recursos d’aigua per l’àrea metropolitana de Barcelona estan vinculats a la climatologia i només un 5% ve de l’aigua de mar dessalinitzada. 

Més informació
L'aigua regenerada, el principal actiu d'Aigües de Barcelona per combatre la sequera
Quan s’acabi la sequera
Avui et destaquem
El més llegit