• Economia
  • El BCE apunta a noves rebaixes de tipus

El BCE apunta a noves rebaixes de tipus

Membres del Consell de Govern creuen que l'entitat té marge per donar aire a una economia amenaçada per la incertesa

El BCE afronta una nova reunió amb una altra rebaixa dels tipus a l'horitzó| iStock
El BCE afronta una nova reunió amb una altra rebaixa dels tipus a l'horitzó| iStock
Redacció VIA Empresa | ACN
05 de Juny de 2025 - 08:57

El Banc Central Europeu (BCE) afronta una nova reunió aquest dijous amb una altra rebaixa dels tipus d'interès sobre la taula. Malgrat la incertesa econòmica i els aranzels sobre alguns productes de l'eurozona que ha començat a aplicar el president dels Estats Units, Donald Trump, les dades posen de manifest que la inflació encara es manté sota control. Segons l'Eurostat, la taxa d'inflació a la zona euro es va situar en l'1,9% al maig, per sota l'objectiu del 2% i en línia amb les previsions de l'organisme. En aquest sentit, membres del Consell de Govern creuen que l'entitat encara disposa de cert marge de maniobra i veuen "justificat" mantenir una política monetària expansiva per donar aire a una economia amenaçada per la incertesa.

 

"Si em fixo en l'economia i els xocs als quals hem de fer front enmig d'un creixement incert, podríem justificar ser lleugerament solidaris", apuntava el membre del Consell de Govern del BCE i governador del banc central de Bèlgica, Pierre Wunsch, en una entrevista publicada al Financial Times a mitjans del maig passat.

Segons l'Eurostat, la taxa d'inflació a la zona euro es va situar en l'1,9% al maig, per sota l'objectiu del 2% i en línia amb les previsions de l'organisme

Altres com el seu homòleg francès, François Villeroy, també s'han expressat en la mateixa línia durant les últimes setmanes. En un discurs pronunciat a finals de maig, el dirigent francès va reconèixer que la normalització de la política monetària "probablement està incompleta" i va emfatitzar que una activitat econòmica encara febre i una inflació sota control justifiquen l'acomodació dels tipus.

 

Tot i que algunes veus dins el Consell de Govern s'oposen a la decisió -Alemanya creu que les disputes comercials amenacen l'evolució de la inflació, limitant el marge per a noves retallades- el consens apunta cap a una reducció de 0,25 punts. En cas que es confirmés, seria la vuitena retallada consecutiva des del juny de 2024, quan el BCE va iniciar la seva estratègia de relaxament de la política monetària. D'aquesta manera, el tipus de referència se situaria en el 2%, el nivell més baix des del desembre de 2022.

Revisió de les previsions econòmiques

A banda de la revisió dels tipus d'interès, el BCE també donarà a conèixer aquest dijous les seves previsions econòmiques per a l'eurozona. En la seva darrera actualització del passat mes de març, els experts del banc central van revisar a la baixa la millora del PIB per a la zona euro, situant-la en el 0,9% per al 2025.

Llavors, l'entitat atribuïa les revisions a la baixa a un descens de les exportacions i a una inversió "feble" provocada per "l'elevada incertesa" sobre les polítiques comercials i sobre les polítiques econòmiques en general.

Malgrat tot, l'organisme presidit per Christine Lagarde també apuntava  que el procés de desinflació continuava avançant segons l'esperat i vaticinava una taxa d'inflació mitjana del 2,3% per al 2025 i de l'1,9% per al 2026.