BMAT, la tecnologia que dignifica la indústria musical

L’empresa barcelonina, que treballa amb més de 120 societats de drets d’autor arreu del món, ha comprat la italiana AdControl amb un préstec de l’ICF

Les instal·lacions de BMAT, a Barcelona Les instal·lacions de BMAT, a Barcelona

Un fet aparentment tan simple com escoltar tota la música que sona a tot el món pot esdevenir una idea de negoci rendible. Així ho demostra l’empresa barcelonina BMAT, una societat tecnològica dedicada a l'enginyeria, investigació, disseny, desenvolupament i aplicació de productes i serveis tecnològics per a la indústria de la música. Més enllà d’aquesta definició teòrica, la tasca de la companyia rau a “vendre les dades de les cançons que sonen a tot tipus de mitjans de comunicació, com les televisions, ràdios, plataformes o firmes audiovisuals, que generen un volum d’informació que compartim amb la indústria musical, especialment els segells discogràfics”. Així ho explica el CFO de BMAT, Salvador Gurrera.

El procés que realitza la companyia no es limita a comercialitzar les dades, sinó que darrere existeix una tecnologia en forma de software, que permet accions com identificar a quins llocs s’ha utilitzat la música d’una campanya publicitària, monitorant els clics que han fet els usuaris. Gurrera parla d’un “flux d’informació amb un component econòmic”. Es a dir, que cada vegada que un usuari fa un clic a una cançó o composició es formen unes metadades que són bàsiques pels clients.

BMAT, que té la seu central a Barcelona i disposa de 14 societats amb més de 200 treballadors, compta amb delegacions comercials als EUA, Sud-amèrica, el Regne Unit, França, Itàlia i Singapur. Entre els clients de la companyia, destaquen la Societat General d’Autors i Editors (SGAE) i 120 societats d’autors arreu del món. Pel seu responsable financer, Salvador Gurrera, “processem la informació, presentem les dades homogeneïtzades i personalitzades amb l’objectiu de fer més transparent i justa pel músic la cadena de valor de la indústria”.

Monitorar 10.000 canals

L’activitat de BMAT es va iniciar fa 18 anys i el temps, segons assenyala el seu responsable financer, demostra que utilitzar la tecnologia de la firma afavoreix que cobrin més actors de la indústria musical. “Multipliquem per cinc el nombre de persones que perceben una remuneració”. Per Gurrera, que admet que els èxits de l’empresa van començar als mercats d’altres països, la trajectòria s’ha consolidat de tal forma que actualment monitoren més de 10.000 canals a tot el món.

Utilitzar la tecnologia de BMAT afavoreix que cobrin més actors de la indústria musical

El sistema de BMAT, impulsat per l'aprenentatge automàtic i l'experiència en drets d'autor, bomba dades neutrals i coneixements fidedignes a tots els integrants de la cadena. Independentment de si es compon la música o s’usa la d’algú, el mètode, segons els seus creadors, facilita les operacions, incrementa els guanys i situa en sintonia tots els membres de la indústria musical.

L’autoria d’una cançó, el que es coneix com els drets d’autors musicals, s’acaben tractant com un producte financer. És en aquest context, en el qual els actius van canviant de mans, on les bases de dades i les connexions a les diferents xarxes adquireix un rol protagonista de la mà de BMAT. La firma acumula un 60% dels clients en les entitats de gestió de drets, segment de negoci on les societats d’autors adquireixen les dades per després repartir els guanys. Un 20% restant ofereix serveis a canals de televisió, emissores de ràdio o plataformes de streaming, mentre que l’altra 20% es reparteix entre segells discogràfics i editorials. En total, BMAT factura al voltant de 20 milions d’euros anuals. 

Línia de finançament de l’ICF

El març de 2023, BMAT es va veure en la necessitat d’acudir a un préstec sindicat per adquirir una empresa i finançar una part de la despesa constant en innovació i desenvolupament de la firma. Aquest préstec, del qual l’Institut Català de Finances, Organisme pertanyent a la Generalitat de Catlunya, va participar amb una aportació del 30%, va cobrir els 9,5 milions necessaris per endegar la inversió. “Ja havíem treballat amb l’ICF en el passat i sabíem que serien una bona opció per facilitar-nos obrir una nova línia de negoci”.

Amb un préstec sindicat, del qual l'ICF va participar amb una aportació del 30%, l'empresa va finançar una nova línia de negoci

Des de l’ICF, en el marc de les seves solucions en forma de préstec, l’organisme de la Generalitat de Catalunya aposta pel finançament per a projectes d'inversió i per a necessitats de circulant, destinat a persones emprenedores, autònomes, pimes, grans empreses i entitats, tant del sector públic com del sector privat, a més de finançament a mitjà i llarg termini.

Aquest nou segment de negoci facilitarà que BMAT monitori anuncis publicitaris, una tasca que restava pendent per l’empresa. Gurrera recorda que “vam realitzar un estudi de competència per implantar-nos a Itàlia i ara hem vist que podem estendre el mateix model a altres mercats”. Aquesta ampliació ha estat possible després d’assumir el control d’AdControl, una empresa italiana especialitzada en el monitoratge de publicitat en emissores de ràdio i TV.

BMAT arrenca aquesta nova línia de negoci, amb la qual espera aprofitar la seva tecnologia de monitoratge i la seva xarxa global per a expandir el negoci d’AdControl (ara batejada com BMAT Ads Innovation), amb la mateixa voluntat en què es va crear: millorar la transparència de la indústria musical, alhora que es pretén dignificar les condicions dels que hi treballen. 
 

Més informació
L'ICF inverteix 10 milions d'euros en el segon fons de salut d'Asabys
Brianxa: Del passat industrial al patrimoni cooperatiu
Grup Pons: la cerca de l’excel·lència en l’oli d’oliva
Avui et destaquem
El més llegit