Boeing no tenia temps per controlar els seus processos

Els directius de Boeing no són conscients que reduint els controls arrisquen la qualitat, la marca i l’empresa

El CEO de Boeing, Dave Calhoun, ha dimitit durant Semana Santa | EP El CEO de Boeing, Dave Calhoun, ha dimitit durant Semana Santa | EP

Boeing acaba de rebre la pitjor clatellada de l’auditora aèria nord-americana per no complir els requisits de qualitat. En l’esforç per redreçar els números de la companyia durant un quinquenni maleït, els seus directius havien reduït els controls damunt els seus processos.

Ens cau Pisa: muntarem una comissió per redreçar la situació educativa. El nombre d’accidents en un punt determinat de la carretera supera la mitjana, revisarem immediatament el tram, convoquem un comitè amb els millors i després decidirem. Un client es queixa d’una fallada, culpem al distribuïdor o al fabricant o a un que passava pel carrer. Es trenca una joguina, la culpa és del nen. Hom protesta de forma contundent via email o verbalment: “ja li respondrem quan hagin analitzat profundament el cas o li passo amb un altre operador”... aquesta és la vida quotidiana dels consumidors. No es pot negar l’esforç suprem que realitzen moltes companyies per resoldre els problemes amb els quals s’enfronten diàriament els clients, però aquesta és la trista realitat.

Els directius de Boeing no són conscients que reduint els controls arrisquen la qualitat, la marca i l’empresa

Qui en té la culpa? L’altre. Sempre n'hi ha un altre a qui responsabilitzar. Quan un antic directiu de qualitat de Boeing va filtrar informació als mitjans de comunicació sobre les deficiències tècniques de la seva excompanyia, els directius actuals van titllar la informació d’estupidesa maliciosa.

Més info: Especial Aeroport: algú s’ha plantejat que passarà amb l'aviació en el futur?

Els dos accidents d’aparells de Boeing-737, el primer molt greu el 2019 on van morir 149 passatgers entre Addis Abeba i Nairobi, i el segon el dia abans de Reis d’enguany quan va explotar una porta d’emergència a Alaska, han motivat una inspecció en tota regla. El resultat és que 33 de les 89 auditories dutes a terme no han aprovat. Per entendre’ns, en un examen sobre 10 hauria tret un 2,9. Les deficiències trobades afecten la fabricació, al control de la qualitat, al maneig i magatzematge de les peces, a eines no calibrades, a mesures de seguretat, i a documentació incompleta. L’Auditoria de l’Administració Federal d’Aviació Nord-americana, FAA, li acaba de donar a Boeing 90 dies perquè revisi profundament els seus processos de producció i de qualitat, i li presenti un pla; mentrestant li limita la producció d’aparells.

Quan un antic directiu de qualitat de Boeing va filtrar informació sobre les deficiències tècniques de la seva excompanyia, els directius actuals van titllar la informació d’estupidesa maliciosa

La companyia aèria nord-americana les ha viscut de tots colors en la seva lluita front l’europea Airbus. La competència és en l'àmbit mundial. La consultora Brand Finance, en un informe presentat fa un any, la donava com la líder de l’any, malgrat la infravaloració d’un 23% respecte a abans de la pandèmia; de totes maneres, Airbus, deia també la consultora, continua sent la marca més forta al sector aeroespacial. Després de cinc anys de pèrdues arran d'aquell tràgic accident del 2019, semblava que tot s’encarrilava. Els números de la sort eren un 17% d’ingressos superior a l’any anterior, el 2022, i sobretot, la reducció de les pèrdues operatives de l’ordre del 78%.

Què passa quan una empresa de fabricació aèria gaudeix d’una cartera de demandes extraordinària que no s'acaba i actuen en fórmula de quasi monopoli? Malauradament, els directius de moltes companyies com aquesta no aprenen. Aquests campions descobreixen la sopa d’all i comencen a reduir les despeses. D’on faci falta; per aquesta tasca cobraran els seus bons anuals i dependrà la seva carrera. No són conscients que reduint els controls arrisquen la qualitat, la marca i l’empresa. Esdevé tan important produir bé com auditar permanentment i controlar el que es fabrica; tant, obligar-se a les més exhaustives revisions com rebre els guardons del millor aparell del mercat.

El resultat és que 33 de les 89 auditories dutes a terme no han aprovat. Per entendre’ns, en un examen sobre 10, Boeing hauria tret un 2,9

Henry Ford, a començaments del XX, va descobrir que no era necessari que un treballador fabriqués tot el cotxe. Des de llavors, en qualsevol producte operen desenes i desenes de persones, de companyies deslocalitzades, de processos i cadenes de subministrament interminables. La qualitat és fàcilment assumible per qualsevol empresa, a condició de verificar tots els passos. Si no, fins i tot sent la millor, un bon dia es pot estimbar un avió dels teus i matar a 149 passatgers o esquinçar-se una porta d’emergència en mig del vol i causar el pànic mundial.

Més informació
L'aviació en perill d'extinció?
El dilema català: la fi dels vols curts?
Avui et destaquem
El més llegit