• Economia
  • Brussel·les expedienta l'estat espanyol per multar les aerolínies per cobrar per l'equipatge de mà

Brussel·les expedienta l'estat espanyol per multar les aerolínies per cobrar per l'equipatge de mà

La Comissió considera que la sanció de 179 milions d'euros imposada a cinc companyies restringeix la "llibertat de preus" i la "diferenciació de serveis"

Europa dona dos mesos a l'Estat per modificar la legislació o presentar al·legacions | Ralf Geithe / iStock
Europa dona dos mesos a l'Estat per modificar la legislació o presentar al·legacions | Ralf Geithe / iStock
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
08 d'Octubre de 2025 - 01:47

La Comissió Europea ha obert un expedient a l'estat espanyol per les multes a les aerolínies de baix cost que cobren l'equipatge de mà als avions. Segons l'executiu comunitari, la llei espanyola impedeix a les companyies cobrar per l'equipatge de mà de qualsevol mida, restringint d'aquesta forma la "llibertat de preus" i la "diferenciació de serveis". En aquest sentit, considera que la sanció de 179 milions d'euros imposada a cinc aerolínies de baix cost -Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea- també contravé la llei comunitària. Amb l'obertura d'aquest expedient, Brussel·les dona dos mesos a l'Estat perquè modifiqui la legislació o presenti al·legacions a la carta de la Comissió si vol evitar que el cas s'elevi fins als tribunals europeus.

 

Si bé el procediment d'infracció publicat aquest dimecres recorda que una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) declara que l'equipatge de mà ha de ser "en principi gratuït, sempre que compleixi uns requisits raonables sobre pes i dimensions", també afegeix un matís: "L'equipatge de mà que superi aquests requisits raonables estan subjectes a la llibertat de fixació de preus". És per això que l'executiu comunitari sosté que les sancions a les aerolínies de baix cost infringeixen la llei europea, ja que la llei espanyola "no permet a les companyies aèries l'aplicació d'un recàrrec addicional per al transport d'equipatge de mà".

Amb la publicació d'aquest avís, Brussel·les ha notificat el govern espanyol a través d'una carta que disposa de dos mesos per posar remei al conflicte. En cas que la resposta de l'Estat sigui insatisfactòria o directament no arribi, la Comissió podria emetre un dictamen motivat, que és el pas previ perquè la qüestió s'elevi als tribunals de justícia de la UE.

 

La Moncloa replica la Comissió

Poc després de conèixer l'obertura de l'expedient, el govern espanyol ha assegurat que l'avís de la Comissió Europea "no altera les sancions" a les cinc aerolínies, recordant que aquestes també han estat recorregudes davant els tribunals (quatre d'elles al Tribunal Superior de Justícia de Madrid i una altra, a l'Audiència Nacional). A més, l'Estat sosté que Brussel·les "no té potestat per decidir sobre la viabilitat de les sancions o la interpretació de la normativa europea", sostenint que això "és competència del TJUE".

Alhora, fonts del Ministeri de Consum defensen que les multes "s'ajusten escrupolosament tant a la legislació espanyola com a la jurisdicció europea", citant la mateixa sentència del TJUE a què es refereix la Comissió. Així, la Moncloa considera que la seva interpretació sobre la sentència és correcta i, per tant, impedir que les aerolínies cobrin l'equipatge de mà s'adequa al dret.

A més, Madrid remarca que el Parlament Europeu va aprovar una resolució l'any 2023 on es fixava que l'equipatge de mà "no pot ser objecte d'un suplement de preu d'acord amb la sentència". Encara en la mateixa línia, també recorda que la mateixa Eurocambra va ratificar, el juny d'aquest 2025, que fer pagar als usuaris l'equipatge de mà "és il·legal".

A banda d'aquests arguments, les fonts del ministeri de Consum puntualitzen que l'obertura d'expedients forma part de "procediments formals i habituals" que la Comissió Europea posa en marxa "quan es considera que es produeix una discrepància entre el procediment d'un estat o una legislació nacional i la normativa comunitària". "Cada any s'obren una mitjana de més de 30 expedients d'aquest tipus; sense anar més enllà, Espanya en té 94 d'oberts actualment", resumeix.