• Economia
  • Consumidors europeus denuncien set aerolínies per cobrar l'equipatge de mà

Consumidors europeus denuncien set aerolínies per cobrar l'equipatge de mà

El govern espanyol ha donat suport a la iniciativa impulsada per l'Organització Europea de Consumidors

Un avió a la pista de l'aerport del Prat | iStock
Un avió a la pista de l'aerport del Prat | iStock
Redacció VIA Empresa
Barcelona
22 de Maig de 2025

L’Organització Europea de Comsumidors (BEUC) i 16 organitzacions més de 12 països s'han unit per denunciar set aerolínies pel cobrament de l'equipatge de mà. En concret, la demanda del col·lectiu, presentada aquest dimecres set aerolínies davant la Comissió Europea (CE) i la Xarxa de Cooperació per a la Protecció dels Consumidors (CPC), exigeix una investigació a escala europea sobre aquestes pràctiques i sobre la normativa del sector aeri. Les set companyies assenyalades són Easyjet, Norwegian Airlines, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling i Wizzair.

 

La iniciativa ha tingut un gran ressò. De fet, el ministre espanyol de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha donat suport a la denúncia en un acte a Brussel·les, on ha defensat les sancions i ha advertit que “cap empresa està per sobre de la llei”. A més, ha garantit que el govern actuarà amb fermesa per protegir els drets dels consumidors i garantir una competència lleial.

Prèviament, l'Associació de Línies Aèries (ALA) havia assegurat hores abans que cobrar per l'equipatge de mà és una pràctica "totalment legal" tot i que ha admès que la jurisprudència és "contradictòria", amb una quarantena de sentències favorables a les reclamacions dels viatgers i d'altres avalant la mesura. Addicionalment, l'ALA havia defensat que des que es va implantar aquesta política, els retards s'han reduït un 90%, ja que s'evita haver de baixar equipatge a la bodega.

 

Els demandants s'emparen en el TJUE

Ara bé, aquestes explicacions no han satisfet els demandants. Per part del BEUC, el director general, Agustín Reyna, ha destacat que moltes persones han viscut la situació d’haver de pagar un suplement perquè el seu equipatge de mà no s’ajustava a les exigències de l’aerolínia. Ha denunciat que les set companyies assenyalades estarien incomplint la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que estableix que no es pot cobrar per portar una peça d’equipatge de mà de mida raonable.

Per la seva banda, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), una de les entitats impulsores de la denúncia, ha sol·licitat a l’Audiència Nacional que adopti mesures cautelars perquè les aerolínies deixin de cobrar de manera provisional per l’equipatge de mà. En un comunicat, l’associació ha expressat la seva esperança que la intervenció de les institucions europees serveixi per posar fi definitivament a una pràctica que considera “un frau massiu” i “generalitzat” a tota la UE.