La Comissió Europea ha instat els estats membres a omplir les reserves de gas de cara a l'hivern vinent per fer front a les aturades en el subministrament energètic arran de la guerra a l'Iran. En un comunicat emès aquest dilluns, l'executiu comunitari fa una crida al conjunt de països de la UE perquè actuïn "de forma coordinada" tenint en compte "la volatilitat del mercat", insistint que veu "fonamental" dur a terme els "preparatius oportuns". Malgrat l'avís, Brussel·les assegura que el subministrament energètic a hores d'ara està garantit, gràcies a "l'escassa" dependència de les importacions procedents de l'Orient Mitjà i als carregaments de gas natural liquat (GNL) que van travessar l'estret d'Ormuz abans que esclatés el conflicte.
"Cal dur a terme els preparatius oportuns i coordinats per garantir el reabastament adequat de les reserves de gas de cara a la pròxima temporada, adaptant-se a les circumstàncies del mercat i fent ús de les actuals mesures de flexibilitat", insisteix la Comissió Europea.
El missatge de l'executiu comunitari arriba el mateix dia que el comissari europeu d'Energia i Habitatge, Dan Jørgensen, ha enviat una carta als ministres d'Energia de la UE recordant-los que disposar d'unes reserves òptimes de gas permet reaccionar de forma més ràpida a les condicions "canviants" del mercat. "Tot plegat pot ajudar a reduir la demanda de gas en moments en què el subministrament pateix moments de tensió i pot alleugerir la pressió sobre els preus del gas a Europa", indica.
Per altra banda, el comissari danès ha assegurat que la UE està "molt més ben preparada que el 2022" -quan va esclatar la guerra d'Ucraïna- gràcies a les decisions polítiques col·lectives, a la diversificació i a la implantació "accelerada" d'energies d'origen nacional. No obstant això, també ha recordat que l'exposició de la Unió a la volatilitat del mercat mundial "és evident", reiterant que cal reomplir els dipòsits "tan aviat com es pugui". "Podríem mitigar la pressió sobre els preus i evitar les presses a finals d'estiu; en temps difícils, és crucial que fem tot el possible per protegir els nostres ciutadans i empreses", ha resumit.
Nivells d'emmagatzematge
Segons les últimes dades publicades per l'associació que agrupa els operadors de gas a Europa (GIE), les reserves de gas a finals de la setmana passada se situaven en el 28,5%. D'acord amb els objectius que va fixar la Comissió Europea després de l'esclat de la guerra d'Ucraïna, les reserves haurien de tornar a superar el 80% abans de l'1 de novembre per poder fer front a la nova temporada d'hivern.
En el cas de l'Estat, els darrers nivells d'emmagatzematge registrats la setmana passada eren d'un 55,5%. A hores d'ara, Espanya és el segon país de la UE amb els dipòsits més plens, només superat per Portugal (82,4%).