La Comissió Europea ha proposat autoritzar la venda de vehicles de combustió més enllà del 2035. El nou plantejament presentat aquest dimarts a Estrasburg corregeix l'original que va posar Brussel·les sobre la taula a mitjans de 2021, que en un primer moment suggeria posar fi a la venda de cotxes de combustió més enllà del 2035 i assolir la neutralitat climàtica.
En concret, Brussel·les estableix ara que els fabricants d'automòbil hauran de reduir ara les emissions en almenys un 90% fins al 2035 -respecte als nivells de 2021-, i no un 100%. Pel que fa al 10% restant, les emissions s'hauran de compensar a través de l'ús de biocombustibles, e-fuels i l'ús d'acer de baixes emissions fabricat a la UE.
La mesura, segons el vicepresident executiu de la Comissió Europea per a l'Estratègia Industrial, Stéphane Séjourné, suposa "un salvavides" per a la indústria automobilística europea. "Emprem tots els recursos a la nostra disposició; [...] les mesures constitueixen el nostre compromís per restaurar el lideratge industrial d'Europa al mateix temps que liderem la transició climàtica a escala global", ha assenyalat en una roda de premsa des d'Estrasburg.
A ulls l'executiu comunitari, el paquet ofereix "més flexibilitat" a la indústria per assolir els seus objectius d'emissions de diòxid de carboni mentre que, al mateix temps, continua traslladant "un fort senyal al mercat per a vehicles de zero emissions". Séjourné ha assegurat que la Comissió Europea "no ha abandonat" els seus objectius climàtics ni la senda de descarbonització, però ha decidit ser "pragmàtica" tenint en compte l'escenari econòmic i geopolític.
La decisió acontenta països com Alemanya o Itàlia, on la indústria automobilística representa una part important de l'economia
D'aquesta manera, Brussel·les indica que els vehicles de combustió, els híbrids endollables, els híbrids suaus i els prolongadors d'autonomia "continuaran jugant un paper més enllà del 2025", a banda dels vehicles totalment elèctrics i els vehicles d'hidrogen. La decisió acontenta països com Alemanya o Itàlia, on la indústria automobilística representa una part important de l'economia i que, durant els últims mesos, han pressionat Brussel·les per eliminar la prohibició. Altres estats com França i Espanya, en canvi, s'havien posicionat en sentit contrari.
De la mateixa manera, l'executiu comunitari ha atorgat "flexibilitats addicionals" al segment de les furgonetes, un sector on la transició cap al vehicle elèctric és "estructuralment més difícil". Així, la Comissió revisa a la baixa l'objectiu d'emissions per a furgonetes de cara al 2030, passant d'un objectiu de reducció del 50% al 40%.