• Economia
  • Des de Brussel·les: El salt internacional de la galeta Lotus, el dolç que va néixer d’un sant

Des de Brussel·les: El salt internacional de la galeta Lotus, el dolç que va néixer d’un sant

L'empresa Lotus fa gairebé un segle que comercialitza una de les galetes més característiques del país belga, polèmica per la seva denominació

La galeta 'speculos' és coneguda internacionalment sota el nom de Lotus o Biscoff | Lottie Griffiths / Unsplash
La galeta 'speculos' és coneguda internacionalment sota el nom de Lotus o Biscoff | Lottie Griffiths / Unsplash
Esther Herrera | VIA Empresa
Periodista
Brussel·les
04 de Maig de 2025

És una peculiaritat més quan es viatja a Bèlgica. Arribes i, en demanar un cafè o té, te’l serveixen sempre acompanyat d’una galeta. I gairebé sempre és la mateixa: una amb un sabor caramelitzat únic. Al país se la coneix com a speculos. A la resta del món, Biscoff o Lotus, pel nom de la marca comercial que l’ha exportat arreu del món. Aquesta galeta ha fet un salt internacional que l’ha llançat a ser omnipresent: amb gelats, pastissos i, fins i tot, cafès amb sabor a aquesta galeta.

 

Però mentre que a Catalunya o a la resta d’Espanya no s’ha començat a veure fins fa relativament poc, a Bèlgica fa segles que hi és i és part de l’imaginari col·lectiu gastronòmic del país.

El seu origen data del segle XVII, a Flandes, llavors un territori que formava part de la corona espanyola i que deu el seu sabor distintiu a la cassonade, un tipus de sucre no refinat que sorgeix amb el xarop residual que queda de la cristal·lització d’aquest producte. I, per descomptat, també a les espècies, provinents de l'Àsia, que van portar els navegadors neerlandesos al país: concretament la canyella, el cardamom, el clavell i el pebre blanc.

 

Des de fa segles, els nens (i no tan nens) reben com a regal una galeta speculos de Sant Nicolau (sovint amb la forma d’aquest sant), que segons la tradició ve d’Espanya i porta també taronges als infants que s’han portat bé la nit del 5 al 6 de desembre. Segons la llegenda, Sant Nicolau va ressuscitar a tres nens i, per calmar-los, els va donar una galeta speculos.

La llegenda vincula les galetes 'speculos' a Sant Nicolau

La marca que ha popularitzat i democratitzat aquesta galeta és l’empresa belga Lotus, que s’ha dedicat a explotar el producte des de la dècada dels anys 30 del segle passat. Fins al 2021, tant a Bèlgica com als Països Baixos i França les galetes es coneixien com a speculos, que és l’etimologia utilitzada popularment en el país. El seu origen no està del tot clar, però es creu que ve de la paraula speculaas (especulador), del dialecte neerlandès brabançó, i que sovint s’utilitzava com a sinònim de benefactor; del llatí species (espècies) o una contracció de les paraules neerlandeses spek (dolç) i Klaas (abreviació de Sinterklass, Sant Nicolau, com es coneix en flamenc).

Entre la internacionalització i el patrimoni cultural

Sigui com sigui, tot i la seva popularitat, l’empresa va decidir trencar amb la tradició i comercialitzar a tot arreu amb el mateix nom Biscoff, que és com ja es coneixia en altres països, i que neix de la contracció en anglès del nom biscuit (galeta) i coffee (cafè). El president de l’empresa, Jan Boone, va defensar el canvi perquè només a Bèlgica, França i Països Baixos es deia amb el nom original. En un canvi comercial, es va voler englobar a tot arreu amb el mateix nom i apostar per “una sonoritat més internacional”. Així i tot, en el país de la xocolata ningú coneix a la galeta amb el nou nom, i tothom li diu speculos. Quan es va anunciar el canvi es va crear un rebombori, i a les xarxes socials es va popularitzar el hashtag je suis speculos per mostrar el descontentament. Per la seva banda, la premsa alertava que el tresor patri calia “protegir-lo de la mundialització”. Cal tenir en compte que la galeta és patrimoni immaterial de la regió de Brussel·les i reconeguda com a tal a la UNESCO.

Però el cert és que la galeta ha fet un gran salt internacional, sigui sota el nom de Biscoff o de Lotus, i els seus productes es venen arreu del món (amb les galetes o els gelats com a productes estrella) amb el perill que acabi embafant. Segons dades facilitades per l’empresa, l’any passat el volum de vendes va arribar als 1.200 milions d’euros, un nou rècord per a la companyia, que en tan sols quatre anys ha apostat per consolidar-se a escala mundial (el 2023 va superar per primera vegada els 1.000 milions) i ha aconseguit escalar en la llista internacional, convertint-se en la cinquena galeta més popular del món. L’empresa ara aspira a pujar molt més.

Ja no és només un dolç emblemàtic, volen ser també un símbol més de Bèlgica, juntament amb la xocolata, la cervesa i les patates fregides. I, per cert, també és símbol d’amor: antigament, si un noi estava interessat a festejar amb una noia, li donava una galeta speculos. Si ella l’acceptava, estaven oficialment en una relació.