Les emissions de CO2 dels camions i autobusos s'hauran de reduir un 45% en el període 2030-2034, segons les noves mesures aprovades aquest dimecres pel ParlamentEuropeu. El text obliga a una disminució progressiva de la contaminació d'aquests vehicles, les emissions dels quals hauran de baixar un 65% en el període 2035-2039 i un 90% a partir del 2040.
Els autobusos urbans també entren en joc
A més, per al 2030 els autobusos urbans nous hauran de retallar les emissions un 90%, fins a neutralitzar-les el 2035. També hauran de baixar les emissions els tràilers (7,5%) i semi tràilers (10%) a partir del 2030. El reglament, que s'aplicarà a camions, autobusos i tràilers nous, s'ha aprovat per 341 vots a favor, 268 en contra i 14 abstencions.
A mitjan gener el Parlament Europeu i el Consell de la Unió Europea arribaven a un acord perquè les flotes de busos urbans al conjunt de la Unió Europea siguin de zero emissions l'any 2035. El compromís reforçava la proposta inicial de la Comissió Europea i deixava només exempts els autobusos interurbans, afectats pels objectius de reducció d'emissions que fan referència al conjunt de vehicles pesants.
També hauran de baixar les emissions els tràilers (7,5%) i semi tràilers (10%)
En aquest sentit, els colegisladors van pactar una reducció de les emissions del 90% (en comparació als nivells de 2019) de cara al 2040. Per fer un seguiment de les mesures, la Comissió Europea durà a terme una avaluació sobre la seva efectivitat l'any 2027.