• Economia
  • El camí de Catalunya cap al cim de la innovació europea

El camí de Catalunya cap al cim de la innovació europea

El Departament de Recerca i Universitats impulsa el ‘trident innovador’, tres projectes tecnològics per a assolir el lideratge en els sectors dels semiconductors i la fotònica

Catalunya vol potenciar els sectors dels semiconductors i la fotònica
Catalunya vol potenciar els sectors dels semiconductors i la fotònica
David Rodríguez | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
18 de Setembre de 2025 - 05:30

Durant el seu primer any de Govern, el Departament de Recerca i Universitats ha posat les bases d’una nova etapa per a consolidar Catalunya com a territori referent en recerca d’alt nivell, innovació tecnològica i educació superior. L’impuls de projectes estratègics, la creació de nous instruments de polítiques públiques per a garantir la igualtat i l’equitat en l’accés als estudis i l’establiment d’aliances nacionals i internacionals han orientat l’acció del Departament cap a una visió clara: fer del coneixement el motor de transformació del país. Aquest període s’ha caracteritzat per l’acceleració d’instruments nous —com les Microcredencials per a la formació al llarg de la vida o el programa ‘Catalunya Talent Bridge’— i per la consolidació de grans apostes que busquen l’autonomia en sectors estratègics per Europa, com l’estratègia del Trident Innovador o la IA Factory, donant suport a la proposta liderada pel Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación.

 

En aquest àmbit, el Govern de la Generalitat de Catalunya ha impulsat el ‘Trident Innovador’, una estratègia que agrupa els projectes Innofab, DARE i PIXEurope. Aquestes iniciatives comparteixen un objectiu comú: posicionar a Catalunya com a agent clau per a reforçar la sobirania tecnològica europea en sectors estratègics com els semiconductors, la fotònica avançada i la computació d’alt rendiment i la intel·ligència artificial amb arquitectura oberta. El Trident Innovador s’emmarca en les conclusions de l’informe Draghi, que destaca la necessitat urgent de reforçar la competitivitat i la innovació tecnològica d’Europa davant les vulnerabilitats derivades de la dependència tecnològica i les inestabilitats geopolítiques. A través d’aquestes tres iniciatives, Catalunya es posiciona com un motor clau per a la transformació digital del continent.

El Trident Innovador’ vol posicionar a Catalunya com a agent clau per a reforçar la sobirania tecnològica europea en sectors estratègics com els semiconductors, la fotònica avançada i la computació d’alt rendiment i la intel·ligència artificial amb arquitectura oberta

Projecte Innofab

El projecte, liderat des dels seus inicis per l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), se centra en la creació d’una infraestructura avançada per al desenvolupament i fabricació de semiconductors. Amb una inversió de 392 milions d’euros, aquesta instal·lació de 2.000 m² inclourà tecnologia per a la producció de prototips i sèries de baix volum, alhora que es connectarà amb el Sincrotró ALBA. L’objectiu és cobrir tot el procés ‘Lab-to-Fab’ i permetre que les innovacions desenvolupades als laboratoris es converteixin en productes industrials. Es preveu que generi 200 llocs de treball directes i esdevingui un referent en el sector dels semiconductors.

 

Projecte DARE

Liderat pel Barcelona Supercomputing Center (BSC), busca desenvolupar tecnologia basada en l’arquitectura oberta RISC-V per a aplicacions de computació d’alt rendiment i intel·ligència artificial. Amb una inversió de 240 milions d’euros finançats per la Unió Europea i el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, aquest projecte pretén crear tres eixos principals: un processador general, un accelerador per a IA i una unitat vectorial per a càlculs de precisió. A més, DARE aposta pel codisseny de maquinària i programari per a garantir una integració òptima i eficient. Es preveu la creació de 400 llocs de treball altament qualificats a Europa, dels quals més de 100 s’ubicaran a Catalunya.

Projecte PIXEurope

Coordinat per l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), té com a objectiu consolidar el lideratge europeu en circuits integrats fotònics (PIC), una tecnologia clau per a sectors com les telecomunicacions, la salut i la intel·ligència artificial. Aquest projecte desenvoluparà una línia pilot per a la producció i proves de PIC, oferint serveis com l’empaquetatge i la integració amb circuits electrònics. A més, promourà la formació de professionals i fomentarà la creació d’un ecosistema vibrant al voltant de la fotònica, generant milers de llocs de treball altament qualificats a Europa.

El Trident Innovador simbolitza una aliança estratègica entre Catalunya, Espanya i Europa per a liderar la transformació digital i assegurar una autonomia tecnològica sostenible. A través d’aquests projectes, Catalunya es posiciona com un referent en la recerca i el desenvolupament de tecnologies crítiques per al futur.

El Govern ha reafirmat el seu compromís amb la innovació tecnològica i la sobirania digital a través de la seva implicació en el projecte ALBA II

Tecnologia i sobirania digital

Per altra banda, el Govern ha reafirmat el seu compromís amb la innovació tecnològica i la sobirania digital amb el suport al projecte ALBA II que permetrà a la instal·lació cientifico-tècnica catalana esdevenir una font de llum de sincrotró de quarta generació. Una inversió conjunta del Govern i del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats de prop de 1.000 milions d'euros que multiplicarà les capacitats de recerca del sincrotró Alba en àmbits clau com la salut, l’energia, els nous materials o el medi ambient.

La consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, afirma que “des del Govern continuarem intensificant esforços per a potenciar la innovació en el sector dels semiconductors a escala nacional per a ser més competitius internacionalment, partint del coneixement consolidat als centres de recerca, universitats i grans infraestructures estatals com el Barcelona Supercomputing Center i el sincrotró ALBA, especialment en l’àmbit dels materials, la seva caracterització i microfabricació”.