• Economia
  • Els catalans destinen el 43,2% de la despesa d'alimentació en productes frescos

Els catalans destinen el 43,2% de la despesa d'alimentació en productes frescos

El 99,1% de la població catalana assegura haver notat l'augment dels preus dels aliments frescos i el 61,4% ha reduït la seva compra el 2022

Una compradora en el lineal dels productes frescos | iStock
Una compradora en el lineal dels productes frescos | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
19 de Maig de 2023
Act. 29 de Setembre de 2023

Els productes frescos (pa, xarcuteria, ous, carn, peix i marisc, fruites i verdures) van representar un 43,2% de la despesa anual en alimentació de les llars catalanes el 2022 (2 de cada 5 euros invertits). Així es desprèn de la cinquena edició de l'Observatori de Productes Frescos d'ALDI a Espanya, que també posa de manifest que, el 2022, el pressupost anual dels catalans i catalanes per a la compra d'aquests productes ha estat de 2.089 euros, 188 euros més que la mitjana nacional.

L'informe apunta que les fruites i verdures integren la part més gran de la despesa dins de la cistella de frescos de les famílies catalanes, amb el 37,4% del desemborsament. A aquesta categoria la segueixen la carn fresca (25,4%), la xarcuteria (15,3%) i el peix i marisc (13%). Tot i això, l'informe també constata que el 99,1% dels consumidors han notat l'augment dels preus dels aliments frescos a l'últim any i fins a un 61,4% ha retallat la seva compra.

 

El pressupost anual dels catalans i catalanes per a la compra de productes frescos ha estat de 2.089 euros

A escala nacional, l'informe revela que la demanda de productes frescos per part dels consumidors espanyols ha caigut un 7% respecte a l'any anterior a causa del context d'inflació, entre altres factors. No obstant això, les famílies van pagar un 8% més en aquest tipus de productes de mitjana en relació amb el 2021. 

La relació qualitat-preu (74,5%) i qualitat (55,1%) continuen sent els factors que més es tenen en compte en la compra d'aliments frescos a Catalunya. Igual que a la resta de l'Estat, els consumidors no han estat aliens al context inflacionista i el preu s'ha consolidat com un aspecte clau per a prop de la meitat de les famílies (49%) a l'hora de fer la compra de frescos al supermercat.

 

Altres factors que influeixen en la compra de frescos als supermercats catalans són els vinculats amb els productes de temporada, saludables i de proximitat, d'acord amb la creixent tendència dels consumidors de fer la seva compra amb consciència. De fet, el 75,9% dels consumidors de Catalunya assegura que els productes de temporada són determinants a l'hora de comprar frescos.