Els catalans destinen el 43,2% de la despesa d'alimentació en productes frescos

El 99,1% de la població catalana assegura haver notat l'augment dels preus dels aliments frescos i el 61,4% ha reduït la seva compra el 2022

Una compradora en el lineal dels productes frescos | iStock Una compradora en el lineal dels productes frescos | iStock

Els productes frescos (pa, xarcuteria, ous, carn, peix i marisc, fruites i verdures) van representar un 43,2% de la despesa anual en alimentació de les llars catalanes el 2022 (2 de cada 5 euros invertits). Així es desprèn de la cinquena edició de l'Observatori de Productes Frescos d'ALDI a Espanya, que també posa de manifest que, el 2022, el pressupost anual dels catalans i catalanes per a la compra d'aquests productes ha estat de 2.089 euros, 188 euros més que la mitjana nacional.

L'informe apunta que les fruites i verdures integren la part més gran de la despesa dins de la cistella de frescos de les famílies catalanes, amb el 37,4% del desemborsament. A aquesta categoria la segueixen la carn fresca (25,4%), la xarcuteria (15,3%) i el peix i marisc (13%). Tot i això, l'informe també constata que el 99,1% dels consumidors han notat l'augment dels preus dels aliments frescos a l'últim any i fins a un 61,4% ha retallat la seva compra.

El pressupost anual dels catalans i catalanes per a la compra de productes frescos ha estat de 2.089 euros

A escala nacional, l'informe revela que la demanda de productes frescos per part dels consumidors espanyols ha caigut un 7% respecte a l'any anterior a causa del context d'inflació, entre altres factors. No obstant això, les famílies van pagar un 8% més en aquest tipus de productes de mitjana en relació amb el 2021. 

La relació qualitat-preu (74,5%) i qualitat (55,1%) continuen sent els factors que més es tenen en compte en la compra d'aliments frescos a Catalunya. Igual que a la resta de l'Estat, els consumidors no han estat aliens al context inflacionista i el preu s'ha consolidat com un aspecte clau per a prop de la meitat de les famílies (49%) a l'hora de fer la compra de frescos al supermercat.

Més info: Mercadona automatitza la distribució d'aliments frescos

Altres factors que influeixen en la compra de frescos als supermercats catalans són els vinculats amb els productes de temporada, saludables i de proximitat, d'acord amb la creixent tendència dels consumidors de fer la seva compra amb consciència. De fet, el 75,9% dels consumidors de Catalunya assegura que els productes de temporada són determinants a l'hora de comprar frescos.

Més informació
Els aliments frescos refreden una dècima l’IPC
Els aliments frescos deixen la inflació plana al setembre
Els frescos eleven la facturació de Mercabarna
Avui et destaquem
El més llegit