La Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona s’han posat d’acord en prohibir per llei l’activitat dels bicitaxis. Aquest ha estat el resultat de la primera reunió del grup de treball dedicat a aquest qüestió, que compta amb membres del Govern i de l'Ajuntament. El secretari general del Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals, Ricard Font, ha avançat que es modificarà la llei del taxi per tal que exclogui les bicicletes com a vehicle vàlid per a prestar el servei.
Es treballa per actualitzar el règim sancionador de la llei, que ara mateix preveu des de la immobilització del vehicle fins a una multa de 6.000 euros, en el cas més greu. Font ha dit que l'objectiu és "enfortir i incrementar" la sanció.
Font ha detallat que es modificarà l'article 20 de la llei del taxi, que és el que regula les característiques que ha de tenir un vehicle per ser considerat un taxi, i s'hi exclourà els cicles.
Si s’aproven els pressupostos de la Generalitat, la prohibició serà efectiva l’1 de gener de 2023. En cas contrari, s’hauran de buscar altres mecanismes
Aquest canvi es farà a través de la llei de mesures complementàries dels pressupostos de la Generalitat per al 2023, de manera que si s'acaben aprovant els comptes la modificació legislativa estarà vigent des de l'1 de gener. En cas que no s'acabin aprovant els pressupostos, Font ha indicat que hi ha "altres mecanismes" per aprovar el canvi, però que poden allargar el procés "unes setmanes".
Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde: “La imatge dels bicitaxis no és coherent amb un turisme de qualitat”
Per la seva banda, el primer tinent d’alcalde de Barcelona, el socialista Jaume Collboni, s’ha afegit a l’acord. Ha recordat que es tracta d’una proposta que l'Ajuntament va traslladar al Govern en el marc de la comissió mixta que es va reunir el 2 de juny, quan es va acordar crear el grup de treball.
Collboni ha argumentat que calia prohibir els bicitaxis perquè "no és coherent amb la imatge i el missatge que vol donar la ciutat de Barcelona", enfocat a un "turisme de qualitat". També ha assegurat que l'activitat és "una font de precarietat de tot tipus". Ha recordat que per poder fer el servei de taxi cal una llicència, que els bicitaxis no tenen.
Règim sancionador
Una de les qüestions que queda pendent de tancar és quina sanció s'aplicarà a qui incompleixi la norma. Segons ha detallat Font, ara mateix ja es contempla immobilitzar el vehicle i imposar una multa de 6.000 euros, que és la sanció més dura. De totes maneres, ha remarcat que estan treballant per actualitzar el règim sancionador i endurir-lo per tal que els imports siguin més elevats. Amb tot, ha apuntat que això s'haurà de negociar, ja que s'aplicarà amb la llei de mesures dels pressupostos de la Generalitat per al 2023, que encara no està aprovada.
Segons dades de l'Ajuntament, fins ara s'han immobilitzat 40 vehicles i s'ha imposat 1.400 sancions, si bé els imports són molt menors.