Catalunya va en la bona línia per complir els objectius que la Unió Europea s’ha marcat en el Programa de la Dècada Digital 2030. Aquesta és la principal conclusió de l’Informe sobre l’estat de la Dècada Digital a Catalunya 2025, elaborat pel Cercle Tecnològic amb la col·laboració de la Generalitat i la Fundació i2CAT que s’ha presentat aquest dilluns a la seu de la Comissió Europea a Barcelona.
L’estudi analitza un total de 31 indicadors socioeconòmics del territori (quinze dels quals, equivalents als registrats per la UE) i els compara amb l’estat actual de l’Estat i Europa, i també amb els objectius fixats per al 2030. L’anàlisi assenyala que Catalunya supera la mitjana europea en 26 dels 31 casos i que destaca especialment en digitalització del sector públic i infraestructures digitals.
Excel·lència en infraestructures i servei públic
Aquestes són, de fet, dues de les quatre grans àrees en què s’agrupen tots els indicadors: les altres dues són les habilitats digitals i la digitalització de les empreses. En el primer d’aquests dos darrers àmbits, el 71,7% de la població catalana té competències digitals bàsiques, xifra que suposa un creixement del 6,1% respecte a 2021 i que se situa molt per sobre de la mitjana europea (del 55,6%) i molt a prop de l’objectiu de la UE per al 2030, que és el 80%. D’altra banda, les persones que presenten competències digitals avançades són el 43,8%, novament superant tant la mitjana europea (27,3%) com l’estatal (38,6%). L’informe també assenyala que un 5,3% de l’ocupació del territori està formada per especialistes TIC. Aquesta dada suposa un creixement del 10,3% respecte als registres de 2023 i, per tercera vegada, supera la mitjana europea (4,3%), però es troba encara a mig camí de l’objectiu de la UE per al 2030, el 10%.
En el segon dels quatre àmbits, les infraestructures digitals, Catalunya es mostra clarament líder: presenta un 99% del territori amb cobertura de xarxes amb molt alta capacitat (VHCN), un 98% d’adopció d’internet a les llars i un 97% de cobertura tant amb fibra òptica fins a les instal·lacions (FTTP) com de cobertura 5G. En tots quatre casos, l’objectiu és arribar al 100% el 2030. D’altra banda, el territori també mostra un increment dels nodes edge, que han crescut un 80,6% interanual (de 36 a 65 unitats).
Catalunya té una cobertura del 99% en xarxes VHCN, una adopció d'internet a les llars del 98% i una cobertura del 97% en fibra òptica i 5G
La tercera pota és la digitalització de les empreses, una àrea en què les xifres catalanes s’igualen a les estatals, tot i que els autors de l’estudi també els confirmen com a positius. En aquest camp, el 83% de les pimes mostra un nivell bàsic d’integritat digital (quan l’objectiu és assolir el 90% el 2030), però només un 45,1% fan servir analítica de dades (quan la fita és del 70%). En el global de les empreses, el 42,9% empra tecnologies de núvol i el 13,1%, intel·ligència artificial. En conjunt, el percentatge d’empreses que utilitza alguna de les tres tecnologies mencionades (analítica de dades, núvol o IA) assoleix el 64,9%, i l’objectiu europeu per al 2030 és arribar al 75%. El pla de la UE també contempla assolir les 500 empreses unicorns aquell any, i actualment Catalunya n’aporta set (de les tretze que hi ha a l’estat espanyol).
Finalment, el darrer àmbit és la digitalització dels serveis públics, on Catalunya torna a despuntar, ara de manera destacada, per sobre de la mitjana europea. El principat assoleix una puntuació de 93,6 punts sobre 100 en serveis públics digitals per a la ciutadania; de 95,1 punts en serveis públics digitals per a les empreses, i de 92,5 punts en l’accés electrònic a les dades de salut, quan les mitjanes europees són de 82,3, 86,2 i 82,7, respectivament. En tots tres casos, l’objectiu és assolir els 100 punts el 2030. Pel que fa a altres indicadors recollits a l’estudi, però no contemplats al pla de la dècada digital, Catalunya registra un 85,3% de la població com a usuària del govern electrònic (la mitjana europea és del 74,7%) i assoleix els 94,6 i 91,7 punts sobre 100 en accessibilitat mòbil i suport a l’usuari, respectivament.
En conjunt, l’estudi conclou que Catalunya té un “alt nivell de maduresa digital”, una “excel·lent infraestructura”, un “teixit empresarial en transformació” i un “sector públic davanter”. Però també assenyala tres reptes principals per a complir amb els objectius de la dècada digital europea: augmentar la disponibilitat del talent digital, accelerar l’adopció de la IA i les tecnologies avançades a les empreses i “assolir la cobertura i intensitat” dels serveis digitals públics que marquen els 100 punts dels indicadors europeus.