Les exportacions càrnies d'explotacions catalanes estan bloquejades "en més de 100 països" després del brot de pesta porcina africana localitzada el passat divendres en dos senglars a Cerdanyola del Vallès. Així ho ha confirmat aquest dilluns el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació del Govern, Òscar Ordeig, en una entrevista a SER Catalunya recollida a Europa Press, en la qual ha confirmat que costarà reobrir aquests mercats.
El titular d'Agricultura ha explicat que aquest dilluns es desplegaran 80 agents de la Unitat Militar d'Emergències (UME) a Collserola, una xifra durant el dia pot augmentar. Des d'Europa, la Comissió Europea ha anunciat que també mobilitzarà l'Equip d'Emergència Veterinària de la Unió Europea (EUVET) a Catalunya per "donar suport a les autoritats nacionals i locals" per contenir i atacar el brot de pesta porcina. La portaveu de l'executiu europeu, Eva Hrncirova, ha llançat un missatge de calma a la resta d'estats: "Convidem els tercers països a respectar el principi de regionalització i a no prohibir les exportacions de tot el territori d'Espanya".
En una altra entrevista a Catalunya Ràdio, el conseller Ordeig ha confirmat que, ara per ara, s'han detectat dos positius i vuit casos sospitosos de pesta porcina, tots ells en el mateix focus geogràfic, tot i que ha alertat que "segurament" sortiran nous casos positius. També ha avançat que la principal teoria de l'inici del contagi és que un senglar es va menjar un entrepà d’embotit contaminat i ha destacat que la malaltia no ha arribat a les granges.
El sector demana que les restriccions siguin regionals
Davant dels casos detectats, les empreses del sector carni esperen que el bloqueig de les exportacions sigui "regional" per minimitzar l'impacte econòmic del brot de pesta porcina africana. Així s'ha expressat el secretari general de la Federació Empresarial de Carns i Indústries Càrnies (FECIC) a Espanya, Ignasi Pons, en declaracions a l'ACN: "Hi ha països que acceptaran la regionalització, però hem de saber quina regionalització accepten".
Pons assegura que el Ministeri d'Agricultura, amb qui aquest dilluns tenen previst reunir-se, ja manté "contactes directes" amb diversos països per poder "desbloquejar" la situació. En aquest sentit, el secretari general de la FECIC demana "paciència". "Si aconseguim fer-ho per comarca, millor que per província", diu. "El Ministeri està treballant i s'està esforçant perquè això surti, perquè puguem trobar solucions", apunta.
Gairebé el 20% de les exportacions agroalimentàries
El porcí és el principal subsector exportador agroalimentari, ja que representa un 19,3% del total del negoci d'aliments i begudes a l'estranger. Segons dades de l'any passat de Prodeca, la promotora d'aliments catalans de la Generalitat, les vendes internacionals de carn de porc van sumar un valor de 3.036 milions d'euros el 2024.
Una tercera part d'aquestes són en països de fora de la UE, destins on les exportacions porcines estan ara bloquejades, d'ençà del brot de pesta porcina africana. Àsia és el segon mercat més gran després de la UE, amb una quarta part del total, malgrat que el comerç ha caigut pràcticament a la meitat des del 2022. La Xina, que ha suspès importacions de dotze empreses càrnies de la demarcació de Barcelona segons EFE, és un dels principals importadors d'aquests productes, amb un 8% del total al món.
El comerç exterior de productes porcins el 2023 a Catalunya van representar més de la meitat del pastís a escala espanyola (52%), segons un informe amb dades d'aquell any del Departament d'Agricultura. En volum econòmic, els principals països receptors van ser França (13% del total), Itàlia (11%) i la Xina (10%), però l'any següent, el gegant asiàtic va caure fins al quart lloc seguint una tendència a la baixa en compres d'aquests aliments procedents de Catalunya. Amb tot, el 2024, la Xina va representar prop de 250 milions d'euros de les exportacions porcines.
A una distància significativa de la UE i Àsia, que van representar més de nou de cada deu euros de vendes de carn de porc, el tercer mercat més important del sector és la resta d'Europa, amb un 4,4% del total. L'Amèrica del Nord i Oceania es queden aproximadament amb un 1% cadascuna. En el conjunt del món, Les vendes internacionals van caure l'any passat un 6,8%, sobretot per causa de la caiguda dels últims anys a Àsia, i també per un lleuger retrocés a la UE respecte al 2023.
En tones, el sector en va vendre 932.485 l'any passat, lleugerament per sota del milió registrat l'any anterior, i aproximadament representa una proporció del 14% del total de tones exportades en el sector agroalimentari.