El Racc ha presentat el seu 6è Baròmetre de la mobilitat ciclista a Barcelona i als seus accessos, un estudi que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en bicicleta per la ciutat i també als accessos de la capital catalana. El Racc ha fet més de 40.000 aforaments en 14 carrils bici representatius de la ciutat i els seus accessos en dies laborables i 800 enquestes a ciclistes. Els objectius del baròmetre són millorar la percepció de seguretat dels ciclistes amb millors infraestructures i serveis, aportar coneixement sobre la mobilitat en bicicleta, incentivar les administracions per augmentar l’ús dels mitjans sostenibles i fomentar la cultura de la bicicleta.
La mobilitat en bici a la ciutat comtal representa el 4,2% el 2023, segons l’últim estudi de l'Enquesta de Mobilitat en Dia Laborable (EMEF). Alhora, el Baròmetre del Racc constata que les bicis que circulen pels carrils observats han incrementat un 15% respecte al 2023. Del total de desplaçaments, un 67% es realitzen amb bicicletes particulars, i entre els desplaçaments urbans, un 38% es realitzen amb les bicicletes del servei Bicing.
La radiografia del ciclista
Quant al perfil del ciclista, destaca que el 66% dels usuaris de bicicleta tenen entre 21 i 40 anys. El 54,8% són homes, mentre que el 45,3%, dones, i es tracta principalment d’usuaris que van a treballar (88,5%) i d’estudiants (7%). Preguntats per quin mitjà de transport feien servir anteriorment, s’observa un augment dels usuaris que abans agafaven el transport públic als accessos de Barcelona i ara s’han passat a la bicicleta, que és del 72%. Aquesta xifra ha incrementat respecte a l’any passat, que era d’un 46%.
Quant al perfil del ciclista, destaca que el 66% dels usuaris de bicicleta tenen entre 21 i 40 anys
Finalment, entre les conclusions més destacables de l'informe, només el 9% dels enquestats considera que pot fer tot el seu recorregut habitual en xarxa pedalable (siguin carrils bici, zones 30 o altres espais específics per circular). En contraposició, el 91% dels usuaris assegura que no pot fer el seu recorregut habitual en xarxa pedalable, i entre els aspectes que més insatisfacció provoquen als ciclistes es troben el disseny de carrils en cruïlles i rotondes (el suspenen el 39% de les persones consultades); els carrils bici segregats a la calçada que topen amb aparcaments i contenidors (el 79% no creu que siguin satisfactoris), i els carrils bici bidireccionals (el 28% els desaprova).