Cerveses i cultura unides per impulsar l’economia

Amb la desescalada cultural que arrenca aquest dilluns ja es podran activar propostes com la de Les Contrabandistes, infraestructura de barres per a festivals i esdeveniments culturals

L'equip que fa possible Contrabandistes | Cedida L'equip que fa possible Contrabandistes | Cedida

La pandèmia de la Covid-19 ha impedit que Txarango pugui celebrar la seva última gira, que s’havia d’iniciar el passat mes de juny, però curiosament ha donat l’empenta necessària per posar en marxa Les Contrabandistes. Es tracta d’una cooperativa formada per sis cerveseres i quatre promotores culturals, nascuda amb l’objectiu d’oferir la infraestructura de barres a festivals i esdeveniments culturals i socials. Segons explica Mandi Domingo, presidenta de Les Contrabandistes, entre els seus objectius també hi ha la voluntat de donar suport als petits productors i apel·lar, al mateix temps, al consum conscient. Encara que pugui semblar que el projecte neix en un moment poc propici, els seus impulsors consideren que precisament ara es el moment de replantejar-se els models de gestió. Asseguren que la pandèmia està incrementant la consciència per un consum diferent i l’interès per un producte que prima la qualitat i la proximitat, així com aspectes socials i de major sostenibilitat amb el territori.

De fet, les iniciatives d’economia social i solidària van arribant mica en mica al món de la cultura: La conversió del grup Txarango en una cooperativa de músics, el projecte TickEtic impulsada per Ticket coop o les propostes de merxandatge solidari que porten a terme des de la cooperativa Festival Esperanzah van en aquesta línia. Però en el sector hi havia una mancança endèmica que s’havia convertit en una reivindicació creixent. “Des de fa molt de temps que a les fires d’economia social i solidària es parlava de la necessitat d’una unió de col·lectius proveïdors d’infraestructura”, explica Òscar Rando, del festival Esperanzah. Bàsicament, el que això significa és que els promotors culturals no depenguin de les grans marques que avui en dia tenen el control de la infraestructura de les barres i el que això comporta: ús de tiradors, neveres i també, les cerveses que es posen a la venda.

Paral·lelament, les petites cerveseres cooperatives del territori tenien la necessitat d’unir esforços, coneixements i aprenentatges per dotar-se d’unes infraestructures i oferir uns serveis als quals difícilment podrien accedir per separat. “Ja fa anys que diverses cooperatives artesanes van començar a treballar juntes amb l’objectiu de no competir, sinó cooperar, per arribar allà on, per separat, els seria molt difícil d’arribar”, explica Mandi Domingo. És per això que fa poc més d’un any, aquestes dues necessitats van confluir en aquest projecte que ara veu la llum.

Una gira aplaçada

En la llavor de Les Contrabandistes, Txarango, sense dubte, hi juga un paper destacat. Fa un any i mig, la banda es va plantejar la que havia de ser la seva última gira. “Després de 10 anys en el sector musical, ens havíem trobat amb moltes contradiccions, i ens havíem imaginat una gira on ens sentíssim còmodes, una gira autogestionada”, explica Àlex Pujols, de Txarango. Per això van començar a buscar suport en diversos projectes de l’economia solidària, des d’iniciatives gastronòmiques fins a uns lavabos secs que es reaprofitarien per a un projecte de permacultura.

Les Contrabandistes venia a cobrir una necessitat important, ja que permetia dotar-se de la infraestructura de barres i begudes “trencant la lògica capitalista de client i proveïdor, per responsabilitzar-nos amb el projecte, però també pel suport mutu entre cerveses i esdeveniments que representa” , diu Pujols. 

I així com en alguns sectors aquest de mentalitat canvi ha avançat molt en els últims anys, en el de la cervesa consideren que encara no s’ha acabat de fer el tomb. "Encara és molt fàcil trobar neveres amb molts productes frescos i de proximitat al costat d’una cervesa industrial d’una gran marca", comenta Quiònia Pujol, de la cooperativa Lo Vilot. Aquesta cooperativa cervesera d’Almacelles és una de les que forma part de Les Contrabandistes, al costat de les de Capfoguer, de Santa Coloma de Gramenet; Cornèlia, de Cornellà de Llobregat; Rosa de Foc, de Vallbona d’Anoia; La Bordeta, de Barcelona; Júpiter, del Pont d’Armentera. Totes elles compten amb fàbrica o obrador de cervesa artesana.

Al costat d’aquestes sis cerveseres, quatre promotores culturals s’han sumat a Les Contrabandistes. És el cas de la Fundació Esperanzah o les cooperatives Cal Cases, Frescoop, Txarango o Dies d’agost, les mateixes que l’any 2019 van presentar al Programa Singulars impulsat pel Departament de Treball de la Generalitat un projecte per unir esforços i donar-se suport.

La feliç trobada entre les cooperatives cerveses i les promotores culturals també ha donat com a resultat el seu primer producte, la cervesa La Tribu. La cooperativa neix per eliminar la dependència de grans marques que tenen actualment, no només festivals i festes majors, sinó fins i tot algunes festes alternatives. “Ens unim per ser més fortes”, explica Quiònia Pujol, de Lo Vilot, que també assenyala que d’aquesta manera poder servir a un tipus d’esdeveniments que per separat no ho podrien fer. “Per separat no tenim la capacitat d’assumir la inversió que suposa portar la infraestructura de les barres dels festivals”, afegeix Enric Barba, de la cooperativa cervesera Rosa de Foc.

Barba: “Per separat no tenim la capacitat d’assumir la inversió que suposa portar la infraestructura de les barres dels festivals”

Des de Txarango confien que el projecte interessi a altres promotors musicals. “Tant de bo els nous grups que vinguin darrere nostre puguin trobar aquest tipus de projectes alternatius i no els que nosaltres ens vam trobar», afirma Pujols.

Una cervesa i una botiga pròpies

A l’espera de superar la pandèmia i poder recuperar la normalitat que permeti tornar a organitzar concerts i esdeveniments culturals, Les Contrabandistes s'ha posat de llarg presentant el seu producte estrella. La Tribu es una cervesa concebuda per agradar a tot tipus de públics. Esta elaborada amb ingredients locals, de proximitat i km0, amb matèria primera produïda, que vol convertir-se amb la cervesa oficial dels esdeveniments. No obstant això, les diferents cooperatives també oferiran les cerveses que ja elaboren actualment. Entre totes sis, abarquen més de 20 estils o varietats de cervesa diferent.

Per altra banda, Les Contrabandistes també acaba d’estrenar un espai propi al barri de Gràcia. La botiga, ubicada al carrer Siracusa, a la cruïlla amb Torrent de L’Olla, vol convertir-se en punt de trobada de la cultura cervesera artesana, però també d’informació del projecte. En aquest comerç s’hi podrà comprar La Tribu i la resta de cerveses artesanes produïdes per les sòcies de Les Contrabandistes.

Avui et destaquem
El més llegit