El dièsel: heroi, dimoni i renascut

Els experts de l'automoció defensen l'ús del gasoil net com a "solució de present i futur" de la mobilitat

El dièsel ha estat el tema principal de la jornada de Foment del Treball
El dièsel ha estat el tema principal de la jornada de Foment del Treball

El Dièselgate ha deixat petjada. Mediàtica i ambiental. El motor dièsel ha passat de ser un heroi dels anys 90 per "eficiència, durada, cost i baix consum" a convertir-se en un dimoni pel seu controvertit impacte al medi i a la salut de les persones. "S'ha creat una gran confusió en l'opinió pública del dièsel i ja és hora que els governants ho aclareixin", ha etzibat el president de Fecavem, Jaume Roura, durant El debat definitiu: Dièsel, si o no organitzat aquest dijous per la patronal catalana del motor i la Societat de Tècnics d'Automoció (STA) a Foment del Treball.

Els nous pressupostos generals del Govern espanyol ja contemplen una pujada impositiva respecte al preu del dièsel que preveu recaptar al voltant de 670 milions d'euros. Una mesura que afectarà aquells vehicles de menys de 7.500 quilos i això inclou taxis, VTC, ambulàncies, microbusos o furgonetes, entre d'altres.

Roura: "Està demostrat que el dièsel no contamina, per què l'hem de castigar?"

Amb veu baixa i trencada pel mal de cordes vocals, Roura ha defensat una societat "neta i transparent" i ha insistit que "el dièsel actual és una solució de present i futur". Segons Fecavem, pràcticament tots els vehicles de mercaderies, transport i maquinària d'obres que circulen estan equipats amb dièsel.

Jaume Roura, president de la patronal del motor FECAVEM
Jaume Roura, president de la patronal del motor FECAVEM | Cedida

D'aquesta forma, Roura ha volgut remarcar també que és "incongruent" que es fabriqui i es distribueixi el dièsel alhora que es penalitza des de l'Administració pública. "Està demostrat que el dièsel no contamina, per què l'hem de castigar?", s'ha preguntat de forma retòrica abans de reivindicar que els vehicles amb gasoil compleixen el protocol WLTP i permeten "una dràstica reducció de les emissions".

La Barcelona de 2025

La mobilitat sostenible és una de les línies estratègiques de la Barcelona del futur però, el dièsel no sembla estar-hi convidat. En concret, el director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l'AMB, Carles Conill, ha anunciat que des de l'administració s'està treballant amb l'objectiu que els cotxes dièsel més antics tinguin l'entrada restringida a la capital catalana a partir de 2025.

Conill: "Els vehicles que no tinguin etiqueta de baixes emissions no podran entrar a Barcelona i se'ls posarà un senyal de prohibició"

"Els vehicles que no tinguin etiqueta de baixes emissions no podran entrar i se'ls posarà un senyal de prohibició", ha explicat. Per a tot plegat, ja s'està treballant amb càmeres, panells d'informació variables i bases de dades que expliquin les noves mesures i etiquetes de circulació a la ciutadania.

De fet, des del passat mes de desembre ja hi ha algunes restriccions a la circulació sota alerta de contaminació. Tot i això, Conill ha detallat que aquesta mesura només afecta entre un 14% i un 16% dels turismes que es mouen habitualment per la zona de Barcelona.

L'enemic del dièsel

L'analista de MSI sistemes d'intel·ligència de mercat, José Manuel López, ha volgut aclarir que l'impost del Govern espanyol no repercuteix ara per ara en el preu del dièsel, o almenys no tant com el preu del petroli, i ha apuntat també que el 80% dels vehicles que no s'estan matriculant amb dièsel, ho estan fent amb gasolina. Més llenya al foc: "Quin és l'enemic del dièsel? Els titulars, però no vull demonitzar la premsa".

López: "Quin és l'enemic del dièsel? Els titulars"

Tot seguit, el director de desenvolupament de FEV Gmbh, Michael Blaich, també ha defensat l'ús del gasoil tot fent referència a la innovació del motor dièsel pel que fa a efuels i com això pot impactar en la reducció de les emissions de CO2 i partícules així com el transport d'energies sostenibles.

La gran revolució

"La tecnologia per un dièsel net existeix però aprofitar el seu potencial depèn de l'aspecte econòmic i la rigidesa de la normativa", ha explicat. De la mateixa manera, Blaich també ha recordat que l'inici del Dièselgate ve de "les males pràctiques empresarials" en el cicle de combustió del dièsel però no directament del combustible. "Ja es treballa el dièsel per fer-lo més net, però s'ha de treballar la imatge pública", ha afegit.

Assistents a la jornada celebrada a Foment del Treball | Cedida
Assistents a la jornada celebrada a Foment del Treball | Cedida

En aquesta mateixa línia, el delegat de Powertrain engineering AVL Iberica, Fernando Moreno, ha reiterat que "el 2017 va ser l'annus horribilis del dièsel a Europa". Tot i això, ha aprofitat l'ocasió per trencar també tòpics al voltant del gasoil tot detallant gràficament que les emissions de CO2 de les motoritzacions de dièsel estan per sota de les motoritzacions de gasolina. Sembla que la tecnologia ja neteja el dièsel...

Grasas: "La gran revolució no és el vehicle elèctric sinó el vehicle connectat i autònom"

"La gran revolució no és el vehicle elèctric sinó el vehicle connectat i autònom", ha conclòs Carlos Grasas, president de STA. Qui sap si amb les noves tecnologies, el dièsel amb passat heroic i opinió endimoniada acabarà emulant a l'oscaritzat Leonardo Di Caprio com a protagonista d'El Renascut.

Més informació
El Seat Tarraco ja es fabrica a Wolfsburg
El semàfor vermell de Luca de Meo a Colau
Avui et destaquem
Comentaris