• Economia
  • Digitalització energètica a pas de tortuga

Digitalització energètica a pas de tortuga

La transformació del sector avança lentament però les noves tecnologies, les startups i un consumidor cada cop més actiu plantegen nous reptes per les empreses

La digitalització energètica és un dels deures pendents del sector | iStock
La digitalització energètica és un dels deures pendents del sector | iStock
Barcelona
25 de Juny de 2018 - 01:58

En el món de la tecnologia i la innovació, sembla que avancem a la velocitat de la llum. Però hi ha sectors, com el de l’energia, que va a pas de tortuga. Segons un estudi de Siemens, només una de cada tres empreses a Espanya està preparada per la digitalització i, el sector energètic, és el menys preparat. Només un 38% d’aquestes companyies tenen el seu procés digitalitzat. No obstant això, la inversió de les energètiques en startups s'ha triplicat en els darrers sis anys, segons un estudi d'Everis publicat aquest divendres. El motiu? La necessitat d'aquestes companyies d'associar-se amb empreses emergents per avançar en la transformació digital. Una realitat que planteja noves oportunitats i reptes pel sector, que s’han debatut en la conferència Els desafiaments digitals de l’energia del segle XXI, organitzada per la Mobile World Capital de Barcelona. 

 

La lentitud en adaptar-se als canvis és un dels principals problemes del sector. “Ens hem ajuntat dos mons amb dinàmiques diferents: el sector de les telecomunicacions va corrents i canvia molt de pressa i l’energètic va caminant”, assenyala el responsable del grup Power Systems (IREC), José Luis Domínguez. I la regulació és un dels motius principals d’aquest ritme pausat. “No és que no hi hagi una voluntat del consumidor i de les empreses, sinó que som un sector molt regulat”, afegeix el CEO de Factorenergia, Emilio Rousaud. Tanmateix, segons el CEO d’Aiguasol, Oriol Gavaldà, el poder està en mans dels usuaris, ja que si els consumidors s’impliquen i comencen a posar bateries domèstiques a casa per emmagatzemar energia, com les de Tesla que instal·larà Holaluz, “la regulació pot canviar”.

El prosumer energètic: consumidor i productor alhora

Fins fa poc, el sector de l’energia estava en mans de poques empreses que tenien un poder d’oligopoli. No obstant això, Rousaud veu el futur de l’energia molt diferent. “Nosaltres deixarem de ser una companyia proveïdora d’energia i passarem a ser una companyia proveïdora de serveis, i això a causa de la digitalització”. El CEO de Factorenergia creu que en uns anys les persones tindrem a casa alguna tecnologia de generació d’energia, pel que serem consumidors i productors alhora.

 

A més, fins ara, ens trobàvem amb un problema d’alfabetització energètica de la població. Però el canvi de mentalitat de la societat està fent que “uns clients que fins ara no tenien capacitat de convertir-se en part activa d’aquest procés, ara vulguin participar”, destaca el cap d’innovació a Global Infraestructure & Networks (Enel), Santiago Cascante. “A mesura que l’usuari incrementa la seva cultura energètica, es fa més independent i es converteix en un client més exigent”, afegeix Rousaud.

Aquesta implicació més gran per part dels usuaris és la que acabarà empenyent a la regulació a fer canvis i a adaptar-se a la digitalització. “En uns anys, la gran majoria de la població seran natius digitals i aquesta voluntat de know how de l’usuari en temes d’energia que fins ara no existia acabarà atraient la digitalització del sector”, apunta Rousaud.

Les grans empreses energètiques necessiten d'startups que les impulsin a innovar

Però, de moment, aquesta implicació encara no s’ha acabat de produir del tot. Cascante destaca com el cotxe elèctric ja està disponible per als consumidors, però encara hi ha poca gent que l’utilitzi. "Els canvis tecnològics no són immediats, es necessita una transició”.

La necessitat d’startups per innovar

Algunes de les oportunitats que planteja la digitalització pel sector energètic i amb les quals els experts coincideixen és en l’increment de l’eficiència i en la reducció de costos. Però per tal que aquesta transformació s’acabi de produir, es necessita un canvi en el model de negoci de les empreses energètiques. Tal com apunta el director del Hub Digital de Siemens South-West Europe, Oliver Pozo, “el que ha estat disruptiu en altres sectors ha estat el canvi de model de negoci” amb l’aparició de startups que han capgirat la forma de funcionar de les empreses en el mercat.

No obstant això, en el sector energètic han aparegut poques empreses emergents. Segons Cascante, aquest fet es deu a la velocitat amb la qual es mouen i treballen les startups, un ritme que en el mercat energètic no existeix de moment. Tot i això, Pozo i Cascante coincideixen en el fet que es necessiten startups per tal que les grans empreses energètiques puguin associar-se amb elles i avançar cap a la digitalització del sector.

Imatge del paanel d'experts del sector energètic

Imatge del panel d'experts del sector energètic | P.A.

Obligats a transformar-se

La digitalització obre el camí a noves actuacions i canvis en el sector energètic. Un canvi de regulació, més implicació per part dels usuaris, nous models de negoci i aliances tecnològiques amb altres sectors són alguns dels canvis que ens podem trobar en un futur. I per als experts, el més important és aquest últim. “La tecnologia ha de crear aliances entre sectors”, apunta Gavaldà, alhora que Rousaud adverteix que “aquesta unió TIC-energia s’ha de donar amb un objectiu clar: el canvi del model energètic”.

"A mesura que l’usuari incrementa la seva cultura energètica, es converteix en un client més exigent”, assenyala Rousaud.

No obstant això, l’usuari no deixa de jugar un paper força rellevant en tot aquest procés. La digitalització arribarà d’un moment a l’altre i a mesura que “la societat exigeixi a les empreses determinats estàndards de sostenibilitat i cura pel medi ambient, aquestes, per mantenir la bona relació amb el client, hauran d’adquirir, vulguin o no, les innovacions”, assenyala el CEO de Factorenergia. Al final, sembla que qui té l’última paraula és el consumidor.