Els millennials prefereixen tenir un smartphone abans que un cotxe | Acistock
Els millennials prefereixen tenir un smartphone abans que un cotxe | Acistock

Els joves ja no volen un cotxe

L’auge de la cultura on-demand i la complexa mobilitat urbana qüestionen el tradicional model de propietat de l’automòbil

Només cal obrir els ulls quan sortim al carrer. Els millennials prefereixen un smartphone que un cotxe. Tot i que quan s’obre el focus més enllà de les àrees urbanes treure’s el carnet i tenir vehicle propi segueix sent sinònim de llibertat; a les ciutats aquest desig es redueix a marxes forçades i els conductors d’entre 18 i 24 anys no paren de disminuir. “La generació més jove cada cop té més instaurat el concepte on-demand. Que hagin sortit tantes opcions de mobilitat a les ciutats facilita que es pugui mantenir la llibertat sense tenir cotxe en propietat”, evidencia Jaume Suñol, Country Manager de Drivy a Espanya.

Ho fa en una de les conferències del Bizbarcelona, on comparteix taula amb un altre dels culpables que la idea de comprar-se un cotxe perdi adeptes. “Vam ser els primers a intentar fer més sexy el carsharing aplicant-hi màrqueting i creant una plataforma més aspiracional”, recorda Ignasi Fàbregas, General Manager d’Avancar. “Ser propietari d’un cotxe sempre ha estat cool, però pagant-lo per hores també pots ser-ho”, defensa amb ironia.

Els fabricants d’automòbils també són conscients d’aquesta tendència. “Avui dia a les àrees urbanes tenir cotxe provoca una despesa molt gran per l’ús que se li dóna”, reconeix Fabian Simmer, Digital Officer de Seat. Tot i que fora de l’àrea urbana es mantingui la necessitat total de tenir vehicle propi; a la companyia tenen clar que “per al nostre futur hem de trobar models de negoci més enllà de vendre cotxes”.

Solucions per a les ciutats

Circular amb cotxe per àrees urbanes és cada cop més incòmode. Fins i tot, a ciutats com Barcelona s’estima que el 20% del trànsit és de gent que està buscant lloc per aparcar. A Seat assumeixen que “ens sentim responsables dels problemes de trànsit i amb l’obligació de buscar solucions”. Ho fan a través del Lab que han creat al Pier01. “Recollim dades que ens permetin millorar la mobilitat urbana. Aprofitem la xarxa de sensors desplegada amb l’impuls de la smart city”, relata Simmer.

Fàbregas (Avancar): “Ser propietari d’un cotxe sempre ha estat cool, però pagant-lo per hores també pots ser-ho”

De fet, Seat ha signat un acord de col·laboració amb l’Ajuntament per tenir accés a aquestes dades i crear diverses aplicacions. “Creiem que podem fer una aplicació que realment millori la mobilitat, competint amb un Google Maps o un Waze”, assegura el responsable del fabricant d’automòbils.  

Al seu torn, Ignasi Fàbregas recorda que “per cada vehicle de carsharing hi ha 15 persones que deixen de tenir cotxe”. Així doncs, assegura que plataformes com Avancar ajuden a reduir l’impacte a la ciutat amb menys trànsit i menys emissions.

Amb les àrees urbanes concentrant la majoria del PIB mundial, el responsable d’Avancar reitera que “anem a un món de ciutats on el carsharing és una tendència que complementa, no tothom deixarà de ser propietari”. Això sí, apunta que “estem començant a visualitzar que si el cotxe és autònom i compartit i fa de taxi; un de sol potser ho podrà fer tot i no caldran tantes aplicacions”.

Simmer (Seat): “Per al nostre futur hem de trobar models de negoci més enllà de vendre cotxes”

Nous models

Hi coincideix Jaume Suñol, que defensa Drivy com una més d’aquestes opcions que ha de tenir el consumidor, però que “a la llarga poden acabar convergint”. L’important en el seu cas, destaca, és que “l’experiència de llogar el cotxe a un altre particular ha de ser cada cop més senzilla”.

Viure aquest moment de canvi de paradigma provoca que “els plans de negoci dels nous serveis de mobilitat siguin incerts, és difícil fer plans a 10 anys”; evidencia Ignasi Fàbregas. Per tant, la col·laboració és fonamental. “Els fabricants veuen que hi han d’entrar i nosaltres que els necessitem”. Avancar s’integra dins de Zipcar, que busca acords amb fabricants com el que té a Espanya amb Hyundai per abastir la seva flota o als Estats Units amb Ford pels vehicles de carsharing disponibles als campus universitaris.

Suñol, Fàbregas i Simmer durant la seva intervenció al Bizbarcelona | PGF

Suñol, Fàbregas i Simmer durant la seva intervenció al Bizbarcelona | PGF

Alhora, Zipcar és propietat del grup Avis. “Ens complementem bé. Els dos lloguem cotxes però ho fem de forma diferent”, diu Fàbregas. “Ells lloguen als viatgers i nosaltres als veïns. El nostre avantatge és la capil·laritat i l’oferta per hores. Però hi ha molta gent que utilitza els dos serveis”, reconeix.

Suñol (Drivy): “L’experiència de llogar el cotxe a un altre particular ha de ser cada cop més senzilla”

Les coses clares

Un dels principals entrebancs de les noves formes de mobilitat és trobar una regulació que no generi dubtes. “El més important que podem demanar és una legislació clara. Avui no sabem quin és el pla estratègic de cap de les administracions”, lamenta el responsable d’Avancar. “Les empreses no necessitem subvencions, sinó regles clares”, insisteix.

Suñol recorda que si bé en el sector del taxi les llicències són un conflicte, en el del lloguer de cotxes no ho és perquè es van eliminar el 2009. Tot i així, conclou resignat, “Espanya és dels països més a la cua en les facilitats pel prosumer”. 

Més informació
L'Automobile Barcelona es connecta a la mobilitat intel·ligent
Els catalans, els que més lloguen el cotxe per Setmana Santa
"El futur del sector passa pels cotxes autònoms, elèctrics, compartits i connectats"
Avui et destaquem
El més llegit