L'emprenedoria també és cosa de joves

Els fundadors de Vicio i Kopscam expliquen les seves fórmules de l'èxit en un context pandèmic

Kopskam i Vicio són dues empreses dirigides per joves i filles de la pandèmia | iStock Kopskam i Vicio són dues empreses dirigides per joves i filles de la pandèmia | iStock

Avui dia els emprenedors són la cara més famosa de la creació d'empreses. En moltes ocasions ens imaginem aquesta classe d'empresaris amb un aspecte juvenil, com si l'emprenedoria fos cosa de joves, i res més allunyat de la realitat, ja que, segons l'informe Global Entrepreneurship Monitor (GEM) Espanya 2018-19, l'edat mitjana dels emprenedors a l'Estat és d'uns 38 anys. Seguint aquesta línia, el Barcelona Startups Congress organitza una conferència per parlar dels emprenedors més joves i la seva arribada al món laboral a partir de les idees que van decidir dur a terme, titulada Emprendre abans dels 30.

Des de començar a fer hamburgueses en un garatge fins a lluir una samarreta, aparentment inofensiva, en una estrena d'una pel·lícula, els emprenedors d'aquest debat s'han plantat davant la societat per fer-s'hi un lloc utilitzant l'eina de la digitalització, en auge des que la pandèmia va trontollar la normalitat de tothom. Aleix Puig, fundador de Vicio, un restaurant barceloní online, descriu que la seva empresa "és filla de la covid" i com la pandèmia l'ha fet replantejar-se la manera d'emprendre en un sector tan atacat per les restriccions: "Sé que sense la digitalització hauríem fet alguna altra cosa, com per exemple obrir un restaurant, però estic segur que no hauria tingut el mateix impacte", declara l'emprenedor.

No és el mateix el que els ha passat a Itzan Escamilla i Gonzalo Vila, cofundadors de Kopscam, una plataforma de conscienciació del bon ús d'internet entre els joves i d'ajuda a emprenedors digitals. En el seu cas, els fundadors de Kospcam no haurien tingut el mateix augment de públic fidelitzat si la digitalització de gran part de la nostra vida quotidiana no hagués augmentat a causa de la pandèmia. "La samarreta amb el codi QR que et reenviava a una reflexió sobre l'assetjament a les escoles no hagués tingut l'impacte que va tenir sense l'auge de la tecnologia durant la covid", explica Vila.

Puig: "Sé que sense la digitalització hauríem fet alguna altra cosa, com per exemple obrir un restaurant, però estic segur que no hauria tingut el mateix impacte

Les claus de l'èxit d'aquestes dues startups són una barreja entre talent i joventut, o almenys això és el que han volgut declarar els tres emprenedors. Per a ells, el fet de ser jove els ha donat molta més llibertat i temps per invertir en el seu projecte: "En el meu cas, no tinc lligams amb res, per aquest motiu puc invertir tot el meu temps en el projecte", descriu Puig. I és que els joves els sobra temps i els falten oportunitats. D'aquesta manera, des d'ambdues empreses volen explotar tot el talent que puguin, sobretot talent jove. "Un dels propers projectes de Kospcam és crear un hub d'innovació on formar als possibles emprenedors del demà i donar-los el finançament i el suport per poder fer les seves empreses", explica Vila. Des de Vicio, també aposten pel talent, ja que ajuda al fet que el model de negoci sigui factible: "A Vicio des del cuiner més expert fins al que pela les patates són persones amb talent, i això fa que tot funcioni com ha de funcionar", declara Puig.

Recursos enginyosos

Ser jove en un món en procés de digitalització, té més avantatges que inconvenients. En aquest sentit, els joves tenen aquella manera de veure el món més enllà i, per tant, podríem dir que aconsegueixen representar la seva marca de les maneres més enginyoses. El cas verídic que explica Aleix Puig ens situa al 14 de febrer, Dia dels Enamorats, on l'empresa Vicio es va adonar que, a causa d'haver retirat les pizzes de la seva carta, els sobraven 2.000 capses de cartó. "Vam decidir utilitzar les caixes per construir un gran cor en un vaixell per presentar a Barcelona, però la idea no va sortir com esperàvem", comenta l'emprenedor. I és que el cor va acabar per caure davant dels assistents a l'acte. Tot i el desastre que això podria haver portat, Puig va decidir lligar-ho amb una petita pel·lícula en format audiovisual que demostrava que el Dia dels Enamorats no sempre surt tot com ens esperem: "És l'art que podem tenir els joves de transformar les situacions més complicades i fer-les servir per obtenir beneficis", afegeix.

 Vila: "La comunicació amb els seguidors és el que ens ajuda a millorar-nos i crear un producte més adequat"

Aquests recursos enginyosos també fan que es creï comunitat. D'aquesta manera, els creadors de Kopskam es refereixen als seus seguidors, més de 3.000 dins la plataforma Discort, com una gran font d'informació que els ajuda a millorar-se. Per a ells, el més important és aconseguir el suport de la comunitat i poder escoltar les seves idees. Tal com explica Vila "la comunicació amb els seguidors és el que ens ajuda a millorar-nos i crear un producte més adequat". A part, Escamilla afegeix que moltes vegades idees que ja s'havien plantejat, els seus seguidors les duen a terme abans que ells: "Una vegada vam voler crear un filtre d'Instagram, però set dels nostres usuaris van crear-lo per a nosaltres abans que poguéssim treure'l, això et recorda la connexió que tens amb els usuaris".

Ídol vs. referent

Una de les grans innovacions d'aquests últims anys han estat l'aparició dels influencers, aquelles personalitats que tenen milers i milers de seguidors a les xarxes socials i poden vendre productes amb només un video. Segons el creador de Vicio, ells busquen referents de manera molt curosa, ja que "vivim en un món on s'exposa tot, la qual cosa pot ser positiva, però els errors es paguen cars i ràpids en el món digital". És per això, que Puig afirma que no tothom pot aportar el que la marca necessita i, per tant, es prenen el seu temps en buscar promotors.

Més info: La Generació Z: inconformistes, somiadors i incompresos

Però no tot és tan senzill en el món de les figures públiques. Itzan Escamilla, que és actor, recorda que moltes vegades no sabem diferenciar els referents positius dels ídols: "Una cosa és que tinguem un referent, ja que va bé agafar idees d'algú, l'altra és que idolatrem a una persona fins al punt de convertir-lo en un déu". A part, Vila també afegeix que ens cal una remodelació de la societat envers els referents, ja que encara hi ha molts grans empresaris que passen desepercebuts dins l'ull públic: "Des de Kopskam volem potenciar aquests referents i ajudar a que la gent pugui arribar allà on són ells", reclaca el cofundador.

Dues històries de tres emprenedors que no arriben als trenta i ja tenen un negoci sòlid des d'on emprendre els seus camins cap a l'èxit. Tres personatges que han decidit posar-se en el món dels emprenedors per recordar a tots els joves d'aquesta generació que l'emprenedoria també és cosa de joves.

Més informació
Els Z, la generació dels emprenedors
Avui et destaquem
El més llegit