Jesús Llamazares: "Només un 10% o un 15% de les empreses es prenen la digitalització seriosament"

El CEO de la consultora de transformació digital Be Republic analitza l'estratègia a internet de les empreses davant la covid-19

La digitalització de les empreses s'ha accelerat amb la covid 19, segons Jesús Llamazares, CEO de Be Republic | iStock La digitalització de les empreses s'ha accelerat amb la covid 19, segons Jesús Llamazares, CEO de Be Republic | iStock

Les empreses digitals sobreviuran molt millor la crisi de la covid-19. Les que no ho són han adoptat dos comportaments diferents davant la pandèmia: accelerar els plans de transformació digital o agafar-se al canal físic amb força. Per a Jesús Llamazares, que es dedica a la digitalització, les companyies que han optat per la primera estratègia "hi sortiran guanyant". El CEO de la consultora Be Republic assegura que encara hi ha empreses que s'hi resisteixen o que no comprenen que la digitalització no només vol dir tenir una pàgina web. Considera que les pimes han de tenir presència digital i afirma que el preu del procés no hauria de ser un problema, ja que entre 5.000 i 10.000 euros són suficients per crear un comerç electrònic.

En què consisteix el procés de digitalització?

Hi ha clients de naturalesa molt diversa. Alguns tenen un pla de transformació digital dissenyat i només necessiten puntualitzacions, i d'altres necessiten una major orientació. A aquests clients que estan més lluny o que estan gairebé començant, els solem fer un diagnòstic i assessorament. Algunes empreses sí que estan digitalitzades en alguns negocis, però en volen obrir un de nou o volen digitalitzar una part que no ho està. Això vol dir que tenen cert coneixement del tema. I després hi ha les empreses que estan molt digitalitzades, però que requereixen temes més avançats, com machine learning, màrqueting digital, etc.

La covid-19 ha accelerat els plans de transformació digital de les empreses?

Hi ha empreses que estan patint molt, però algunes són ràpides a adoptar la innovació i utilitzant l'entorn online, que és el que es pot emprar en temps de covid-19. Aquestes estan accelerant els seus programes de transformació de cara al client. D'altres, no tant. Aquí entra en joc un component cultural: algunes empreses tenen una mentalitat de transformació i moviment ràpid, i unes altres culturalment no estan tan integrades a l'àrea digital. És una cosa que hem de treballar: no només pensar en les tecnologies i els processos, sinó també en les persones.

Més info: Lideratge i talent, claus per a la transformació digital de les pimes

Encara que algunes empreses no es trobin en el moment idoni per digitalitzar-se, hi ha la consciència que és necessari?

Encara n'hi ha que se'ls ha d'explicar per què és important, depèn molt del sector. Només el 10% o 15% es prenen la digitalització seriosament. Quan dic "seriosament" vull dir que admeten que no és simplement tenir un canal digital, sinó que li posen objectius. Després hi ha empreses on era un complement al canal físic, molt poderós. La covid-19 està trencant tots els murs perquè el canal físic també s'ha vist impactat. El tema digital cada vegada ha de tenir un major pes en les vendes i en l'atenció al client. Ja no es pot confiar que la distribució tradicional podrà seguir venent i contactant amb el client. I a això s'afegeix que el client s'està acostumant als nous hàbits. Aquelles empreses que entenguin millor la combinació entre allò físic i allò online i ho apliquin hi sortiran guanyant d'aquest període.

Jesús Llamazares, CEO de Be Republic, en una imatge d'arxiu | Cedida

Jesús Llamazares, CEO de Be Republic, en una imatge d'arxiu | Cedida

Quins sectors són els que estan més avançats?

Per als nadius digitals, els efectes de la covid-19 són extremadament positius. Els que no vénen de l'entorn digital, que tenien una quota de mercat important abans de la pandèmia i que s'han mogut ràpid cap a l'entorn digital, seran els que mantindran bona part del share i en sortiran reforçats.

És car digitalitzar un negoci?

Depèn. Si hi ha processos interns de digitalització d'indústria, podem estar parlant de milions. Si parlem de crear un ecommerce per a una nova línia de productes podem parlar de pocs milers d'euros. Però clar, digitalitzar no és només crear l'ecommerce; la part tecnològica és la que menys pesa en l'èxit d'aquest sistema. A més, cal dissenyar l'estratègia de mitjans, tenir uns objectius molt marcats i complir-los.

"El problema és com obtenir benefici i fidelització quan una pime es digitalitza"

Això significa que les pimes poden accedir a la transformació digital?

Les pimes poden digitalitzar-se invertint 5.000 o 10.000 euros. El problema és com obtenir benefici i fidelització. Al final, el marketplace per a nosaltres és com el centre comercial online: en un mateix lloc tens determinats comerços. L'interessant són les sinergies, no tenir un petit ecommerce, sinó quan tens 30 petits comerços junts.

Una part del procés de digitalització té molt a veure amb la plantilla.

És fonamental. L'important no és que ho aprenguin, sinó que vegin quin benefici té per a l'empresa i per a ells. Quan ho entenguin, tota la resta ve sol. Perquè tu pots fer moltes formacions, però si no ho interioritzen, no té sentit.

"La digitalització de cara al client final sofreix un salt quàntic el 2007 amb l'aparició de l'iPhone i les 'apps'; ho canvien tot"

Hi ha noves empreses que apareixen sense ser digitals actualment?

Crec que sí. No tot són apps, marketplaces ni comerços electrònics. Es creen petits comerços que han de tenir una petita presència digital, encara que el seu core no ho sigui. Avui en dia no n'hi ha prou amb implementar un comerç electrònic, sinó que ha de ser exitós.

Com ha evolucionat la digitalització del teixit empresarial des dels seus inicis?

La digitalització de cara al client final sofreix un salt quàntic el 2007 amb l'aparició de l'iPhone i les apps; ho canvien tot. Al final, és una forma diferent d'accedir al mateix que accedíem a internet, però la usabilitat i l'experiència és molt diferent. Aquí comença la revolució. Després tenim la digitalització de continguts. Tot això deriva en nous models de negoci. La innovació digital ha sofert una acceleració molt forta des del 2007 i la covid-19 l'està escalant de forma exponencial.

Més informació
Covid-19: El cigne negre que va accelerar la Transformació Digital?
La transformació digital és femenina
La Generalitat crea un programa per impulsar la transformació digital de mil pimes
Avui et destaquem
El més llegit