
Espanya i França demanen a la Comissió Europea que mantingui la prohibició de vendre vehicles que generen emissions de diòxid de carboni el 2035. "La UE no assolirà la neutralitat climàtica el 2050 sense substituir progressivament els vehicles de combustió per elèctrics, ja que els vehicles lleugers representen prop del 15% de les emissions europees de CO2", afirmen Madrid i París en una carta presentada durant la reunió de ministres de Medi Ambient de la UE celebrada dimarts a Luxemburg. La missiva arriba poc després que la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, hagi confirmat que preveu presentar abans que acabi l'any la revisió de la normativa sobre emissions dels cotxes i les furgonetes, tal com reclava la indústria.
Els vehicles lleugers representen prop del 15% de les emissions europees de CO2
La prohibició de vendre cotxes i furgonetes de combustió a partir del 2035 és una normativa que la Unió Europea va adoptar el 2023 per tal d'acabar amb les emissions de diòxid de carboni del sector i aconseguir la neutralitat climàtica que persegueix el bloc comunitari de cara el 2050. No obstant això, les protestes del sector els últims anys per l'augment de la competència de gegants com la Xina han reobert el debat i, en el marc del diàleg estratègic entre la indústria i l'executiu comunitari, Brussel·les va acceptar el setembre passat "revisar" la normativa.
A més del sector, també s'han sumat a les demandes per suavitzar el veto Alemanya i Itàlia, que tenen una important indústria de l'automoció. Els governs de Friedrich Merz i Giorgia Meloni van remetre a principis d'octubre una carta a l'executiu de Von der Leyen en què reclamaven flexibilitzar la normativa i evitar una prohibició "de facto" dels motors de combustió.
"Itàlia i Alemanya s'uneixen per demanar a la Comissió Europea que canviï el rumb pel que fa al sector de l'automòbil de forma immediata. Amb responsabilitat, pragmatisme i visió", afirmava el ministre d'Empresa italià, Adolfo Urso. Merz, al seu torn, va declarar que la prohibició de la UE és un "error" i va subratllar que Alemanya "no donarà suport" al veto.
La presidenta de la Comissió Europea es va reunir a finals de setembre amb representants de la indústria i es va comprometre a revisar la regulació. La intenció de l'executiu comunitari de flexibilitzar la prohibició es va acabar confirmant aquest dilluns passat, quan Von der Leyen va enviar una carta als caps d'estat i de govern de la UE de cara a la cimera del Consell Europeu que se celebrarà dijous a Brussel·les en què avançava que "acceleraria" la revisió de la regulació dels estàndards de gasos de CO2 dels vehicles lleugers, sense donar més detalls de què implicarà.