
Espanya va tancar el primer trimestre del 2025 amb un dèficit del 2,7% i un deute del 103,5 del PIB. Així ho indica la darrera actualització publicada aquest dilluns per l'Eurostat, que per segon trimestre consecutiu ubica el dèficit de l'Estat per sota la mitjana de la zona euro. Segons l'Eurostat, aquesta ràtio va reduir-se en quatre dècimes respecte al quart trimestre del 2024, fins i tot tenint en compte la despesa pública vinculada a la recuperació després de la dana que va afectar el País Valencià. Per altra banda, Espanya es manté com un dels països més endeutats de la zona euro, superada només per Grècia (deute d'un 152,5% del PIB), Itàlia (137,9%), França (114,1%) i Bèlgica (106,8%).
Segons les dades provisionals, el dèficit de l'Estat va situar-se dues dècimes per sota la mitjana de la zona euro (2,9%) durant el primer trimestre de 2025. La informació que publica l'Eurostat està alineada amb les previsions de dèficit de la Comissió Europea, que per aquest 2025 estima que l'Estat tanqui l'exercici amb un dèficit del 2,8%.
Espanya es manté com un dels països més endeutats de la zona euro, superada només per Grècia, Itàlia, França i Bèlgica
Dades com que les que publica aquest dilluns el servei d'estadística, a més, reforcen la idea que Espanya eviti que se li apliqui un procediment de dèficit excessiu, el mecanisme que sotmet els estats amb un dèficit i un deute públic massa elevat a un major control de les finances per part de Brussel·les. Tal com fixen les noves regles fiscals, els estats que registrin un dèficit superior al 3% estaran sotmesos a aquest procés.
Espanya, després de lliurar-se in extremis el 2023 del procediment malgrat superar el llindar -la Comissió creia que les accions del govern espanyol estaven encaminades a assolir l'objectiu de dèficit- va evitar de nou l'obertura de l'expedient el 2024. En el cas del darrer exercici, el dèficit a l'Estat ja se situava per sota el 3%, tot i que l'impacte de la dana va elevar-lo finalment al 3,2%, 0,35 punts per sobre el previst. En considerar-se una desviació temporal i extraordinària, Brussel·les va considerar inoportú iniciar un major control sobre les finances públiques.
Evolució del deute
Tot i que Espanya es presenta com un dels estats membres que més ha reduït el deute en termes interanuals, aquest es manté com el cinquè més elevat de l'eurozona. A més, malgrat el descens respecte al primer trimestre del 2024, el deute en comparació al tancament del 2024 s'ha elevat, passant del 101,8% del PIB al 103,5% actual.
Espanya es mante com el cinquè esrar amb el deute més elevat de l'eurozona
A diferència del dèficit, on Espanya se situa per sota la mitjana de l'eurozona, el deute espanyol sobrepassa la mitjana. Segons l'Eurostat, els països que utilitzen la moneda única van tancar el primer trimestre del 2025 amb un deute del 88% del PIB, 15,5 punts per sota la xifra registrada a l'Estat.