El 95% dels estudiants espanyols reconeix el que és una factura, però 4 de cada 10 no tenen capacitats per fer interpretacions senzilles d'aquesta o d'una nòmina, ni saben com aplicar operacions numèriques bàsiques, com ara el càlcul de percentatges, segons dades de l'última entrega de l'informe PISA. Quins aspectes influeixen en les competències financeres dels estudiants? “El rol dels pares és important, però ho és molt més la relació pràctica que tenen els joves amb els diners", explica la professora agregada dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ElisabetRuizDotras, experta en educació financera i investigadora del grup DigiBiz.
També és important, l'actitud personal i l'autoconfiança: "En aquest cas, els nois en surten més afavorits; en canvi, amb les noies hi ha una certa falta de confiança, perquè hi continua havent una sèrie d'intangibles que condueixen a algunes diferències entre gèneres", afirma Ruiz-Dotras. I, en tercer lloc, segons la professora, l'entorn familiar és un altre factor d'influència: "Els adolescents desfavorits i els immigrants acostumen a presentar pitjors resultats". En relació amb altres països, els coneixements en educació financera dels estudiants espanyols de 15 anys queden 12 punts per sota de la mitjana de l'OCDE (486 punts d'Espanya davant dels 498) i lluny dels països més avançats, com Bèlgica (527) o Dinamarca (521).
4 de cada 10 estudiants espanyols no tenen capacitats per fer interpretacions senzilles d'una factura o una nòmina
La interacció familiar és important per tal de consolidar coneixements i aspectes relacionats amb els diners. De fet, els estudiants espanyols declaren parlar amb els seus progenitors almenys un cop per setmana sobre aspectes relacionats amb els diners destinats a les seves compres (en un 49% dels casos), la paga (39%), els seus estalvis (38%), les seves despeses (37%) i les compres en línia (36%). Mantenir una relació el més real possible amb els diners és important per millorar les competències financeres, "perquè es tracta d'un fet molt positiu que sempre ajudarà a millorar els coneixements, guanyar seguretat, familiaritzar-se amb un vocabulari... etcètera", explica Ruiz-Dotras que afegeix que "cal combinar teoria i pràctica; per exemple, donar una paga, sigui setmanal o mensual, acompanyat d’una educació en la gestió dels diners perquè aprenguin a administrar-se”.
Eines digitals per afavorir l'educació financera
Una bona pràctica per millorar aquests coneixements financers bàsics són, segons la professora Ruiz-Dotras, les eines digitals. "Les pagues podrien ser en digital, i gestionar-se des d'un compte en línia, una aplicació del telèfon mòbil o amb una targeta de dèbit per tal d'aconseguir un vincle directe amb els diners i desenvolupar-se en un entorn real", explica. De la mateixa manera, el fet de poder fer ús de la seva targeta, sempre supervisat pels progenitors i acompanyat d’una planificació financera són opcions molt positives per millorar aquesta relació". És important que en aquest procés vagin acompanyats d’una educació financera per part dels pares per tal que aprenguin a gestionar pressupostos mensuals, i puguin tenir també objectius d’estalvi", afegeix.