
El govern espanyol ha pactat amb Podem que farà només les actuacions ambientals de l'ampliació de l'aeroport del Prat fins a l'any 2031. Segons un comunicat del Ministeri de Transports, l'execució no es durà a terme dins el termini del pla d'inversions Dora III 2027-2031, sinó a posteriori. Fonts de Podem remarquen que això suposa un "compromís públic" de què les obres de la terminal s'han de "paralitzar" fins d'aquí a sis anys, tot i que aquest setembre Aena ja van indicar que l'ampliació del Prat seria un "procés llarg" i que el gruix de les inversions es farien més enllà del 2031. Podem ha tancat aquest acord a canvi d'abstenir-se i permetre l'aprovació de la Llei de Mobilitat Sostenible que s'ha debatut aquest dimecres al Congrés.
Així doncs, el govern espanyol es compromet a establir una via perquè el projecte del Prat s’avaluï “amb caràcter vinculant” pel que fa al seu grau de compliment dels objectius de descarbonització, així com a les determinacions recollides a la llei. A més, se sotmetrà a un procés “especialment intens d’informació pública i de consultes” amb els diferents organismes i administracions territorials per afavorir la “participació i la transparència”.
El projecte del Prat s’avaluarà “amb caràcter vinculant” pel que fa al seu grau de compliment dels objectius de descarbonització, així com a les determinacions recollides a la Llei de Mobilitat Sostenible
Pel que fa al Pla Director, serà sotmès a una “avaluació ambiental estratègica” per analitzar si s’han tingut en compte totes les consideracions que permetin conciliar el desenvolupament de la infraestructura amb la protecció i conservació del medi ambient. Tot plegat, sense oblidar que l’espai natural del Prat forma part de la Xarxa Natura 2000, sota la supervisió de la Comissió Europea.
“El pacte entre Podem i el Ministeri de Transports recull expressament que l’ampliació del Prat no s’inclourà en el DORA III”, exposen des de Podem. Així mateix, indiquen que el govern estarà “obligat” a elaborar un informe “vinculant” pel qual qualsevol projecte per al Prat haurà de complir amb els objectius de reducció d’emissions de la directiva europea, que fixa una reducció del 55% per al 2030 i la neutralitat climàtica per al 2050.
Les previsions d’Aena
Aquest mes de setembre, Aena ja va advertir que l’ampliació del Prat seria un “procés llarg” i apuntava que el “gruix” de les inversions es farien més enllà del DORA III (2027-2031). Tot plegat, després que el president espanyol, Pedro Sánchez, anunciés que Aena invertirà uns 13.000 milions d’euros en aquest període, dels quals 3.000 aniran a Barcelona. Malgrat això, d’aquests diners, només 1.000 milions estan destinats, per ara, a l’ampliació del Prat dins el període actual, moment en què cal aprovar el Pla Director i adquirir els terrenys per fer les mesures compensatòries previstes per al projecte.
Puente no veu canvis
El ministre de Transports, Óscar Puente, ha assegurat que l’acord assolit amb Podem per a l’aprovació de la llei de mobilitat sostenible “no suposa cap variació en relació als terminis” del DORA III (2027-2031) i a la posterior ampliació de l’aeroport del Prat. El ministre ha recordat que el DORA III “contempla l’elaboració del pla director de l’ampliació, la seva avaluació ambiental, la justificació d’interès públic, la redacció del projecte i les obres de naturalesa ambiental i naturalització prèvia a la construcció de l’ampliació de la pista”. “No hi ha cap variació, el DORA III contempla això, i no s’ha tret ni afegit absolutament res”, ha dit, i per tant l’acord “no inclou cap novetat”.