La terminal de Grimaldi a Barcelona ha arribat als 10 anys de vida amb un moviment de cinc milions de passatgers i 1,5 milions de camions. L’any 2013, la construcció de l’equipament va representar una inversió de 20 milions d’euros. “Hem consolidat el nostre projecte a Espanya, especialment en l’àmbit de les autopistes del mar”, apunta Miguel Pardo, director de Relacions Institucionals de Grimaldi.
En clau de balanç, Pardo ha destacat com la naviliera s’ha beneficiat de les obres ferroviàries al moll Costa o la millora de les instal·lacions a nivell de sostenibilitat. “La millor terminal és la que permet el pas de passatgers i mercaderies de forma ràpida i senzilla”, expressa l’alt directiu de Grimaldi. Pel que fa al futur, el grup celebra la validació de la Comissió Nacional del Mercat i la Competència per la compra de la terminal ferri. Les primeres actuacions vinculades als accessos viaris i ferroviaris del Port de Barcelona començaran l’any 2024. La primera fase consisteix a dur a terme el desviament dels serveis afectats com ara cables o canonades. El projecte bàsic del govern espanyol, a través del ministeri de Transports, vol fer encaixar la futura autovia i l’eix ferroviari cap a l’equipament.
El plantejament és unificar l’entrada per carretera i per tren amb tres nivells superposats d’infraestructures. En paral·lel es construirà un túnel de mercaderies d’Adif, per sota de les vies de Ferrocarrils de la Generalitat. A sobre hi haurà un viaducte elevat destinat a cotxes i camions. La licitació es formalitzarà entre els mesos de setembre i l’octubre. La previsió és invertir 700 milions d’euros per crear un total de 9,6 quilòmetres d’accessos viaris i 3,4 vies de tren, a més de les instal·lacions pròpies del triangle ferroviari. El finançament de les obres es repartirà entre el mateix Port de Barcelona, el ministeri de Transports i Adif. Aquest moviment arriba pocs dies després que el Port hagi oficialitzat la creació de la Fundació BCN Port Innovation, una entitat que neix amb la voluntat d’accelerar el procés d’innovació dins del recinte portuari.