 
    En temps de certa saturació del sòl industrial i de l’espai logístic per a l’emmagatzematge dels estocs, la flexibilitat en aquest àmbit esdevé un avantatge competitiu per a les empreses. És en aquest segment de negoci on ha focalitzat els seus esforços Janvi Logistics, una startup situada al Logistics 4.0 Incubator, la incubadora logística del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). La comercialització d’espais d’emmagatzematge, de forma flexible, i adaptada a cada tipus de necessitat i demanda concreta, des d’una petita pime a una companyia amb més volum, forma part de la solució que proposa l’empresa. Es tracta d’”externalitzar els estocs per a treure mercaderia, treballant amb els operadors logístics de firmes que necessiten un espai o que per estratègia empresarial han decidit derivar aquest servei”. Així ho explica el director executiu de Janvi Logistics, Mario Bernadó. Per a justificar aquesta elecció, Bernadó recorda que a l’àrea metropolitana de Barcelona, la capacitat operativa d’acollir mercaderies ja es troba entre un 80 i un 85% del total.
Aquest punt límit al qual està arribant el sector, que s’evidencia en àmbits com el dels congelats, on has de demanar la reserva de l’espai amb molta antelació, fa que encara adquireixi més sentit l’aposta de Janvi Logistics. El director executiu assenyala que “ens adrecem a empreses que no desenvolupen la seva activitat a la logística, però disposen d’espai per a acumular estocs i estan disposades a llogar-lo”.
Mario Bernadó explica que la idea de la companyia va sorgir de la seva experiència al sector de l'automoció, on l'emmagatzematge de productes era un desafiament constant. Així, Bernadó va anar madurant la possibilitat de crear una plataforma web on poder consultar aquells espais disponibles per a deixar materials o mercaderies, ja que “només hi havia opcions de compra o lloguer de naus”.
Janvi Logistics actua com una plataforma web on poder consultar aquells espais disponibles per a deixar materials o mercaderies
L’evolució de Janvi Logistics l’ha portat a crear un marketplace, des del qual gestiona l’oferta d’espais logístics amb la demanda empresarial. Ara, segons afegeix Bernadó, per a “consolidar el model de negoci, aspirem a fer un pas endavant, constituint una plataforma tecnològica que funcioni com a referent de l’emmagatzematge a Catalunya i a l’Estat espanyol”. De moment, aquests mercats de proximitat són amb els quals treballa la companyia. Actualment, l’empresa ofereix 60 espais, tot i que disposa d’una base de dades de clients i proveïdors que supera les 500. La gran majoria es troben a Catalunya, Aragó, València, Madrid o Andalusia. “Ara estem en disposició de fer aquest salt quantitatiu i qualitatiu”. La seva flexibilitat li permet atendre necessitats empresarials i comandes que van des d’1 palet a més de 2.000.
Contacte amb els agents logístics
Entre els segments productius amb els quals col·labora Janvi Logistics, hi destaca l’alimentació, on la mercaderia s’ha de moure ràpidament i requereix instal·lacions grans i costes, a més d’una temperatura controlada. La companyia disposa d’una seu a Sant Pere de Ribes i des de l’any 2024 també s’ha situat al Logistics 4.0 Incubator, fet que “ens permet estar amb contacte amb altres operadors i agents logístics”, assegura Bernadó.
Actualment, la firma té una plantilla de quatre persones i una facturació anual aproximada de 500.000 euros. Respecte a la seva presència a la incubadora logística, Bernadó valora “trobar-nos en un entorn amb empreses de nova creació com la nostra i que ens permet estar atents a l’evolució del sector, alhora que ens atorga visibilitat, participant en jornades i activitats de networking”.
Respecte a la seva presència a la incubadora logística, Bernadó valora “trobar-nos en un entorn amb empreses de nova creació com la nostra i que ens permet estar atents a l’evolució del sector"
Janvi Logistics ofereix racionalitzar, flexibilitzar i dinamitzar les necessitats i capacitats disponibles de magatzematge dins de la logística 4.0. Gestionant a través d'un marketplace des del qual ajuden a empreses amb necessitats de magatzematge temporal o recurrent a aconseguir-ho mitjançant l'espai ociós d'altres companyies, de manera flexible, i només pagant per l'espai i temps ocupat. Aconseguint, igualment, rendibilitzar els espais sobrants dels seus col·laboradors.
Entre els seus projectes de futur, està la creació d'un programari que permeti la gestió dels magatzems i dels seus estocs de forma digitalitzada, així com millorar l'experiència de client, incorporant iniciatives de sostenibilitat mediambiental i econòmica. A més, també es planteja un increment de l’equip de col·laboradors i la millora dels coneixements del servei.
Dins de la Logistics 4.0 Incubator, Janvi Logistics vol digitalitzar més tot el procés per a acabar de fer la gestió d'espais de manera més col·laborativa. “Acollir-nos ara a la incubadora ens permetrà oferir una solució més eficient i beneficiar-nos de les sinergies amb altres empreses especialitzades en noves tecnologies”, matisa Bernadó. La tasca de l’empresa representa una alternativa més flexible i econòmica enfront de la construcció o lloguer de grans instal·lacions. A més, destaca l’impacte positiu que això té en el medi ambient en evitar construccions innecessàries i reduir les emissions de carboni.
