“Quan a les entrevistes de feina et diuen parla’m de tu, molts candidats es queden en blanc i no transmeten el missatge o no reivindiquen la seva formació i objectius professionals. És una llàstima”, explica la psicòloga i consultora de recursos humans Ruth Llopis, a l’escenari de Barcelona Activa a JOBarcelona. “La clau per accedir al mercat laboral consisteix a aprendre a vendre’t en pocs segons mitjançant la comunicació verbal i no verbal”, continua l’experta. És el màrqueting personal i la gestió de les emocions, elements realment contagiosos. Connexió, autocofinança i moltes habilitats socials. I un futur laboral al davant a uns júniors que reivindiquen un nou rol per a ells. Són la generació més ben formada de la història.
El Congrés Internacional d'Ocupació i Orientació Professional de Barcelona, JOBarcelona, ha tornat a obrir les portes per celebrar la desena edició, traslladant aquest any l'esdeveniment a un lloc privilegiat per tots els públics i sobretot pels culés: el Camp Nou. La jornada de referència de talent acquisiton i recruitment de talent júnior, que enguany aposta per una edició més innovadora i tecnològica, reivindica la presencialitat amb un dia que consideren de “noves oportunitats”. Per això, han organitzat una programació amb gran quantitat d'activitats, com ara speed datings, hackathons, conferències, tallers, gamificacions, realitat virtual, sessions d'assessorament, realització de fotos pel currículum, taules rodones i presentacions d'empreses. També s’han instal·lat foodtrucks i hi ha hagut retransmissió musical de la cadena musical Flaixbac durant tota la jornada, per facilitar un networking distès i amb un esprint final cap a les tan anhelades vacances per als més joves.
La tecnologia, l’element diferencial d’enguany
En aquests moments, l’Estat espanyol és el país de la Unió Europea que no només té la taxa d'atur més alta, un 13,5%. També, i més remarcable, té un 29,6% de desocupació als joves menors de 25 anys, segons les últimes xifres de l’Eurostat. Marta de Llauder, directora de Talent Point i impulsora de JOBarcelona, explica que “estaven desitjant tornar a un format presencial que ajudi a convertir Barcelona en capital d'atracció del talent júnior, consolidant la ciutat com a escenari per conèixer les millors oportunitats professionals de les empreses participants”.
De Llauder (impulsora de JOBarcelona): “Volem convertir Barcelona en capital d’atracció del talent júnior”
El perfil de les empreses de la nova edició comprèn un ampli ventall de sectors, format per multinacionals, pimes, microempreses, startups, fundacions, universitats, escoles de negoci, institucions, nacionals i internacionals, com ara Adidas, Allianz, Endesa, Damm, Talent Ephos, Media Markt, Ametller Origen, Nestlé, Carrefour, Banc Sabadell, Infojobs, Acció Contra La Fam, Fundació Oxfam Intermón, Fundació Telefònica, el Ministeri d’Ocupació, Generalitat de Catalunya, Barcelona Activa, Diputació de Barcelona o la Comissió Europea. És a dir, els “sospitosos habituals”.
“La nostra aposta per desenvolupar una edició més tecnològica respon no només als perfils demanats, sinó al canvi de paradigma que està sacsejant i evolucionat la comunicació entre organitzacions i candidats. Una comunicació basada en l'omnicanalitat, on les vies tradicionals de diàleg ja han quedat molt obsolets”, afegeix de Llauder. Més de 100 companyies han participat en la jornada d’enguany i els joves han estat envoltats de més de 4.000 oportunitats professionals i 90 activitats d’orientació professional.
El rol de les entitats en el JOBarcelona
Mònica González, coordinadora del servei d’orientació de Barcelona Activa, apunta que des de l’entitat presenten assessorament personalitzat del currículum, accés a la borsa de treball i activitats grupals, per conèixer com funciona Linkedin, les tècniques per un elevator pitch perfecte, escapes room i activitats de networking, entre altres. L’experta remarca que una de les consultes principals té a veure sobre com millorar el currículum. “Com són perfils que busquen accedir al mercat laboral per primera vegada, crec que és interessant que apostin per les infografies, que cridi l’atenció el disseny i que parlin dels seus hobbies, activitats i competències transversals. Són molt valorades”, continua González.
Una de les consultes principals dels assistents al JOBarcelona té a veure amb com millorar el currículum
Des de Pimec expliquen a VIA Empresa que enguany veuen molts perfils tecnològics a la jornada i que els més joves estan interessats en cursos subvencionats per estades a l'estranger per aprendre anglès i sobretot en aspectes informàtics. Altres companyies com Decatlhon apunten que cerquen joves amb valors com ara la "vitalitat, la responsabilitat i la feina d'equip".
Magalí Mayol, responsable de recursos humans de Media Markt Saturn, amb més de 22 anys a la companyia, avança al nostre mitjà que "volen donar a conèixer tots els àmbits de l'empresa, ja que Media Markt és molt més que les conegudes botigues". Segons Mayol, ofereixen als més joves l'oportunitat de "créixer professionalment a Media Markt, amb una formació constant i promocions internes". "Molts d'ells ens demanen pràctiques i fins i tot l'oportunitat de treballar en l'àmbit internacional, ho tenen molt integrat".
La sorpresa d’enguany ha sigut Ametller Origen, que ha despertat la curiositat dels assistents
Companyies com Ametller Origen són la sorpresa d'enguany i que més ha despertat la curiositat entre els assistents. "Molts dels joves ens demanen quines oportunitats oferim, alguns per treballar a les oficines centrals i d'altres per combinar la feina a un supermercat amb un màster". Banc Sabadell, per altra banda, ofereixen pràctiques i programes de joves talents a estudiants d'Economia, Administració d'Empresa, enginyers i fins i tot d'àmbit jurídic. "Molts d'ells estan oberts a noves oportunitats i no venen amb idees fixes, tenen ganes d'escoltar i deixar-se assessorar", continuen.
Quan un videojoc pot trobar el candidat ideal
L’empresa emergent més innovadora de JOBarcelona té a veure amb l’argentina Nawaiam, una gamificació autèntica dels recursos humans. Un videojoc que dura 15 minuts i permet a les companyies conèixer totes les facetes del candidat en un escenari apocalíptic. “El videojoc genera un informe i pots descobrir tots els soft skills del treballador, com gestiona un equip o les decisions que pren”, continuen. Coca-Cola, Iberdrola, Bimbo o McDonald's ja l’utilitzen en molts dels seus processos de selecció.
Un videojoc de 15 minuts en un escenari apocalíptic, la nova tendència de recursos humans
Segons els responsables de recursos humans, la startup permet reduir el temps de les entrevistes i dels processos de selecció i diagnòstic intern. I sembla que millora en la qualitat d'atracció del talent, sobretot el més jove.
Un retorn de JOBarcelona entre centenars d’estudiants que busquen la seva oportunitat laboral enmig de companyies interessades a atraure el millor talent. Tot sota un Camp Nou assolellat que, amb el descans de la lliga de futbol professional, organitza esdeveniments en format musical, foodtrucks i l’atenta mirada de pòsters enormes de la futbolista Alexia Putellas amb el títol de reina. Esforç, dedicació, paciència i noves oportunitats.