JOBarcelona, un 'scape room'... amb sortida laboral?

L'organització detecta una manca important de talent digital, però també de perfils vinculats amb la sanitat, com la infermeria

El JOBarcelona obre portes a més de 14.000 candidats que busquen ofertes laborals | MEM El JOBarcelona obre portes a més de 14.000 candidats que busquen ofertes laborals | MEM

Trobar feina a cegues o viure un scape room perquè l'empresa visualitzi les qualitats del candidat. La sisena edició del JOBarcelona, el congrés internacional d'ocupació i orientació professional, ha donat el seu tret de sortida amb un ample catàleg d'ofertes de feina i moltes novetats: 120 empreses amb més de 2.000 propostes i 14.000 candidats registrats, algunes de les quals han innovat amb un scape room per trobar un lloc de treball o hackathons -reptes a tractar en grup- per descobrir el potencial de cada candidat. Però, quines són les ofertes que imperen en l'esdeveniment i quins perfils busquen les companyies? La directora del congrés, Marta Llauder, apunta a VIA Empresa que, malgrat que aquest any, com la resta, hi ha moltes ofertes vinculades amb enginyeries i ciències socials i jurídiques, en aquesta edició han trobat un nou gap: no només hi ha manca de talent digital, sinó també de perfils vinculats amb el món sanitari, com la infermeria. Els candidats més demandats? Joves d'entre 20 i 35 anys, tot i que algunes empreses també reconeixen que necessiten perfils sèniors.

Més info: Talent digital (i femení) per salvar el PIB

La falta de talent digital ja és un problema que impera a totes les empreses, no només en les tecnològiques, ja que el món camina cap a la digitalització sigui quin sigui el sector. "En aquest àmbit, totes les empreses competim entre nosaltres perquè hi ha més oferta [de feina] que demanda", subratlla la directora de talent de Seat, Oliwia Puppel, que recorda que la companyia on treballa des de fa més de 10 anys, "no només fabrica i ven cotxes", sinó que també "ens estem preparant per al futur perquè Seat vol ser el proveïdor dels serveis de mobilitat". I això és el que expliquen a tots aquells possibles candidats que s'apropen al seu estand al congrés.

L'estand de Seat al JOBarcelona |MEM

L'estand de Seat al JOBarcelona | MEM

El Palau de Congressos de Catalunya s'omple de talent jove -però també alguns sèniors- que busquen oportunitats a llarg termini. La Laia té 23 anys i ve al JOBarcelona a temptejar el terreny. Ja ha acabat la carrera d'enginyeria i ara està fent un màster, però vol saber "quins perfils busquen les empreses", així com detectar quines companyies compten amb programes a llarg termini "on puguis tenir continuïtat a l'empresa i que tinguis opcions d'anar pujant a poc a poc".

La Lucía, de 25, ha acabat farmàcia i vol fer contactes d'empreses que busquin un perfil júnior vinculades al seu camp per "impulsar la carrera professional". També espera sortir d'aquí amb algun contacte, però "si surto amb una entrevista de feina, serà millor".

Un pont entre l'empresa i el candidat

A banda d'empreses, també hi ha presents algunes institucions. Entre elles, la Diputació de Barcelona, el Servei Català d'Ocupació (SOC), el Servei Públic d'Ocupació Estatal (Sepe), Barcelona Activa o Pimec entre altres. La patronal de les petites i mitjanes empreses hi col·labora "com a agent social i com a patronal d'empreses" amb l'objectiu de portar ofertes d'empreses, però també d'oferir pràctiques per als becaris. "Fem de pont entre les empreses i els candidats", sosté el personal del seu estand.

El JOBarcelona no només compta amb ofertes de feina, sinó també amb orientació laboral i assessorament per crear empreses

Mentrestant, el SOC té per objectiu "donar a conèixer tots els programes que té el Departament de Treball per als joves: des d'ensenyar els programes relacionats amb orientació professional, passant per la contractació en pràctiques, els programes de garantia juvenil i també estem aprofitant per donar informació de prevenció de riscos laborals perquè hi ha un gran desconeixement". I no només això. També formen persones que volen canviar de carrera o gent que vol continuar formant-se i destaquen que "estem impulsant tots els programes sobre economia social" com, per exemple, com muntar una cooperativa o com crear una empresa des de zero i quines ajudes poden tenir al seu abast.

El SOC, però, detecta que "hi ha molt desconeixement de tots els recursos de què disposa el Departament per ajudar els joves" i aquest és un altre dels reptes que volen assolir durant el congrés. La problemàtica amb què es troben més sovint? "Hi ha certes habilitats socials que no tenen i se'ls ha d'orientar", posen damunt la taula.

Oportunitat o aparador?

Però, totes les empreses que assisteixen al congrés, venen amb ofertes de feina sota el braç? Pepsico, per exemple, té un altre objectiu i no ve al JOBarcelona amb ofertes laborals. "El nostre objectiu és fer employer branding i respondre preguntes que no es poden fer a través del web". No tenen ofertes de feina específiques perquè "anem publicant tot l'any i ho enfoquem molt en la vessant de campus", és a dir, d'oferir pràctiques a becaris. Ara bé, detecten que la majoria dels candidats que passen pel seu estand ja han acabat els estudis i el que busquen són ofertes laborals i no pràctiques. De totes maneres, aquest és un primer contacte amb els possibles futurs treballadors i, si algun els crida especialment l'atenció, "segurament el reconeixerem quan apliqui a alguna de les nostres ofertes a la pàgina web".

L'estand de Pepsico al JOBarcelona | MEM

L'estand de Pepsico al JOBarcelona | MEM

Per la seva banda, Lidl, que busca sobretot millenials, porta moltes ofertes al congrés, sobretot vinculades amb el camp de les vendes, administració i de la tecnologia de la informació (IT). Esperen "conèixer gent i veure si poden encaixar amb les seves ofertes". La novetat? Les entrevistes a cegues. La cadena de supermercats va fer un procés de selecció dies abans del JOBarcelona i, durant l'esdeveniment, es reuneix amb els candidats triats sense veure'ls la cara, ni saber el seu nom. "El que volem saber del candidat és la seva experiència i les seves aspiracions i no indaguem en la seva vida personal", expliquen des de l'estand. Com Lidl, Seat també està a la cerca i captura d'uns 70 perfils vinculats amb l'IT i, de fet, recorden que necessitaran més de 100 perfils professionals per la posada en marxa del seu nou centre de software a Barcelona.

Damm també ve amb ofertes de feina sota el braç, sobretot vinculades amb la seva àrea comercial, les finances i a la planta industrial. La marca cervesera ha portat la digitalització al congrés convidant els candidats a viure una experiència virtual de 360 graus perquè "puguin conèixer la companyia, veure la història i com funciona el procés de fabricació". En dos minuts i mig, la persona surt amb una idea clara de com funciona l'empresa. "Esperem fer primers contactes, dirigim els candidats perquè s'apuntin a les ofertes i, a partir d'aquí, esperem tancar entrevistes".

Un scape room amb sortida laboral

Barcelona Activa compta amb un dels estands més grans de la fira. "Portem el que fem al dia a dia aquí des de l'assessorament personalitat d'ocupació fins a l'assessorament d'emprenedoria" i passant per un punt per inscriure's al seu portal. La novetat que porten està de moda: ofereixen un scape room on el candidat ha d'aconseguir en sortir-se de situacions laborals en aquest format. Les empreses poden detectar així les habilitats personals i professional de cada un dels candidats.

L'estand de Barcelona Activa ofereix assessorament personalitzat en ocupació i creació d'empreses | MEM

L'estand de Barcelona Activa ofereix assessorament personalitzat en ocupació i creació d'empreses | MEM

Més de 2.000 ofertes de feina -no de totes les empreses assistents-, milers de candidats i un objectiu empresarial comú: trobar talent digital en un one day experience que completa la seva sisena edició agrupant tots els tallers, xerrades i ofertes en un sol dia per "facilitar les coses tant als candidats com a les empreses", com sosté la directora del JOBarcelona. Un congrés que busca innovar, que porta segell digital i que, sobretot, pretén servir de pont entre els candidats i l'empresa.

Més informació
Catalunya genera el 24,5% d'ocupació en TIC a Espanya
El cost laboral puja el doble a Catalunya que a Espanya
Catalunya perd 70 milions d'hores laborals l'any per absentisme injustificat
Avui et destaquem
El més llegit