
El titular d’aquest article no és cap broma, ans al contrari, és una iniciativa empresarial que té al darrere a José Elías Navarro, propietari d’Audax entre moltes d’altres companyies. Tot va començar l’any passat, quan Elías va decidir entrar com a accionista a l’empresa OHL, una constructora hereva de tres empreses històriques: Obrascón, Huarte i Laín.
La crisi financera encetada el 2008 havia deixat OHL molt afeblida i mai no ha tornat a ser el que era, fins el punt que el fundador, Juan Miguel Villar Mir, va tirar la tovallola i el 2023 va vendre les accions que encara mantenia. Tres anys abans hi havien entrat uns inversors mexicans, els germans Amodio, que aviat serien el màxims accionistes de la companyia. La inversió que Elías va fer el 2024 a OHL va ser d’uns 30 milions d’euros, el que li va permetre accedir a un 14% del capital i presència al consell d’administració. Però la pau a OHL va durar ben poc, perquè a començaments de la primavera, Elías i d’altres consellers afins van abandonar en bloc les seves cadires al consell com a mostra de les seves diferències amb els Amodio. Fruit d’aquesta deserció, Elías va renunciar a acudir a la darrera ampliació de capital, circumstància que ha provocat la dilució de la seva participació fins a un nivell inferior al 9%. Uns mesos després d’aquest cop de puny sobre la taula, Elías contraataca amb el pla MOGA, Make OHL Great Again. Per cert, malgrat que l’empresari de Badalona sempre que fa referència a la firma constructora diu OHL, la realitat és que amb l’entrada dels germans Amodio la denominació social s’ha modificat i ha passat a ser OHLA; la lletra A afegida correspon oficialment a les paraules Avance i Apertura, però no sembla agosarat sospitar que més aviat té relació directa amb la lletra inicial del cognom dels inversors mexicans.
Abans d’entrar a analitzar què és i què pretén MOGA, mirem d’esbrinar d’on surten aquests germans Amodio i per on havien passat abans. Els germans Luis Fernando Martín Amodio Herrera i Julio Mauricio Martín Amodio Herrera ara mateix són titulars de prop del 22% d’OHLA i tenen el suport addicional del també mexicà Julian Alexandre Joseph Holzer, que ha comprat el 8,4% de l’empresa a través de la societat Inmobiliaria Coapa Larca. Els Amodio són uns històrics del sector de la construcció a Mèxic, on van començar a operar el 1979. La constructora Caabsa va acabar transformant-se en un hòlding que agrupa negocis de diversos àmbits, tot canalitzat en un entramat de més d’una trentena de societats. Els negocis operatius es recolzen en cinc pilars i es complementen amb una fundació familiar. Aquestes cinc grans àrees d’activitat són construcció, immobiliari, concessions, serveis i entreteniment, i es despleguen en tota una panòplia de companyies. La fundació té com a focus principal promoure l’educació de les persones socialment menys afavorides.
Dins de l’àmbit de la construcció, tenen empreses que materialitzen projectes d’enginyeria i d’infraestructures, i també de prefabricats, de fabricació de formigó, de lloguer de maquinària i de serveis logístics. En l’àmbit immobiliari es dediquen a la promoció, a l’explotació de centres comercials, al segment residencial de luxe i a la gestió de fires. Dins del camp de les concessions, treballen en el sector del reciclatge. Els serveis és un dels àmbits d’activitat on tenen més empreses, una desena, que es dediquen a telecomunicacions, producció multimèdia, gestió documental, aparcaments (inclosa la gestió d’apps), concessió de crèdits, corredoria d’assegurances, central de mitjans i premsa digital. Finalment, en el segment de l’entreteniment, exploten esdeveniments com el saló del motor, fires i congressos, auditoris, organitzen esdeveniments i també ofereixen restauració per a grans col·lectius. Resulta molt difícil estimar el volum d’ingressos de tot el conglomerat perquè hi ha certa opacitat al voltant de tot el que representa Caabsa, però sens dubte són un jugador rellevant dins del panorama mexicà. A l’Estat espanyol no només han fet la ja coneguda incursió a OHLA, sinó que també han posat un peu al sector del brokeratge d’assegurances a través de la marca Gaab Risk.
Aquests són els enemics als que s’enfronta Elías, milionaris, però força desconeguts pel seu volgut perfil baix. El primer objectiu del badaloní és agrupar en una plataforma tots aquells accionistes minoritaris que estiguin descontents per la gestió dels Amodio, i un dels mitjans que fa servir per arribar-hi són els vídeos que habitualment penja a plataformes i xarxes socials. La data clau és el 27 de juny proper, que és quan se celebrarà la junta d’accionistes que Elías voldria aprofitar per proposar canvis decisius en la gestió d’OHLA, sobretot els referits a la remuneració dels consellers, que li sembla excessiva. Malgrat la predisposició de l’empresari català, no sembla una tasca fàcil aconseguir abatre uns Amodio que controlen gairebé un 22% del capital i que, molt probablement, podran comptar amb el suport de l’altre mexicà, l’esmentat Holzer, que n’atresora un 8,4% addicional. No queda gaire per sortir de dubtes.